Ve Varech soutěží Beckett na tripu i ožralý poslanec

Jan Gregor Jan Gregor
28. 6. 2013 12:05
Jaké filmy letos nabídne hlavní soutěž? Některé vypadají opravdu progresivně
XL
XL | Foto: kviff.com

MFF KV 2013 - Karlovarská hlavní soutěž byla vždy z pohledu běžného filmového fanouška, který jezdí do Varů nakoukat filmovou úrodu z jiných festivalů, jednou z těch méně atraktivních sekcí. Ne že by se v ní tu a tam neobjevovaly zajímavé filmy, ale člověk mezi nimi často narážel i na docela otravnou artovou hlušinu - filmy mdlé a otravné.

Z pohledu na letošní program soutěže se ale zdá, že by těch kvalitativních propadáků nemuselo být moc. A některé filmy vypadají docela zajímavě a progresivně. Je v tom cítit vliv uměleckého ředitele Karla Ocha, který má rád formálně radikální a provokující filmy, jež diváky vyvádějí ze zóny komfortu.

Krize elit

Těžko říci, jestli by za dob programového panování Evy Zaoralové, ctěné dámy s vytříbeným vkusem, pronikl do soutěže tak anarchistický režisér jako Ben Wheatley, autor kultovního hororu Kill List, který se ve svém čtvrtém celovečerním filmu Pole v Anglii dostal zdánlivě do žánrových mantinelů historického filmu.

Pole v Anglii
Pole v Anglii | Foto: kviff.com

Jenže pro tohoto režiséra žánrové hranice neplatí. Hrdinové snímku z doby občanské války pojedí magické houby a celé vyprávění se posléze zvrhne v jeden velký halucinogenní trip. Jeden z recenzentů náladu těžko popsatelného snímku popsal slovy „ jako kdyby Becketta režíroval Herzog". Na celkové vítězství bude tenhle film pro porotce asi moc silná káva, ale cenu za režii by si Wheatley odvézt mohl.

Několik snímků se dotýká krize politických elit. Na Islandu si před pár lety zažili pád z pozice ekonomického tygra až na dno s plnou parádou. Není náhoda, že z téhle země pochází snímek XL, který se na politiku dívá tím nejcyničtějším pohledem. Hlavním hrdinou je poslanec Leifur, který si chce prožít poslední velký mejdan před nástupem do protialkoholní léčebny. Diváckým hitem by měl být také italský snímek Ať žije svoboda. Politická satira má vcelku provařený námět s dvojníkem stranického šéfa, který se emancipuje a začne dělat sympatické kroky.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Společenského klimatu se dotýká i francouzský film 11.6, který s klinickou chladností rekonstruuje případ jedné z největších loupeží ve Francii a hlavně pohnutky jejího pachatele, dlouholetého řidiče ostrahy, jenž jednoho dne zmizí z více než jedenácti miliony eur. A nesnadnou ambici postihnout rysy společenského vývoje poválečného Německa si vzal na svoje bedra německý filmový provokatér Oskar Roehler.

Prameny života
Prameny života | Foto: kviff.com

Autor, který v poslední době zaujal adaptací Houllebecqových Elementárních částic a kontroverzně přijatým snímkem o vzniku nejznámějšího antisemitského filmu s názvem Žid Süss - Film bez svědomí. Tříhodinovou rodinnou fresku Prameny života natočil Roehler na motivy svého autobiografického románu.

Do období druhé světové války se vrací maďarský snímek Velký sešit, který slibuje být také podívanou, při níž se divák nebude cítit komfortně. „Označení uhrančivý nebylo už dlouho tak přesné jako v případě nového filmu renomovaného filmaře a divadelníka Jánose Szásze," říká oficiální anotace o snímku, v němž třináctiletá dvojčata tráví konec války po boku kruté babičky. Kdo viděl režisérův předchozí film, temnou love story z psychiatrické kliniky s názvem Opium - Deník bláznivé ženy, ví, že může čekat hodně vyšinutý zážitek.

Vítězové a "skandinávský" Hřebejk

V soutěži jsou i další slibná psychologická dramata, i když o poznání méně expresivní. Temné stíny minulosti se zhmotní na svatbě, na níž dorazí nezvaný host, v Hřebejkových Líbánkách. Podle všeho by to mělo být solidně zvládnuté solidní psycho skandinávského střihu a český film není určitě bez šance na některou z cen.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

To samé se ale dá říci i o snímku Ptáče režiséra Lance Edmandse, jehož děj se točí kolem tragické události, která postihne malou komunitu ve státě Maine. Pojmenovat jejího viníka je ovšem těžké. Pomalé tíživé tempo, propojenost osudů jednotlivých postav a sugestivní vizuální pojetí dávají vzpomenout například na styl kanadského klasika Atoma Egoyana.

Do Varů se vracejí i dva bývalí vítězové soutěže. A jejich filmy budou alespoň podle syžetu patřit spíše k těm konzervativnějším. Manželská dvojice Joanna Kos-Krauze a Krzystof Krauze přijede se životopisným snímkem Papusza, příběhem legendární cikánské básnířky, jež byla prokleta svým vlastním národem. Navracejí se tak k žánru biografického dramatu, s nímž před osmi lety získali Křišťálový Globus se snímkem o naivním malíři s názvem Můj Nikifor.

Místo v nebi
Místo v nebi | Foto: kviff.com

A před dvěma lety vyhrál soutěž poměrně překvapivě izraelský režisér Joseph Madmony s filmem Restaurátor. Své oblíbené téma otce a syna neopouští ani ve filmu Místo v nebi, v epické sáze odehrávající se na pozadí pohnutých dějin Izraele. Arogantní generál umírá a jeho syn se vydává hledat vojáka, jemuž starý pán před lety postoupil za talíř jídla své místo v nebi. Syžet zní tedy hodně podezřele, ale možná jsem jen alergický na magický realismus.

Jak z výše uvedených řádků vyplývá, v soutěži letos bude z čeho vybírat. A třeba se v ní objeví i tak silný film, který bude inspirovat svou poetikou další mladé a talentované filmaře. Jako tomu bylo v případě filmu Repríza Joachima von Triera, který před sedmi lety získal ve Varech cenu za režii. A nyní se bude promítat na festivalu znovu, protože si ho Josh Mond, člen progresivní produkční společnosti Borderline Films, která má na festivalu retrospektivu, vybral jako tzv. „carte blanche". Každý ze tří mladíků z Borderline Films měl šanci zvolit si jeden ze zásadních filmů, které ovlivnily jejich kariéru, s tím, že osobně uvedou jeho projekci na festivalu. A Mond si vybral držitele karlovarské ceny. To není pro organizátorský tým vůbec špatná vizitka.

Čtěte také
Audrey Tautou a John Travolta dodají lesk zahájení Varů

Festival ve Varech ocení provokatéra Olivera Stonea

 

Právě se děje

Další zprávy