World Press Photo ovládlo arabské jaro a tsunami

Kultura ČTK Kultura, ČTK
10. 2. 2012 14:55
Fotku roku udělal španělský novinář Samuel Aranda
Na vítězné fotografii zahalená žena drží v náručí zraněného příbuzného před provizorní nemocnicí zřízenou v jemenském hlavním městě Saná.
Na vítězné fotografii zahalená žena drží v náručí zraněného příbuzného před provizorní nemocnicí zřízenou v jemenském hlavním městě Saná. | Foto: ČTK/NYT/Samuel Aranda, New York Times

Amsterodam - Snímek z nepokojů v Jemenu, jehož autorem je španělský novinář Samuel Aranda pracující pro americký list The New York Times, získal hlavní cenu v prestižní soutěži World Press Photo. Podle porotců se fotografovi podařilo "zachytit mnoho aspektů" takzvaného arabského jara, tedy vlny revolucí, která se loni rozlila po oblasti severní Afriky a Blízkého východu.

Jedna z nejprestižnějších cen světa vznikla s cílem vyzdvihovat snímky, jež by se jinak nedostaly na stránky novin. 5247 fotografů 124 národností zaslalo loni do soutěže 101 254 snímků.

In this photo provided on Friday Feb. 10, 2012 by World Press Photo, the 1st prize Spot News Singles category of the 2012 World Press Photo Contest by Yuri Kozyrev, Russia, Noor Images for Time shows rebels in Ras Lanuf, Libya, March 11, 2011.
In this photo provided on Friday Feb. 10, 2012 by World Press Photo, the 1st prize Spot News Singles category of the 2012 World Press Photo Contest by Yuri Kozyrev, Russia, Noor Images for Time shows rebels in Ras Lanuf, Libya, March 11, 2011. | Foto: ČTK/AP/Yuri Kozyrev, Noor Images for Time

Na vítězné fotografii roku je žena zahalená do černého roucha, s nímž kontrastují bílé chirurgické rukavice na jejích rukou. Drží v náručí zraněného příbuzného před provizorní nemocnicí zřízenou v mešitě v jemenském hlavním městě Saná.

Nemocnice vznikla poté, co se demonstranti protestující proti prezidentovi Alímu Abdalláhovi Sálihovi střetli s vládními jednotkami. Aranda za snímek z loňského 15. října dostane 10 tisíc dolarů.

"Snímek ukazuje dopady velkých událostí... na lidi," řekl předseda poroty Aidan Sullivan. "Možná se nikdy nedozvíme, kdo ta žena se zraněným příbuzným v náručí je, ale společně vytvářejí živoucí obraz odvahy obyčejných lidí, kteří pomohli napsat významnou kapitolu v dějinách Blízkého východu," dodal.

"Ta žena tu stojí za Jemen, Egypt, Tunisko i Sýrii - za všechno, co se stalo při arabském jaru. Ale zároveň zachycuje i privátní, intimní stránku toho všeho. A ukazuje i to, že ženy nebyly jen tradičními pečovatelkami, ale aktivně se účastnily těchto revolučních hnutí," dodal porotce Koyo Kouoh.

Arabské jaro dominovalo takřka všem zpravodajským a aktuálním kategoriím. První cenu v kategorii Zprávy-Jednotlivosti má snímek Itala Alexe Majoliho z agentury Magnum, který zachycuje protestující na jednom káhirském náměstí poté, co prezident Mubarak oznámil, že se vzdá moci. První cena ve Zprávách-Sériích patří Rémimu Ochlikovi za sadu nazvanou Batlle fot Libya. Její součástí je i snímek mrtvého Muammara Kaddáfího v mrazicím boxu.

In this photo provided on Friday Feb. 10, 2012 by World Press Photo, the 1st prize General News Singles category of the 2012 World Press Photo contest by Alex Majoli, Italy, Magnum Photos for Newsweek shows protesters cry, chant and scream in Cairo's Tahrir Square, after listening to the speech in which Egyptian President Hosni Mubarak said he would not give up power in Cairo, Egypt, Feb. 10, 2011.
In this photo provided on Friday Feb. 10, 2012 by World Press Photo, the 1st prize General News Singles category of the 2012 World Press Photo contest by Alex Majoli, Italy, Magnum Photos for Newsweek shows protesters cry, chant and scream in Cairo's Tahrir Square, after listening to the speech in which Egyptian President Hosni Mubarak said he would not give up power in Cairo, Egypt, Feb. 10, 2011. | Foto: ČTK/AP/Alex Majoli, Magnum Photos for Newsweek

V Aktualitách-Jednotlivostech vyhrál snímek libyjských rebelů od Jurije Kozyreva. V kategorii Aktuality-Série má první místo atak tsunami u města Natori, jejž zaznamenal Koichiro Tezuka. Dalším velkým tématem, které loni přitáhlo fotografy z celého světa, byla právě ničivá přívalová vlna v Japonsku.

Vítězem kategorie Současný život jsou snímky upozorňující na fenomén tzv. dětských manželství od Stephanie Sinclairové; v jednotlivostech vyhrál snímek ukrajinské ukrajinské "sexuální  pracovnice" závislé na drogách, kterou nafotil Brent Stirton. 

I loni byla na vítězném snímku žena. Novinářskou fotografií roku 2010 se stal snímek Afghánky s uříznutým nosem a ušima, který pořídila jihoafrická fotografka Jodi Bieberová. Zároveň prý šlo o první případ, kdy je fotografií roku "čistý portrét".

Po vítězství snímku se znovu otevřela tradiční otázka, zda má WPP podporovat nadčasovější snímky s estetickými kvalitami a atmosférou, nebo naopak syrové a burcující záběry. Ty je čím dál těžší odlišit od voyerské přehlídky krutostí, jež v médiích převládá. Letos se zdá, že tyto "spory" zatím přebíjí velikost a dynamika zobrazovaných událostí a témat.

Jistě, jedná se o novinářskou fotografii a výběr je to logický. Ale i tak se můžeme ptát, zda přes všechnu důležitost a tragiku nebyla převaha revolucí a ničivé vlny  od fotografů i od porotců až přílišnou sázkou na jistotu. A zda to nedokazuje i to, že "mainstreamovému myšlení" se dnes těžko vzdoruje.  

Čtěte také:
Do Prahy dorazil přehled krutostí a neštěstí roku 2010
Novinářskou fotkou roku 2009 je křik protestující Íránky
Stává se z World Press Photo příliš rajcovní kalendář?

Jedním z hlavních zájmů soutěže se v poslední době stal i důraz na demografickou pestrost a uplatnění lokálních, volných i "amatérských" fotografů. I když nejvíc cen stále sbírají agentury a tiskové kanceláře, "demokratizační" trend stále pokračuje.

Loni porota vyzdvihla sérii snímků, které pořídili pod zemí sami chilští horníci, kteří byli 69 dní uvěznění v dole. Letos jury ocenila jedno políčko z video záznamu, který neznámý amatér pořídil v 20. října 2011 v Syrtě.

Je na něm vidět bojovník libyjské Přechodné národní rady nakládající do auta Muammara Kaddáfího. "Je to historický okamžik a nikdy bychom ho neviděli nebýt fotografie pořízené někým z přihlížejících," vysvětila porota.

Naředit zastoupení fotografů euroamerického regionu umožnila v posledních ročnících i digitalizace a snadnost distribuce fotografií, kdy už autoři do nizozemského centra nemusejí posílat klasické (tedy nákladné) zvětšeniny.

 

Právě se děje

Další zprávy