New York - Největší internetový obchoďák s hudbou zaplnil jednu z posledních výrazných mezer ve své nabídce. Na webu iTunes, který ovládá okolo 90 procent trhu, se dají od úterý koupit jednotlivé skladby i celá alba Beatles.
K dispozici je třináct klasických remasterovaných desek, dvojalbum nealbových singlů Past Masters a dva výběry. Deska stojí 12,99 dolaru, jednotlivé skladby 1,29 dolarů - stejně jako jiná „prémiová" hudba na iTunes. Za 149 dolarů je pak k mání Beatles Box Set, jehož součástí je film Live at the Washington Coliseum z roku 1964 zachycující první americký koncert liverpoolské čtyřky.
Čtěte také:
Vymydlení Beatles vstávají z hrobu a chtějí vaše peníze
McCartney: Skončili jsme v počítačové hře jako androidi
Kouzlo přechodu z Abbey Road funguje i po 40 letech
Remasterovaná alba vyšla na CD loni v září současně se speciální beatlesovskou edicí hry Rock Band. Zatímco desky mířily spíš ke starším faounškům, populární hra s plastovými kytarami měla přiblížit hudbu nové generaci posluchačů.
Už tehdy se také mluvilo o tom, že pročištění a digitalizace klasických desek je nejen snaha vyvolat a zpeněžit další vlnu beatlemánie, ale že jde o přípravu na "vstup Beatles do digitální éry".
Tomu dlouho bránil spor o jméno a logo Apple - který mezi sebou vedly společnost Apple Corp. (Beatles) a počítačový gigant Apple Inc., jež iTunes spravuje. Soudní pře se uzavřela smírně už v roce 2007, ale všechno ještě odsouvaly dozvuky sporu, neshody mezi žijícími členy a dědici Beatles a také požadavky EMI při vyjednávání.
Zařazení Beatles do nabídky iTunes se tak interpretuje jako jednoznačné osobní vítězství šéfa Applu Steva Jobse, který měl o katalog kapely eminentní zájem, a také coby vítězství konzumace hudby, kterou jeho firma razí. Přímé ekonomické efekty už tak jasné nejsou, i když první čísla jsou nečekaně vysoká.
Během prvních 24 hodin od zpřístupnění se sice pět alb dostalo mezi dvacítku nejprodávanějších desek na iTunes. Největší zájem byl o Abbey Road, následuje The White Album a Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band. V žebříčku singlů se uchytily Here Comes the Sun, Let it Be a Blackbird. Jde však jen o průběžnou hitparádu v reálném čase, takže k vítězství stačí pár tisíc kusů. Navíc tu určitě sehrál roli krátký efekt dlouho nedostupného zboží.
Prodeje Beatles se podle odhadů mohou držet vysoko i v nastávajícím předvánočním období - což by pomohlo zadluženému vydavatelství EMI vylepšit bilanci stejně jako zmíněné loňské reedice CD (těch se prodalo 18 milionů).
Většina analytiků ale soudí, že kapela zlatou dobu internetových prodejů promeškala. Výraznější a dlouhodobé zisky se podle všeho očekávat nedají - byť o desky Beatles je přes pokles prodejů pořád zájem a digitální nabídka tak může generovat určité finance. Navíc se odborníci shodli, že se Beatles nepodaří masivně prodat mladým posluchačům, kteří vyznávají formát mp3.
Naopak mnozí tipují, že by digitální Beatles mohli pomoci rozšířit appleovské iPhony a iPody mezi starší generaci - ať už si nahrávky na síti koupí nebo budou vnímat dostupnost Beatles jako implus pro "upgrade" svých posluchačských návyků. Přes úspěch iTunes prý Apple na hudbě stejně příliš nevydělává a prodejna mu slouží právě na podporu prodeje ikonických přístrojů.
Beatles patří nejen k nejvlivnějším, ale i nejprodávanějším interpretům na světě. Podle Apple Corps. skupina prodala od 60. let na 600 milionů elpíček, kazet a CD. Asi čtvrtina toho připadá na USA.
Paul McCartney prohlásil, že je "fantastické vidět, jak jsou písně, které jsme původně vydali na vinylu, přijímány v digitálním věku se stejnou láskou, jako když se objevily poprvé". Bubeník Ringo Starr jen lakonicky uvedl, že ho "hlavně těší, že se ho konečně lidi přestanou ptát, kdy budou Beatles na iTunes".
Před Beatles jako další z velkých a "historických" jmen přistoupili na digitální prodej hudby v roce 2007 Led Zeppelin, o rok později „rezignovali" Radiohead. Mimo stále zůstávají třeba Garth Brooks nebo veteráni AC/DC.
Kromě „ideologických" překážek se interpretům nejčastěji nelíbí prodej jednotlivých skladeb - a to jak z uměleckých, tak finančních důvodů. Letos na jaře vyhráli Pink Floyd soudní bitvu s EMI: žalovali firmu právě za to, že dovoluje prodávat jejich slavná konceptuální alba po singlech bez jejich souhlasu.