Londýn - V prestižní londýnské galerii Tate Modern začala retrospektiva jednoho z nejznámějších a nejbohatších současných umělců Damiena Hirsta. Protichůdné emoce jeho tvorbu provází už od začátku umělecké dráhy, která je veřejnosti poprvé představena takřka v celé šíři.
„Výstava je pohledem zpět, kterému jsem se až do dneška vyhýbal," komentoval expozici Hirst a důvodem dosavadního odmítání shrnujících výstav byl prý alespoň pomyslný únik před stárnutím. „Je to příběh o tom, co jsem dělal za posledních pětadvacet let. Je to mapa mého života," dodal.
Co je na mapě?
Expozice představuje sedm desítek objektů z různých období Hirstovy kariéry, přičemž největší zastoupení mají jeho počátky v seskupení Young British Artist (Mladí britští umělci). Mezi nimi ční pravděpodobně nejznámější dílo The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho naživu) - ano, ono kontroverzní mrtvé žraločí tělo v nádrži s formaldehydem. Na něj pak navazují i další takto zvěčněná zvířata jako krávy nebo ovce.
Kontroverze spojená se specifickým zobrazováním smrti provází i další exponáty. Jedná se například o Crematorium z roku 1996, což je vlastně ohromný popelník se stovkami cigaret, i objekt z roku 1991 A Thousand Years (Tisíc let), neboli kraví hlavu v kaluži krve obklopenou nedopalky a živými mouchami.
Ve velké hale galerie se zase v temné místnosti se dvěma strážci blyští lidská lebka posázená 8601 diamanty prezentovaná pod názvem For The Love Of God (Pro lásku boží). Její cena se odhaduje na 50 milionů liber, v přepočtu tedy na téměř jeden a půl miliardy korun, a je jakýmsi symbolem škrobené okázalosti a přeceňování pozdější tvorby šestačtyřicetiletého Brita.
Hodnota Hirstovy tvorby
Lidé si Hirsta cení především za jeho originalitu a odvahu, s níž do uměleckého světa vykročil už v roce 1988. Tehdy, ještě během studií na londýnské Goldsmith's College, uspořádal výstavu Freeze v opuštěných docích a pozornost vzbudil už jen tím, že kurátoroval vlastní obrazy a díla dalších patnácti spolužáků, aniž by měl dostudovanou uměleckou školu nebo výraznější předchozí zkušenosti.
Z Freeze vzešla umělecká skupina Young British Artist a ta v devadesátých letech vnesla svěží vítr do britských uměleckých galerií. Jejich premiéry na Freeze si přitom všiml také movitý podnikatel z reklamní oblasti a sběratel umění Charles Saatchi, jenž se později stal mecenášem několika zúčastněných umělců. Odkoupením naloženého žraloka za 50 tisíc liber z Hirsta udělal celosvětovou celebritu, se zvýšenou popularitou však přibylo také množství jeho odpůrců.
Po navazující sérii zvířat ve formaldehydu se totiž začali objevovat hlasy, že se Hirst opakuje a že spíš než o umění mu jde o vlastní zisk. Nejpřísnější kritici pak jeho díla, a společně s nimi i celou scénu současného konceptuálního umění, označují za prázdnou a přefouknutou bublinu, kde jsou ceny nastavené nesmyslně vysoko.
Bublina, co brzy praskne
Podle kritika umění Juliana Spaldinga si to však lidé brzy uvědomí a hodnota téměř vyčerpaného současného umění půjde rychle dolů. Vyjádřením pro BBC tomuto názoru přitakává i další kritička Georgina Adamová: „Spalding má asi pravdu, pokud jde o pozdějšího Damiena Hirsta, kdy jeho dílo připomíná víc luxusní zboží než umění."
Význam Hirstových raných děl, která výrazně ovlivnila podobu současného umění a po dlouhé době nějakému umělci vynesla status celebrity, však neodpírají, a fenomén Hirst tak de facto uznávají. Pouze s výhradami a se skepsí k tomu, kam Hirst umění posunul.
Retrospektivní výstava Damiena Hirsta v Tate Modern potrvá do 9. září 2012 a není jasné, zda bude v následujících letech k vidění i někde jinde. Původně se počítalo s přesunem do Los Angeles, kvůli složitosti a nákladnosti převozu a drahému pojištění však z tohoto plánu sešlo.