Los Angeles - Když jí vloni v září na cenách MTV vytrhl z ruky přímo na pódiu Kanye West cenu za nejlepší video, protože si ji prý nezaslouží, málem se před zraky kamer rozbrečela. Celý svět se pak na YouTube smál potrhlému rapperovi, který nedokázal udržet nervy na uzdě. Okradená a vyplašená blondýnka nevěřícně hleděla s otevřenou pusou, dnes mu ale může děkovat.
Ať už to byla lítost či identifikace s romantickou dívkou napadenou hrubiánem, událost z losangelského ceremoniálu nakopla kariéru country písničkářky Taylor Swift do zcela nových rozměrů. Zatímco Kanye musel zrušit turné, tehdy dvacetiletá zpěvačka triumfálně dokončila rok, ve kterém se její album Fearless stalo vůbec nejprodávanější nahrávkou v USA.
A začala připravovat třetí studiové album, jehož týdenní prodej se nyní zastavil za psychologickou hranici jednoho milionu CD, přesně na čísle 1 047 000 kusů. Speak Now je třináctou deskou , které se to za mořem podařilo. Tolik alb naposledy prodal před dvěma lety rapper Lil Wayne s albem Tha Carter III. - bylo to 1 006 000 cédéček. Tehdy se psalo, že je to možná naposledy, co se něco podobného stalo.
Taylor Swift to dokázala přes pokračující atomizaci vkusu, decentralizací mediálních kanálů i klesající kupní sílu Američanů v době recese. Podle magazínu Billboard by před pěti lety, kdy hudební průmysl teprve klesal do kolen, prodala přesně dvojnásobek.
Zpěvaččin vydavatel úspěch alba předpovídal a právě dva miliony kusů vyexpedoval pro první týden. V souladu s novými strategiemi prodeje byla deska k dostání i mimo hudební obchody: v kavárnách Starbucks, obchoďácích Target nebo síti diskontů Costco.
I díky tomu se Speak Now suverénně stala nejrychleji prodávaným albem roku a porazila harcovníka Eminema, jehož sedmého studiového alba Recovery se prodalo letos v červnu v premiérovém týdnu 741 tisíc kusů.
Swift se zařadila hned za 50 Centa jeho album The Massacre, kterého se v roce 2005 prodalo 1,15 milionu kusů. Je také teprve třetí ženou od začátku tisíciletí, která něco podobného dokázala - hned po milionářkách Britney Spears a Norah Jones. Deska se zároveň zařadilo na druhou příčku v historické tabulce nejrychleji prodávaných desek žánru country.
Country odplata
Fantastická prodejní čísla pro novou desku totiž dokazují i změny v "demografii" americké populární hudby. Po jednu dekádu dlouhé dominanci tzv. urban music (hip hop, r´n´b, nu soul) se nejlukrativnějším segmentem největšího světového trhu s hudebními nosiči stalo právě country.
Z šesti posledních alb, která vedla americký prodejní žebříček, patřilo do žánru pět - nahrávky skupiny Zac Brown Band, zpěváků Tobyho Keitha a Kennyho Chesneyho a dvojice Sugarland, jejichž novinku The Incredible Machine sesadila z vrcholu žebříčku právě Taylor Swift.
Country si v USA dlouho žilo vlastním životem. Pak ale na přelomu 80. a 90 let prodal Garth Brooks neuvěřitelných sto milionů desek a ukázal sílící potenciál scény soustředěné kolem městečka Nashville.
Brzy ho do popových žebříčků následovali Tim McGraw, Shania Twain nebo Faith Hill, až na vzácné výjimky se ale nikomu z nich nepodařilo proniknout do mainstreamových rádií. Country na své cestě k popovým vavřínům zůstala někde na půl cesty. Na rozdíl od hiphopových interpretů, kterým patřila následující "nultá dekáda".
Výměna popularity hudebních stylů je přirozenou součástí dynamiky popkultury, která funguje jako kyvadlo kompenzující stylové dominance a úlety. Nová generace country interpretů využila díru na trhu a v souladu se společenskými trendy se proti drsným okázalým rapperům postavily něžné písničkářky typu tria Dixie Chicks či Carrie Underwood (objevené TV soutěží American Idol) stylizující se do rolí obyčejných dívek. Svoji hudbu přitom přizpůsobily většinovému vkusu a zbavily se některých dřevních elementů country, které by masového konzumenta mohly odrazovat.
Křehká Taylor Swift je ale ještě podstatně "těžší" váha než výše jmenovaní a jmenované. Kouzlo zpěvačky pro současnou americkou popkulturu shrnul asi nejlépe časopis Paste: "I když je to dost možná největší popová hvězda současnosti, chybí je celá řada podstatných věcí - pro začátek silnější hlas. A nebo taneční kreace. A nebo sex appeal. Jeden se až diví jak může udržet krok s Lady Gaga, Pussycat Dolls nebo Ke$hou."
Jenže Swift má prý v sobě něco silnějšího; něco co hvězdy s podprsenkami místo bomb, k nimž patří i "trendy Katty Perry, nikdy mít nebudou, tedy jakýsi "přátelský faktor", vysvětluje Paste. V éře sebevědomých nadžen, které pořád tvoří dost velkou část popkulturní nabídky, je jednoduše Taylor Swift závanem obyčejnosti, který je právě teď tak neobyčejný.
Princeznovský příběh
Swift za čtyři roky prodala třináct milionů desek a získala čtyři Grammy. Na počátku její kariéry byl singl Tim McGraw, který natočila ještě jako šestnáctiletá studentka střední školy. V písni se Swift vyznává z obdivu ke country bardovi a nenápadně tak naznačuje, kam se bude její kariéra odvíjet.
Její romantické balady jsou často protkané odkazy na skutečné postavy, což je přitom taktika veskrze hiphopová - Amerika v "mini soap operách" prožívá se zpěvačkou romantické eskapády a sleduje její dospívání skoro v přímém přenosu.
Skladba Innocent z nové desky je například věnována právě Kanye Westovi, kterému vzkazuje: "Je ti 32 a ještě jsi nedospěl." Zcela v souladu se svou image ale rapperovi nakonec odpustí a zpívá: "Tím, kdo opravdu jsi, jsi tehdy nebyl."
V dalších skladbách jemně propírá své vztahy s Joe Jonasem (z teenagerských hvězd The Jonas Brothers) a hercem Cory Monteithem z Glee nebo písničkářem Johnem Mayerem.
Témata dospívání a středoškolských lásek pomohly Swiftové dostat country i mezi teenagery, pro něž byl žánr dosud příliš konzervativní. Její romantika rozhodně není kovbojská, spíš si z žánru bere zmíněnou "poctivost, opravovost a nehvězdnost".
Billboard dokonce píše o "zázračné schopnosti stavět mosty mezi generacemi dcer a maminek". Na rozdíl od ostatních country hvězd prodává Swift nemalá čísla i v internetových obchodech; ostatně Amazon.com pomohl k jejímu milionovému triumfu speciální cenou 3.99 dolarů za digitální balíček.
Otázkou zůstává, zda hudební průmysl a vlastně celá Amerika nenaložila na bedra téhle dívenky příliš mnoho. Kritici často poukazují na pěvecké limity - které byly jasně slyšet třeba při jejím vystoupení na letošních Grammy - a jiní nevěří, že by princeznovský příběh mohl ještě pokračovat. Se třetí deskou, kterou chválí Rolling Stone i list NYT, už Taylor Swift už ve svých dvaceti dosáhla v popu všechno, co mohla; a teď už jí čeká jen cesta dolů.
V tento okamžik ale může milionová princezna jen oslavovat a čekat, jak na její prodejní úspěch odpoví Kanye West, který přichystal na předvánoční trh ambiciozní album My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Vyjít má 22. listopadu. V boji o absolutně nejprodávanější album roku mají nicméně ještě dva konkurenty: Susan Boyle a Joshe Grobana.