Los Angeles - Již posedmé za posledních osm let zaznamenal hudební průmysl propad v prodeji nahrávek. Celková bilance skončila se čtrnáctiprocentní ztrátou oproti roku 2007.
Podle údajů agentury Nielsen Soundscan celkový prodej alb spadl na 428 milionů jednotek (číslo zahrnuje ekvivalenty alb vytvořené z jednotlivě prodaných skladeb) - pro srovnání v roce 2007 se ve Spojených státech prodalo 500 milionů alb.
Ačkoli stále rapidně roste objem prodaných downloadů (letos o 32 procent), výnos z něj nedokáže pokrýt ztrátu způsobenou poklesem (20 procent) zájmu o fyzické nosiče: zejména o klasická CD. Dokonce i telefonní vyzvánění, na něž se v minulých letech sázelo jako na možnou náplast, prožívají krizi a zájem o ně spadl o třetinu.
Čtěte také: Lil Wayne se vyrovnává milionovému 50 Centovi Obliba stahované hudby roste na obou březích Atlantiku |
V porovnání se zlatou érou roku 2000 (758 milionů prodaných jednotek) sletěly tak prodeje o 45 procent. A to jak vlivem obliby formátu mp3 a souvisejícího internetového pirátství, tak rostoucí konkurencí na poli zábavního průmyslu - mladší generace začíná před hudbou preferovat video hry.
Svůj díl si vybrala i finanční krize a nezájem postihl i jinak v USA tradičně silné žánry, jako jsou vážná hudba, country nebo latinskoamerická hudba.
Vydavatelstvím zamotává hlavu především rozdrobenost digitálního prodeje, kdy publikum preferuje singly před celými alby, a tak i když počet transakcí roste (v roce 2008 jich v USA proběhlo přes 1,5 miliardy), nedokáže přinést firmám výdělek.
"Celkové výsledky se dají vnímat jen pozitivně, ovšem hudební průmysl je postaven na prodejích alb, a zájem o ně nepřestává klesat," analyzuje současnou situaci Silvio Pietroluongo, šéf hitparád magazínu Billboard. "Hudba nikdy nebyla konzumována v takovém množství jako nyní a je jen otázkou zkoušení nových cest, než se to znovu podaří obrátit v zisk," dodal.
To se už některým velkým vydavatelstvím podařilo. Generální ředitel Atlantic Records (jež patří pod Warner Music Group Corp. a vydává interprety jako Kid Rock a T.I.) Craig Kallman prohlásil, že jeho firma překonala milník v září, kdy výnosy z digitálního prodeje převýšily klasická CD.
Nezájem o klasickou podobu alba, jež jako umělý formát de facto definovala stopáž vinylu a CD, dokládá i skutečnost, že pouze čtyři alba v letošním americkém žebříčku překonala hranici dvou milionů - v roce 2007 jich bylo osm.
Nejprodávanější deskou se stal Tha Carter III od rappera Lil Waynea (2,9 milionu kusů), následují ho Coldplay s Viva la Vida, country zpěvačka Taylor Swift s Fearless a Kid Rock s Rock'n'Roll Jesus.
Symptomatickou změnou, dokládající změny ve vkusu publika i způsobech konzumace hudby, je nevídaný nárůst poptávky po vinylu. V roce 2008 se v USA prodalo nejvíce klasických černých desek za dobu, co Nielsen Soundscan mapuje trh.
Jde o takřka devadesátiprocentní nárůst oproti roku 2007. Zaznamenání hodný faktor je i to, že více než dvě třetiny z necelých dvou milionů prodaných vinylů si fanoušci koupili v obchodech nezávislých na velkých vydavatelstvích.
Prodej vinylů se zároveň odklání od jasně definovaných trendů mainstreamového vkusu: tři nejprodávanější alba tu jsou In Rainbows od Radiohead, Abbey Road od The Beatles a Chinese Democracy od Guns N'Roses. Vinyl hraje významnou roli i na indie scéně, kde se vžila praxe, že ke každé desce dostane kupující download zdarma.