Praha – „Uleháte s radostným pocitem, že jste během tří dnů shlédli více než čtyřicetileté dědictví hudby v radostném prolnutí mezi minulostí současností a budoucností,“ rozepsal se francouzský hudební časopis Les Inrockuptibles o loňském ročníku španělského festivalu Primavera Sound.
Přelom května a června v Barceloně už tradičně patří prvnímu z významných evropských festivalů, který startuje sezónu nejvybranějším line-upem. Pokud o katalánské metropoli můžete v mnoha ohledech mluvit jako o New Yorku středomoří, pak stejně nadsazené nároky můžete vznést i na program Primavery - a on jim obstojí.
Od 28. do 30. května se v areálu rekreačního El Parc del Fòrum uprostřed města vystřídají tři generace interpretů: od Neila Younga přes My Bloody Valentine, Sonic Youth, Jarvise Cockera a Aphex Twina po Gang Gang Dance, The Horrors, Bat For Lashes nebo Bloc Party.
Naprosto symptomaticky se zde potkávají veteráni, kteří nikdy neodešli – jen ustáli slabší dekády – s hrdiny devadesátých let, pro které jako kdyby znovu začal být čas, a mezi nimi se pohybují interpreti generace, na níž už je znát, že nikdy neškatulkovala žánry.
Čtěte také: Neil Young natankoval ekopalivo a budí Ameriku k akci The Horrors zahájili pomstu trendařů Bat for Lashes přivádí pohádky do nočního velkoměsta |
Primavera Sound si za dobu existence dokázala vydobýt statut respektovaného podniku, který nejlépe shrnuje charakteristika novinářky z listu El Cultural: Primavera Sound je jedním z mála festivalů, na nějž návštěvníci jezdí, protože přesně vědí, co chtějí vidět a co pro sebe chtějí objevit. Je to festival milovníků hudby.
Primavera Sound totiž v době měnícího se posluchačského vkusu i totálního krachu klasických distribučních kanálů vsadil na nové publikum, které už dávno netáhnou velká jména, ale poživačně a zároveň naprosto nezávazně konzumuje neokoukané novinky.
Což maximálně vyšlo. Recenze minulých ročníků se shodují na údivu, že festival, který povětšinou sází na nezávislé umělce a experimentátory, se nejen osvědčil, ale dokonce se stal velice úspěšným.
Tuto reputaci si Primavera snaží udržet i tím, že dramaturgii jednotlivých pódií postupně svěřuje vlivným a respektovaným značkám na indie scéně. O jednu ze stagi se stará trendsetterský server Pitchfork, který si vybral své oblíbence jako Women, The Mae Shi, Dana Deacona nebo Crystal Antlers.
Britské modýlky The Horrors nebo atlantské neurvalce Black Lips pozval na své pódium hubatý – a zadarmo rozdávaný – časopis Vice. Jinou scénu si vzali za svou organizátoři tematických festivalů All Tomorrow's Parties a pozvali si newyorské Gang Gang Dance, Liars a znovu fungující The Jesus Lizard. A nesměli bychom žít v elektronickém univerzu, aby si jednu lounge na starost nevzali lidi od MySpace.
Jako festival zasazený do středu města je i Primavera zcela bez stanového městečka; do areálu se až odpoledne lidé sjíždějí městskou dopravou. Tudíž tu nehrozí žádné kempování, rozbahněné lány, holínky či podobné ekologické katastrofy. Jediný kontakt s přírodou představuje vánek od moře.