Profil - V lednu 1985 vydala Madonna na singlu skladbu Material Girl. Zpívá se v ní "Někteří kluci mě líbají, jiní mě drží v náručí / Jsou v pohodě / Ale když mi nedají dost peněz / Tak prostě odejdu / Protože jsem materialistická holka / Žijící v materialistickém světě."
V klipu k písni se pak stylizovala do Marilyn Monroe a přehrála slavnou pasáž s písní Diamonds Are a Girl's Best Friend z filmu Páni mají radši blondýnky.
Čtěte také: Madonna: Nedostatky vyrovná touha po slávě Potvrzeno: Madonna se vrátí. Areál ale nebude Madonna zase za rekordy. S Hitlerem a Lennonem Madonna vsadila na jistotu a přebarvila se na černo |
Ačkoli se pak ve svém spirituálním období v druhé polovině 90. let snažila skladbu reinterpretovat jako sarkastický výpad vůči konzumní společnost, málokdo ji bral vážně. Pověst neúprosné obchodnice, která jde za úspěchem přes mrtvoly, Madonně nikdo neodpáře. O to víc, že všechno, co v posledních letech dělá, text písně potvrzuje.
Život jako reality show
K padesátým narozeninám si Madonna loni nadělila světové turné Sticky & Sweet, které jí vyneslo více než 185 milionů liber a stalo se nejúspěšnější koncertní šňůrou sólového interpreta v historii. Uspokojení z dobře vykonané práce? Nic takového Madonna nezná a na letošek naplánovala pokračování.
V Londýně byl o ni takový zájem, že si mohla dovolit prodávat lístky v průměru za 200 liber (šest tisíc korun). Až 2. září v Izraeli turné skončí a spočítají se zisky, Sticky & Sweet Tour - které má ve čtvrtek zastávku v Praze - se patrně stane nejúspěšnější šňůrou všech dob (předchozími držiteli rekordu byli Rolling Stones s Bigger Bang Tour).
Úspěchy, které Madonna sklízí, jsou vrcholem ledovce bezmála tří dekád důkladné mediální sebeprezentace. Žádný masmediální kanál nebyl jejích aktivit ušetřen - od televize, filmů až po knihy nebo módu a reklamu. Mediální všudypřítomnost popsal nedávno časopis Blender jako "jednu velkou one-woman-reality show".
Její patrně největší obchodní zářez přišel před dvěma lety, kdy opustila vydavatelství Warner Music a podepsala smlouvu s promotérskou firmou Live Nation. Ta pomůže zastřešit všechny její hudební aktivity.
Potvrdila tak změnu v hudebním průmyslu, v níž hvězdy čelí nezájmu o CD nosiče zesílenou koncertní aktivitou. Po jejím vzoru pak k Live Nation přestoupily také další hvězdy jako U2, Shakira nebo Jay-Z.
Krizové okamžiky
I v kariéře Madonny přišly chvíle, kdy se zdálo, že jí dochází dech. Nejhorší takové období bylo na začátku 90. let, kdy se ze všech sil stylizovala do "zlé holky" hudebního průmyslu.
Zdůrazňování sexuality či sado-masochistické výjevy ve videoklipech možná dávaly dohromady působivý umělecký koncept, ale běžné konzumenty popu začaly odrazovat, což platilo i o jejích hudebních experimentech. Zářným příkladem je odvážný singl Bedtime Story napsaný Björk a Nellee Hooperem.
Desky Erotica a Bedtime Stories se neprodávaly, Madonna si vysloužila kritiku za knihu erotických fotografií Sex i provokativní film V posteli s Madonnou. Další do seznamu neúspěchů přibyly velkorozpočtové filmové propadáky Tělo jako důkaz a Hazardní hra.
Vrcholem tragedie byl v roce 1994 bizarní rozhovor v televizní talk show Davida Lettermana, kterého se zjevně intoxikovaná zpěvačka v přímém přenosu zeptala, jestli čůrá ve sprše. Když pak několik minut tvrdošíjně odmítala opustit pódium, začali na ni diváci křičet "Vypadni!"
I když první polovina 90. let byla ve znamení neúspěšných kroků, báječně se dařilo alespoň její vydavatelské společnosti Maverick (vlastnila ji společně s Warner Music až do roku 2004). Vyšlo zde například veleúspěšné album Jagged Little Pill kanadské zpěvačky Alanis Morissette.
Madonna se nakonec z krize vymanila, pochopitelně změnou image - díky filmu Evita v roce 1996 a o dva roky později se vrátila na trůn s albem Ray Of Light.
Ještě jedna dekáda s Madonnou
V loni vydané knize Život s mojí sestrou Madonnou popsal svoji slavnou příbuznou Christopher Ciccone jako ženu, která nade vše miluje peníze. Podle něho trpí Madonna paranoidními stavy, že se jí každý, včetně nejbližších přátel, snaží za jejími zády okrást.
"K pocitu, že ji někdo okrádá, stačí, když si prohlíží výpis výdajů a zjistí, že některý z jejich zaměstnanců má vyšší plat. A to i přesto, že mu sama před časem zvýšení navrhla," píše například.
Média spekulují, že peníze byly i skutečným důvodem rozvodu s režisérem Guyem Ritchiem, za nějž byla vdaná sedm let. Madonnu podle nich přestalo bavit financovat svému méně úspěšnému muži jeho rozmařilý život a nechala ho jít s malým odškodným.
Madonna má u Live Nation smlouvu na deset let, což znamená, že nás čeká ještě minimálně jedna dekáda s nejtvrději pracující ženou v hudebním průmyslu. Pro začátek shrne letos na podzim svoji kariéru na už třetím hitovém výběru v kariéře Celebration. Titulní pilotní singl, který natočila s Paulem Oakenfoldem, jenž s ní přijede i do Prahy, se už začíná hrát v rádiích.
A co přijde pak? Přizná Madonna konečně svůj věk a přetransformuje se do hvězdy pro starší generaci? Začne koncertovat v Las Vegas jako Elvis na sklonku kariéry? Natočí akustickou desku s předělávkami starých hitů? Bude zpívat soul?
Těžko odhadovat. Jisté je, že nikdy nekončící reality show s Madonnou v hlavní roli bude i nadále v hledáčku médií. Ať chceme, či nechceme.
Peníze v domech |
Madonna je nejlépe vydělávající ženskou zpěvačkou současnosti; potvrdilo to i vydání Guinessovy knihy rekordů z roku 2007, které ji tímto titulem korunovalo na úkor Britney Spears, jež vládla žebříčku předchozích šest let. Aktuální statistiky jsou ještě příznivější. I přes panující ekonomickou krizi si zpěvačka za poslední rok ještě polepšila, její loňské příjmy odhadl Forbes na 110 milionů dolarů.
Prodeje desek se ale zasloužily jen o nepříliš vysoké procento z jejich zisků. Nejnovějšímu albu Hard Candy se sice dařilo po celém světě, na největším trhu v USA ale deska propadla. 750 tisíc prodaných kusů znamenalo, že to je vůbec první studiová deska Madonny, která nedosáhla na milionovou hranici. Zklamání to bylo o to větší, že do studia pozvaní hitmakeři Timbaland a Pharrell Williams měli zajistit vysoká prodejní čísla.
Nejprodávanější deskou Madonny je hitový výběr The Immaculate Collection z roku 1990, který se může pochlubit dvaceti osmi miliony prodaných kusů. Jen v USA si desku koupilo přes deset milionů lidí, a může se tak pochlubit vzácným diamantovým oceněním. Stejné ocenění patří i albu Like A Virgin z roku 1984, jehož celosvětové prodeje překročily hranici 21 milionů.
Svoje peníze Madonna investuje hlavně do nemovitostí. V londýnské čtvrti Marylebone nedaleko Westminsterského opatství vlastní hned čtyři domy. "Madonna je velmi chytrá investorka. Moc dobře ví, že ceny jsou zde nižší než v sousedství a že časem určitě porostou," citoval před dvěma lety nejmenovaného odborníka deník Daily Mail.
Madonna vlastní v Londýně další dva domy, jeden dům má v Beverly Hills a v New Yorku jí patří větší byt.