Praha - Ve srovnání s předchozími knihami je dojem z Relikvií smrti zpočátku trochu rozpačitý. Jako by si autorka uvědomovala, že má už jen několik set stran na to, aby vysvětlila všechny nejasnosti z minulých dílů, ukončila všechny vedlejší dějové linie a dovedla hlavní příběh do finále.
Ze začátku tak neustále, byť nenápadně připomíná, co se přihodilo předtím, zkouší pozornost svého publika. Fanoušky, kteří znají potterovské knihy nazpaměť, to ovšem může spíše otrávit. Někdy se autorka jen pouští do zbytečného dovysvětlování už dávno známých principů.
Hlavní úskalí Relikvií smrti ovšem tkví někde jinde a vyplývá ze samotného principu mnohadílných sérií. Čím delší a zamotanější příběh, tím je jasnější, co na protagonisty na konci čeká. Celý sedmý díl je vlastně jedno dlouhé čekání na závěrečnou bitvu a veškeré pátrání po viteálech, leckdy dosti komplikované a občas poměrně zdlouhavé, je vlastně jen odkládáním toho, co stejně jednou musí přijít.
Řemeslně je vše v pořádku, Rowlingová umí vygradovat napětí i v malé epizodě, ale po čase má čtenář pocit, že vše postupuje podle předem známého a neměnného schématu. Kniha tak chvílemi - stejně jako v částech pátého a šestého dílu - trochu nudí. A trochu to působí dojmem, jako by se Rowlingová rozhodla splnit normu několika set stran na jeden díl a chtěla ji dodržet za každou cenu.
Největším šlápnutím vedle je poslední kapitola Relikvií smrti, epilog s všeříkajícím názvem O devatenáct let později. Tak ubohý happyend, v němž se postavy v knihy zase sejdou na známém místě, i když v trochu jiné situaci, si Harry Potter opravdu nezaslouží. Pokud toto je opravdu ona slavná kapitola, kterou měla autorka v šuplíku už od první chvíle, buďme rádi, že se postupem doby naučila psát i o něčem jiném.
Na druhou stranu je třeba přiznat, že Relikvie smrti jsou zručně napsané. Závěrečných sto stran, kde se konečně Rowlingová vzdala vysvětlování pozadí, jež vede k odhalení tajemství Voldemortovy moci, a soustředila se jen na to, co posunuje dění na scéně o notný kus dál, je strhující čtení. A vše konečně korunuje závěrečná bitva Harryho s Voldemortem, při níž se tají dech.
Není pochyb o tom, že Joanne K. Rowlingová umí přitažlivě psát, to koneckonců dokazují také závratné prodeje knih. Na druhou stranu: pořád je to "jen" autorka sedmi dílů o jednom hrdinovi, přičemž jejich kvalita v posledních dílech spíše stagnovala.
I klasikové fantasy žánru C. S. Lewis a J. R. R. Tolkien jsou v zásadě známí díky jediné sérii příběhů. Ovšem erudice obou ctihodných oxfordských profesorů má se vzděláním Rowlingové společný snad jen anglický jazyk, který učila v Portugalsku. Letopisy Narnie i Pán prstenů jsou příběhy s kořeny hluboko ve starobylých mýtech stojících v samých základech britské kultury.
Také Harry Potter se postupně proměnil v mýtický příběh, ale k oné erudovanosti a komplexnosti obou předchůdců mu přece jen cosi chybí. A nejde tu o formální nedokonalosti a celkovou kompozici i věrohodnost románu o dospívání. Sedmidílná série je odrazem klasiků od dnešní globální doby i jejím produktem.
Je o tolik přístupnějším, zručně namíchaným kompilátem, o kolik se svět změnil a posunul směrem k zábavnosti od dob, kdy vznikal Pán prstenů. Harry - jak si všímají některé kritiky - objevuje nové lokace, "plní mise" a postupuje do dalších levelů. Ostatně ke každé knize existuje počítačová hra.
Ale to jen konstatujeme; na kladech a záporech Relikvií smrti, potažmo celé potterovské série teď zase tolik nesejde. Tím největším kladem sedmého dílu je sama jeho existence. Publikum na celém světě si může oddechnout, že už ví, jak to skončilo, a zařadit nesmrtelného dětského hrdinu do fondu téměř povinného čtení pro děti a mládež.
Ovšem jestli to tak skutečně dopadne, ukáže až čas po utišení marketingových bouří. Pokud ode dneška za devatenáct let budete svým dětem doporučovat ke čtení příběhy čarodějnického učně a ony jej budou při světle baterky hltat pod dekou ještě dlouho poté, co jim zhasnete a řeknete na dobrou noc, udělala tehdy Joanne K. Rowlingová dobře, že svůj náhlý nápad ve vlaku vtělila na papír.
Harry Potter and the Deathly Hallows. 607 stran. Vydalo nakladatelství Bloomsbury, Londýn 2007. Doporučená cena v ČR 777 Kč.