U2 představili zastávky cyklického turné, Prahu minou

Kultura Kultura, Red Kul
9. 3. 2009 13:35
Kapela s novinkou vítězí v Británii. Už podesáté
Foto: Aktuálně.cz, U2.com

Londýn - Už v průběhu prvního týdne bylo evidentní, že U2 nakonec dosáhnou svého v pořadí desátého vítězství v britském žebříčku. Dvanácté album kapely - No Line On The Horizon - vede hitparádu 26 let poté, co se stejně dobře vedlo desce War.

Irská čtveřice se tak dostala mezi top 5 interpretů v historii působení Official Charts Company, která výsledky vyhodnocuje. Desítku prvních míst sdílí U2 společně s Madonnou a Rolling Stones. Úspěšnější je pouze Elvis Presley s jedenácti a Beatles s patnácti jedničkami.

U2360 - velkorysé turné

Přestože se nové album těší přízni, první chyták Get On Your Boots se ze singlové hitparády pomalu vytrácí, aniž jakkoli zasáhl do první desítky.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Rozostřený horizont skýtá pro U2 možnou naději
U2 3D je účinné placebo při čekání na nové písně
Bono se stal sloupkařem v New York Times

Zvýšený zájem o U2 způsobený tradiční kampaní, mediálním kolečkem rozhovorů a živým hraním na ceremoniálech Grammy a Brit Awards pouze vrátil do hitparády alb jejich výběr U218 z roku 2006, který se vyhoupl na 17. místo.

V duchu tohoto lakonického pojmenování - kdy za označení U2 stačí dodat jinou číslovku a je řečeno vše, viz. U218 a U2 3D - oznámila kapela rozpis první části svého velkorysého turné pojmenovaného U2360.

Bono uprostřed, The Edge zleva, Adam Clayton zprava.
Bono uprostřed, The Edge zleva, Adam Clayton zprava. | Foto: Reuters

Tím se nemyslí počet dnů, kolik rockeři stráví na cestách, ale pódiové řešení, kdy se všechno bude točit okolo kapely. Scéna vystaví hudebníky doprostřed publika a přinese nad nimi obří válcovitou obrazovku pro videoprojekce.

"Je vždy těžké přijít s něčím, co je fundamentálně odlišné, ale nám se to - myslím - povedlo," prohlašuje kytarista The Edge. "Je úžasné prohlásit, že s sebou povezeme produkci, jakou ještě nikdo nepředvedl." - Což je sice pravda, ale pokud se týká obřího měřítka i projekce. V hale už měli kruhové pódium už i Yes, Genesis, Pearl Jam i Metallica.

U2360 je každopádně první z projektů, kterým U2 odstartují svůj dvanáctiletý multifunkční kontrakt se společností Live Nation. Asi poslední globální kapela tak znovu potvrzuje, že pořád umí dobře prodávat svá stadiónová poselství.

U2 při londýnském koncertě na střeše BBC
U2 při londýnském koncertě na střeše BBC | Foto: Reuters

Kromě toho, že skupina bere centrální umístění jeviště jako kreativní výzvu, má toto řešení ještě dvě další nesporné výhody: umožňuje zvýšit kapacitu míst o 15 až 20 procent - záleží na dispozici stadionu - a také nabízí větší škálu pro cenové odstupňování vstupenek.

Což poskytuje účinný nástroj kapele, jež se chystá být na turné až do podzimu 2010 a trumfnout ve výnosech jak svoji poslední šňůru Vertigo Tour (389 milionů dolarů), tak absolutní prvenství Rolling Stones s Bigger Bang Tour (558 milionů).

Postaru to stačí, nově to stejně nejde

Tato strategie navíc v mnohém vysvětluje, proč U2 nikterak neexperimentují, pokud jde o propagaci alba nebo alternativní způsoby distribuce. Vše je ponecháno při starém dobrém modelu inzerce, který zajišťuje velké vydavatelství.

Navíc se ukazuje, že v době nekontrolovatelného šíření informací po internetu se dá těžko koordinovat a načasovat globální reklamní kampaň. Skupina se tak soustředila na živá vystoupení na několika výročních ceremoniálech a nyní upíná veškerá svá očekávání ke koncertům.

"Vždy jsme uvažovali o tom, že U2 vždy měli dvě paralelní kariéry. Jedna byla nahrávat alba, tou druhou byly koncerty. A pro náš způsob uvažování bylo vždy klíčové to, že obě by se měly doplňovat," vysvětluje výhody smlouvy s Live Nation manažer kapely Paul McGuiness.

Bono během oslav inaugurace Baracka Obamy
Bono během oslav inaugurace Baracka Obamy | Foto: Reuters

Novinka No Line On The Horizon má sice aspoň odložit pohřeb gramoprůmyslu, ale zároveň kapela dobře ví, že peníze se dnes vydělávají hlavně na koncertech - a její statut jí dává dobré výchozí podmínky.

Čtrnáct evropských zastávek odstartuje 30. června koncert v Barceloně, pak přijde na řadu Nice, Milán, Londýn nebo Amsterdam. Nejblíž Česku budou 6. srpna v polském Chorzowě.

Česká agentura Interkoncerts (nyní pobočka Live Nation) dřív mluvila o tom, že vystoupení má předběžně dojednané a hledá se místo. V oficiálním seznamu na stránkách kapely ale Praha není; možná přijde na řadu příští rok.

Podzim pak stráví kapela v USA, kde bude hrát výhradně na stadiónech, což je změna oproti Vertigo Tour, kdy se cítila jen na haly. Další série koncertů v Americe a opět v Evropě by měla proběhnout během léta 2010 a celé turné s předpokládanou stovkou vystoupení se uzavře v Jižní Americe.

 

Právě se děje

Další zprávy