Žilková oživuje kontroverzní příběh Adiny Mandlové

Jitka Gráfová
23. 11. 2007 17:50
Sobotní premiérou slaví Vinohrady stovku
Foto: Divadlo na Vinohradech

Praha - Divadlo na Vinohradech oslavuje 100 let existence a jako dárek si dalo sobotní premiéru původní české hry o herečce Adině Mandlové.

"Původně autorka napsala filmový scénář, ale po několikaletém marném shánění finančním prostředků přišla s tím, že by z toho mohla být divadelní hra,"  říká umělecký šéf divadla Martin Stropnický.

Tou autorkou je scenáristka Milena Jelínková, Čechoameričanka, která napsala mimo jiné předlohu k filmu Vladimíra Michálka Zapomenuté světlo.

Vycházela z dobových materiálů a vlastního životopisu jedné z největších českých filmových hvězd první republiky, která po válce čelila obvinění z milostného vztahu s říšským protektorem K. H. Frankem i příliš vřelých kontaktů s dalšími Němci a nakonec emigrovala.

Foto: Divadlo na Vinohradech

"Myslím, že Adina udělala v životě spoustu chyb a spoléhala na to, že se z toho dostane díky kráse. Ale rozhodně ji nelze považovat za udavačku a jsem přesvědčená, že neměla poměr s Frankem," říká autorka. "Pravda ale je, že s některými Němci se zapletla, někdy i kvůli tomu, aby dostala role. Měla to dělat, nebo neměla? To už je otázka, která se řeší ve hře."

Podle hlavní představitelky Veroniky Žilkové se ta hra měla jmenovat "Playing Adina". "Neděláme životopisnou rekonstrukci,  snažíme se přivést na jeviště obraz určitého úseku českých dějin a obraz individuálního osudu v jejich rámci," míní herečka.

Podle Jelínkové se divadelní a filmová verze v něčem liší; ve filmu víc zdůrazňovala motiv emigrace, kde sama od začátku šedesátých let žila. Hru nastudoval Martin Stropnický, jinak i partner Žilkové.

Foto: Aktuálně.cz

"Kdybych se po válce dala ke komunistům, mohla bych tu sedět jako všichni ti vlastenci, kterým se za války vedlo jako prasatům v žitě, byla bych přední členkou vinohradského divadla, natočila bych pár budováků a bylo by mi odpuštěno," říká ve hře Mandlová.

I Žilková se na Vinohrady vrací po letech. Ve třetím ročníku DAMU dostala nabídku dodělat další rok už v angažmá na Vinohradech. Odjela se školou na festival do Portugalska a zde se potkala s místním studentem. "Po návratu jedna ze soudružek, co nás hlídaly, nahlásila na základě jeho oblečení, že jsem se stýkala s fašistou. A nastalo vystřízlivění," vzpomíná herečka.

Následoval zákaz natáčení, vyhazov ze školy,  do toho otěhotněla. "Na Vinohradech mě napínali, pan ředitel sliboval smlouvu. Až Jiřina Švorcová mi sdělila, jaký mám průšvih. Mohla jsem to ještě zachránit stranickou legitimací, ale to bych se musela zalknout," řekla MF DNES.

Foto: Divadlo na Vinohradech

Osud Mandlové, které je na jevišti převážně šestapadesát let, ji prý nicméně nedojímá, její kariérismus místy až odpuzuje.

"Na jevišti brečím skoro celou dobu, ale já se nedojímám nad Adinou, já se dojímám jako Adina když vás všichni nemají rádi jen proto, že natáčíte filmy a oni ne - nebo že vypadáte líp než ostatní herečky a ještě k tomu umíte líp německy."

Přesto se v něčem neváhá srovnávat: "Schopnost dělat si nepřátele, to asi máme společné. U herců někdy bývá touha pracovat silnější než charakter."

Kromě Žilkové v dalších rolích diváci uvidí Jana Šťastného, Martina Zahálku, Ladislava Freje, Pavla Rímského, Jiřího Dvořáka či Báru Munzarovou.

V současné době už začínají na Vinohradech zkoušet další představení - Čechovův Višňový sad, který s Dagmar Havlovou v hlavní roli nastuduje režisér Vladimír Morávek.

Na jaře tu pak bude mít světovou premiéru Havlovo Odcházení. Autor se totiž nedohodl s Národním divadlem.

 

Právě se děje

Další zprávy