Trio Pink Freud vedené Wojtkem Mazolewským si dobývá čím dál větší popularitu na evropských scénách. V mnohém připomíná tvorbu hudebníků typu Jagga Jazzist, Erica Truffaze, Nilse Pettera Molvaera nebo Sex Mob.
Gershwin i Miami Vice
S humorem i lehkostí propojuje vlivy free jazzu s mainstreamovým jazzem, rockový spád s progresivní elektronikou, ale také DJing s tanečnějšími odnožemi současné elektronické hudby. Dalo by se říci, že jediným dogmatem pro ně je nebýt dogmatický.
Umějí protnout vlivy nejen ve smyslu žánrovém, ale i citačním: na jedné ploše se setkává Lester Bowie s Nirvanou a George Gershwin se znělkou seriálu Miami Vice.
"Skrze standardy nic nového nepojmenujete, jen hrajete trochu jinak stará díla v době, která je úplně jinde. Mám pocit, že mnozí hráči rezignují na vlastní tvorbu a rozvoj hudby jako takové," říká Mazolewski.
"Nuda možná dříve byla motorem k práci, ale myslím, že dnes je to rychlost života, která nás nutí po sobě v tom strašlivém letu zanechat stopy."
Doménou Pink Freud - citaci a ironii nesou už v názvu - jsou právě koncerty. Jejich i přejaté skladby tu procházejí tavbou improvizace a louhovaní; převážně díky elektronickým plochám a smyčkám Tomasze Ziętka, který k tomu v přítomném čase za pomoci elektroniky dekonstruuje vlastní hru na trubku.
Přijede i Fennesz
Záběr festivalu, spojený okruhem časopisu His Voice a kulturního magazínu UNI, se rozkládá do trojúhelníku, který lze orientačně vymezit pojmy jazz, elektronika a improvizovaná hudba včetně jejich prolnutí a mezižánrových přesahů. Nabízí hudbu, která tu běžně není k vidění (a slyšení).
Kromě současného elektrojazzu se letos na festivalu objeví freejazzová veličina, německý klavírista Alexander von Schlippenbach, s projektem LOK 03 a improvizovaná hudba v podání trumpetisty Franze Hautzingera.
Ikony současné progresivní elektroniky a turntablismu z renomovaného britského labelu Touch - laptopový král Fennesz a významný turntablista Philip Jeck - pak uzavřou koncertní řadu 13. dubna v Divadle Archa.












