Vystaven je slavný Tizianův obraz Apollo a Marsyas, jedno z nejdražších děl na českém území, ale také práce Anthonise van Dycka, Paola Veroneseho, Hanse von Aachena a dalších. Výstavu zahájila on-line vernisáž.
Expozice nazvaná 1673 / Kabinet pro biskupa Karla volně navazuje na loňskou přehlídku o životě a díle olomouckého biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna. Obrazy ze sbírek olomouckých arcibiskupů jsou tak nově vystaveny v kontextu evropského sběratelství 17. století.
"Vybrali jsme nejdůležitější sběratele 17. století a pokusili jsme se vystavit příběh, který výstava vypráví právě o těchto sběratelích a o tom, ve kterých sbírkách se obrazy nacházely, jak se v 17. století sbíralo umění, jak fungoval trh s uměním i jaké byly osudy sběratelů," vypočítává kurátor Miroslav Kindl.
Letopočet 1673 v názvu využil záměrně - jde o klíčový rok pro arcibiskupovu sbírku. Tehdy biskup od obchodníků z Kolína nad Rýnem zakoupil obrazový kabinet, který částečně pocházel z dražby sbírek po popraveném anglickém králi Karlu I. Na uměleckém trhu tehdejší střední Evropy neměl obdoby. "Vzácný kabinet se dochoval jen v mírně umenšeném počtu do dnešní doby," doplňuje kurátor.
Kromě dvou desítek vzácných obrazů návštěvníci mohou vidět také ukázky kreseb starých mistrů či barokní knihy.
Muzeum ve čtvrtek otevřelo po dvouměsíční nucené přestávce, dodržuje mnoho opatření včetně povolené kapacity osmi desítek návštěvníků v jeden okamžik.
Arcidiecézní muzeum v Olomouci je součástí Muzea umění Olomouc, které kromě nové expozice nabízí ještě tři další. Všechny zatím veřejnost mohla vidět jen ve virtuální podobě.
Nyní mohou lidé přímo v muzeu spatřit kompletní soubor textogramů Jiřího Koláře s názvem Babyluna nebo svět knih převedený do technologií 21. století Mateje Kréna pod jménem Mnemocinema.
Autorem třetí výstavy s názvem O městě, krajině, umění je bývalý ředitel muzea Pavel Zatloukal. Expozice zachycuje urbanistické, architektonické a výtvarné dění v Olomouci z let 1919 až 1989.