Jak informovala agentura AP, Dudamel v Paříži nastoupí 1. srpna, kontrakt podepsal na šest let. "Opera v mém životě vždy měla důležitou roli, ať už v mládí, kdy jsem seděl u nohou Maestra Josého Antonioa Abreua a mých idolů v Miláně, Berlíně a Vídni, až po poslední roky, kdy jsme se na tuto nádhernou uměleckou formu zaměřili v Los Angeles," říká Dudamel.
Šéf Pařížské opery Alexander Neef, který do funkce nastoupil předloni, označuje Dudamela za jednoho z nejtalentovanějších a nejprestižnějších světových dirigentů. "Pochopil jsem, že právě on je schopen sdílet a předávat svou lásku k opeře co nejširšímu publiku," tvrdí Neef.
Dudamel v Pařížské opeře poprvé před čtyřmi roky nastudoval Pucciniho Bohému. Z více než měsíční přípravy dle svých slov nabyl pocit, že si s orchestrem mimořádně rozumí.
Gustavo Dudamel prošel venezuelským vládním vzdělávacím programem El Sistema, jenž zdarma poskytuje hudební výchovu dětem ze sociálně deprivovaných rodin. Ekonom, politik a klavírista José Antonio Abreu tento systém vymyslel v polovině 70. let minulého století coby cestu, jak prostřednictvím klasické hudby řešit problém s drogami, vzrůstající kriminalitou, a především zvyšujícím se počtem dětí, které uvízly v chudobě.
Abreu nechal po Venezuele vybudovat hudební školicí centra a kromě muziky vštěpoval dětem hodnoty jako hrdost, věrnost či pocit sounáležitosti. Hudebním programem od té doby prošly stovky tisíc venezuelských dětí včetně Dudamela.
S El Sistemou je volně propojen Venezuelský národní mládežnický orchestr, s nímž mladý dirigent spolupracuje, i Symfonický orchestr Simóna Bolívara, jehož uměleckým šéfem se Dudamel stal v roce 1999.
Spolupráci s tímto tělesem ale poslední dobou nemůže rozvíjet. Dudamel před čtyřmi roky za tvrdé represe kritizoval venezuelskou vládu, která mu oplátkou za to zrušila zahraniční turné. Od té doby s Bolívarovým orchestrem veřejně neúčinkuje. Když ale jeho členové v menších skupinkách dostanou povolení vyjet za hranice socialistické země, s Dudamelem se tajně stýkají a vloni v době pandemie spolu komunikovali přes Zoom, doplňuje deník New York Times.
V novém tisíciletí Dudamel nastoupil jako šéfdirigent prestižní Losangeleské filharmonie. Dnes se v USA těší mimořádnému renomé, New York Times ho označují za dirigentskou superstar a jednoho z mála umělců ve světě klasické hudby, který pronikl do popkultury.
Dudamel jako nejmladší dirigent v historii vedl tradiční Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků. Obdržel Grammy i Cenu Glenna Goulda, časopis Gramophone jej vyhlásil Umělcem roku. Stal se členem Královské švédské akademie hudby, má vlastní hvězdu na hollywoodském chodníku slávy.
Stopu však zanechává také v zábavním průmyslu, například populární autor filmové hudby John Williams svěřil Dudamelovi dirigování úvodní a závěrečné kompozice z filmu Star Wars: Síla se probouzí.
Dudamel byl jednou z inspirací pro hrdinu televizního seriálu Mozart in the Jungle na platformě Amazon Prime či naposledy postavy Trollzarta v rodinném animovaném filmu Trollové: Světové turné. V nejbližší době bude natáčet soundtrack k adaptaci muzikálu West Side Story, kterou režíruje Steven Spielberg. Účinkoval také na finále ligy amerického fotbalu Super Bowl.
"Jeho nynější jmenování do čela jedné z nejstarších evropských oper, založené roku 1669 Ludvíkem XIV., představuje zlomový bod v kariéře někdejšího zázračného dítěte Dudamela," míní New York Times.
V době pandemie Dudamel ze svého obývacího pokoje natáčel rozhlasový program At Home with Gustavo. Dvěma jazyky, španělsky i anglicky, v něm mluvil o sobě i své oblíbené hudbě. S hvězdami jako raperem Usherem, zpěvačkou Shakirou či kapelou Coldplay se vloni v červnu zúčastnil benefičního koncertu Global Goal: Unite for Our Future, který vybíral peníze na testy kvůli nemoci covid-19 pro chudší země světa.
Podle New York Times už dnes v operních domech neplatí dřívější pravidlo, že šéfdirigent musel začínat jako klavírista a postupně se vypracovat na nejvyšší post, jako to udělal ještě Dudamelův předchůdce v Pařížské opeře Philippe Jordan.
Oproti němu není Dudamel v žánru tak zběhlý, navíc zatím neumí francouzsky, zkušenosti s operou přesto má. V roce 2006 debutoval v milánské La Scale, rok nato jej pozvala Berlínská státní opera. Před pěti lety debutoval ve Vídeňské státní opeře, před třemi roky v newyorské Met, kde nastudoval Verdiho Otella.
Na novém působišti v Paříži jej letos na podzim jako první čekají Pucciniho Turandot a Mozartova Figarova svatba, doplňují New York Times.