R.E.M. končí. Poslední hrdinové rocku ohlásili rozchod

vs, krk
22. 9. 2011 8:38
Legendární skupina za 31 let natočila 15 desek
Foto: Anton Corbijn

New York - Americká skupina R.E.M. oznámila ve středu po 31 letech a 15 albech konec činnosti. Na své webové stránce uvedla, že tak činí s pocitem vděku a úžasu nad tím, co dokázala. Album Collapse Into Now z letošního března, které se tedy ukázalo být poslední deskou kapely, symbolicky shrnulo všechny fáze jejich tvorby a potvrdilo jejich statut legendy.

Kapelu založili v roce 1980 v Athens v americkém státě Georgia zpěvák Michael Stipe, kytarista Peter Buck, baskytarista Mike Mills a bubeník Bill Berry. Ten ji v roce 1997 opustil. „Jako celoživotní přátelé a společníci jsme se rozhodli jako kapela skončit. Odcházíme s ohromným pocitem vděku, konečnosti a úžasu nad tím, co jsme všechno dokázali," uvedli tři nynější členové na stránkách kapely. Později začali členové prohlášení ještě doplňovat.

Foto: www.virgin.net

„Někdo chytrý jednou řekl, že nejdůležitější schopností při návštěvě party je vědět, kdy je čas odejít. Společně jsme dokázali něco výjimečného. A teď to opouštíme… Věřím, že naši fanoušci chápou, že to nebylo lehké rozhodnutí: ale všechno jednou končí a my to chceme udělat správně a sami," napsal Stipe.

Hrdinové alternativního rocku si za svou existenci prošli mnoha stylovými fázemi. Začali v první půli 80. let naštvaným angažovaným rockem desek Murmur a Reckoning a objížděním klubů; to byl také fundus, ze kterého nikdy nepřestali čerpat. V druhé půli osmé dekády přešli k hymnickým stadiónovým popěvkům alb Document a Green.

Druhou jmenovanou desku už vydali u velké nahrávací společnosti Warner Bros., kam přestoupili z nezávislého sektoru v roce 1988. S novou dekádou začíná nejúspěšnější část jejich kariéry. Intimní písničkářství čerpající i z dřevních tradic amerického folku jim vyneslo mimořádně úspěšné desky Out Of Time (s největším hitem Losing My Religion) a Automatic for The People (s Everybody Hurts) z let 1991 a 1992.

Čtěte také:
Vážení, a nyní vám R.E.M. dokonale zahrají R.E.M.
R.E.M. se na živém CD vydali hledat klíč k vlastní duši
Rozhovor: V Evropě každý Bushe stejně nenávidí

Následně skupina přiostřila a na deskách Monster a New Adventures In Hi-Fi (1994, resp. 1996) se vrátila k syrovému rockovému soundu inspirovanému grunge horečkou. V období mezi těmito deskami R.E.M. poprvé zahráli v pražské Sportovní hale (koncert byl ovšem dvakrát odložen kvůli zdravotním potížím hudebníků).

Úspěšnou dekádu završuje v roce 1998 experimentální deska Up. Na ní jsou R.E.M. už bez bubeníka Billa Berryho, který rockový kolotoč opustil rok předtím z osobních důvodů. V novém tisíciletí kapela spíše přešlapovala; jako by nevěděla, jestli pokračovat v dobývání stadionů, nebo zkoušet neprozkoumané postupy.

Foto: Aktuálně.cz

Elektronicky rozostřené album Reveal (2001) alespoň přineslo hit Imitation of Life, následné Around The Sun (2004) už jen velmi špatné recenze. „Ta deska zní jako od lidí, které nudí materiál, který hrají, až do té míry, že ho nemůžou ani vystát," prohlásil o desce později Peter Buck.

V roce 2008 se R.E.M. znovu pokusili o návrat k přímočarosti s albem Accelerate a letošní Colapse Into Now završuje jejich kariéru pestrým opáčkem nejlepších momentů, které za tři dekády posbírali.

"Uvědomili jsme si, že těmito písněmi jsme udělali přirozenou čáru za jedenatřiceti společně strávenými lety," napsal ve středu na webu baskytarista Mike Mills. Na posledním turné, při přípravách alba Collapse Into Now a práci na výběru hitů, se prý ptali sami sebe, co dál. A napadlo je, že by mohli svou kariéru završit.

R.E.M. prodali po světě přes 85 milionů desek a získali tři Grammy (dalších jedenáct nominací neproměnili). V roce 2007 byli uvedeni do Rocknrollové síně slávy.

Foto: Aktuálně.cz

Pro generaci dospívající na přelomu osmé a deváté dekády bylo velmi snadné vytvořit si k R.E.M. silné emocionální pouto. A nešlo jen o citově vypjaté skladby ani o neúnavný ekologický i politický aktivismus.

Od buřičského univerzitního rocku, který otevřel cestu alternativnímu rocku i grunge, přes ztišenou intenzitu Automatic for The People až po experimenty na Up zosobňovali R.E.M. pro většinového posluchače revoluční étos alternativního rocku i alternativních postojů vůbec; dalo se jim věřit, že stojí na správné straně barikády.

R.E.M. se nikdy viditelně nezaprodali korporátním praktikám hudebního průmyslu, byť se při propagaci vždycky mohli spolehnout na svoji pozici u velké společnosti, kde od roku 1988 vydávali. Díky její péči se nakonec stali i jednou z posledních velkých (alternativně) rockových kapel, které mohly zasáhnout celé generace ještě předtím, než se populární hudba v „době ponapsterové" rozpadla na stovky subžánrů a fanouškovských komunit.

Za rozhodnutím skončit může být současná krize hudebního průmyslu, jež s tímto jevem sousvisí. Šéf fanouškovské stránky R.E.M. Murmurs Ethan Kaplan na serveru časopisu Rolling Stone řekl, že rozhodnutí kapely bylo ovlivněno změnami, které postihly Warner Bros v souvislosti s nástupem nového investora Lena Blavatnika. Týkají se i personálního obsazení na důležitých postech a muzikantům . se prý už nechtělo znovu pracně rozvíjet od píky vzájemnou spolupráci.

 

Právě se děje

Další zprávy