Třicet let slaví kapela Einstürzende Neubauten narozeninovou šňůrou po městech, která miluje nebo pro ni měla určující význam. Není tedy divu, že 11. a 12. listopadu vystoupí v Praze, kde měli vždy oddané publikum. I jemu věnují rovnou dva komponované večery.
Čtěte také:
Mořskou příšeru Neubauten uložíme ke spánku
Einstürzende Neubauten vypínají stroje
Blixa a spol. si dali poklidnou mENopauzu
Nikdo na svoji holku permanentně nekřičí Miluju tě!
„V průběhu let přistupovali Einstürzende Neubauten k sestavování struktur z chaosu, ne naopak. V řeckém, filozofickém a původním smyslu znamená chaos „stav vesmíru před jeho stvořením". Je to největší možný zmatek částic. Což je stále velmi důležitý hudební prvek toho, co s Neubauten tvoříme." Blixa Bargeld, 2005
1. Sehnsucht (1981)
Už od počátků byli Einstürzende Neubauten přes tvrdost a syrovou nekompromisnost své hudby i romantickými postavami. Skladba Sehnsucht ukazuje také sklon Blixy Bargelda k mantrickému opakování slov: „Touha pochází z chaosu/ Touha je jedinou energií." Původní verzi najdete na debutu Kollaps, později v jiné úpravě na desce Halber Mensch nebo kapelou schváleném bootlegu 2 x 4.
Sehnsucht nabyla v průběhu let i nespočtu proměnlivých koncertních tvarů. Album Kollaps nahráli ještě coby trio Blixa Bargeld, N.U. Unruh a FM Einheit. Posléze do kapely naplno vstoupili Alexander Hacke a Mark Chung. Debut dodnes působí jako výtrysk energie, proti kterému zní punkové nahrávky jako libozvučné popěvky. Coby rovnoprávný doplněk k představě o zvuku raných Neubauten se kromě Kollapsu nabízí kompilace Kalte Sterne.
2. Armenia (1983)
Zatímco Kollaps byl experimentální nahrávkou užívající nehudební nástroje od sbíječek po kovový šrot, pak na albu Zeichnungen des Patienten O.T. se energie usměrňuje. EN se sami museli naučit používat nahrávací studio, protože žádný zvukový inženýr je nebyl schopný poslouchat, a už na druhé desce ho suverénně užívají jako další nástroj. Výsledkem je nahrávka, která dodnes patří v diskografii k uměleckým vrcholům. Album má strašidelnou až hororovou atmosféru. Kus Armenia byl využit v několika hollywoodských filmech, například v Nelítostném souboji Michaela Manna, a sami Neubauten ho dodnes s chutí hrají. Album ale především funguje jako kompaktní celek. I aktuální trendová škatulka temných písniček witch house působí v porovnání s deskou jako prosluněný pop.
3. Seele Brennt (1986)
Pro kapelu je dodnes záhadou, že se s albem Halber Mensch stali načas japonskými pop-hvězdami první velikosti. V Japonsku také natočili s režisérem Sogo Ishiim film Halber Mensh, který je pro pochopení estetiky Einstürzende Neubauten klíčový a podmanivě zachycuje japonský zázrak. Na albu najdeme hymnické skladby Yü-Gung nebo Z.N.S. - ale je to právě Seele Brennt, která ukazuje k jejich dalšímu směřování. Z textu šeptaného na hranici slyšitelnosti („Všichni idolové musí zemřít!") z nenadání tryskají hlukové výrony. Neubauten se učí úspornosti; kobercové nálety střídají přesně cílené střely.
4. Ich Bin´s (1987)
Deska Fünf auf der nach oben offenen Richterskala se dotýká minimalismu a z Neubauten se definitivně stává kulturní instituce. Skladba Ich Bin´s je přijata coby reklamní znělka německého Goethe Institutu. Z nedostatku prostředků k živobytí přijímají angažmá v otřesném divadelním představení Petera Zadeka Andi, což sami považují za jediný moment kariéry, kdy své umění zaprodali. Při pokusu vystoupit poprvé v Československu v bizarním kontextu s Michalem Davidem a Die Toten Hosen na festivalu v Plzni - Lochotíně, jsou Neubauten ještě před koncertem deportováni za hranice.
5. Haus Der Lüge (1989)
Dosud největší "hit" skupiny ze stejnojmenného alba. Neubauten se zároveň víc přiklání k tradičnější představě o písňové formě, což má jistě na svědomí členství Alexandra Hackeho v australsko-berlínské superskupině Crime And The City Solution a hlavně dlouholeté Blixovo angažmá v The Bad Seeds Nicka Cavea, se kterými tentýž rok boduje v duetu The Weeping Song. Na turné k Domu lží jsou Neubauten svědky bortící berlínské zdi a poprvé vystupují ve východní části rodného města, které je definovalo. V zákulisí je spolu s evropskými ministry kultury navštěvuje dramatik a dlouholetý přítel Heiner Müller, se kterým vytvořili představení Die Hamletmaschine.
6. Headcleaner (1993)
Tabula Rasa je album, které je zlomové jak pro kapelu, tak pro fanoušky. Neubauten se zklidnili a stali se rafinovanější. Obraz zdemolovaného a vychrtlého Blixy vystřídal elegán v obleku. Tabula Rasa obsahuje i šansonové písně jako Blume, které mohou poprvé klidně hrát rádia. Neubauten ale v jádru zůstávají sami sebou, jen radikální přístup zahalují do jemnějších a rafinovanějších hávů. Taková ale není kompozice Headcleaner, která původně vznikla pro nárazovou performance ve Vídni. Lomoz je v ní znovu povýšen na umění.
7. Ende Neu (1996)
Během nahrávaní alba Ende Neu odchází Mark Chung, aby se věnoval nahrávací společnosti Freibank, již pro potřeby Neubauten založil. Dveřmi bouchá FM Einheit, kterému se zklidněné pokračování nezamlouvá. Ende Neu - jako ostatně každé další album Neubauten - znamená zcela nový začátek. Přicházejí perkusista Rudolf Moser a dlouholetý známý z postraních projektů Jochen Arbeit. Stella Maris - duet Blixy Bargelda s herečkou Meret Becker, tehdejší ženou Alexandera Hackeho - je něžnou baladou, která mnoho industriálních příznivců nadobro odradí. Titulní skladba Ende Neu ale vytyčuje nové směry, které mohou Neubauten své kreativní podstatě nabídnout, aniž se vykrádají.
8. Die Befindlichkeit Des Landes (2001)
Kus, který vznikl na soundtrack k dokumentu Berlin Babylon o urbanistické proměně německé metropole, se stává pilířem alba Silence is Sexy. Nahrávky, která eventuální škarohlídy definitivně ubezpečuje, že Einstürzende Neubauten jsou stále živá a nových rozměrů nabývající entita. Die Befindlichkeit Des Landes je kvintesencí zvuku Neubauten a vedle Haus Der Lüge slouží jako neomylná identifikace kapely.
9. Grundstück (2004)
Do 90. let neviděli Einstürzende Neubauten z prodeje svých nahrávek ani marku. Mohl za to excentrik Stevo: díky vydavatelství Some Bizzare umožnil skupině pracovat ve špičkových studiích, ale výdělky vrážel do propagace. Blixa a spol. se rozkmotřili i s dosud ochranným vydavatelstvím Mute, které spolkla EMI, a rozhodli se vyhlásit nahrávacímu průmyslu válku. Jako zaklínadlo měla fungovat skladba Grundstück, jinak poetická kompozice ukazující Bargelda coby výsostného básníka. Píseň byla také jedním z prvních plodů podporovatelského projektu na webu neubauten.org. "Supporters" mohli přes video na webu sledovat právě vznikající album a diskutovat o něm přímo s kapelou. Album se ale příliš nelišilo od Perpetuum Mobile, které ještě vyšlo paralelně na Mute - čímž si spoustu členů společenství rozhněvali.
10. GS1 & GS2 (2005)
Rozmrzelým supporterům konečně nabídli desku, kterou dodnes v obchodech neseženete. Centrum alba Grundstück vychází z rozpracované kompozice založené na myšlence předchozí skladby. Ovšem "Velký Grundstück" vrací do hry přísnost a epičnost, která vyvrcholila jejich vystoupením v byvším sídle východoněmeckého parlamentu a centru pokleslé zábavy Ein Kessel Buntes - v berlínském Paláci Republiky.
11. I Kissed Glen Gould (2007)
Mezi lety 2002 až 2008 byla skupina nejplodnější za celou dosavadní kariéru. Nejenže vydali tři regulérní alba, ale také - opět jen pro supporters - osm výsostně experimentálních desek Musterhaus. Navíc při přípravě zatím poslední desky Alles Wieder Offen uvolňovali každý měsíc novou skladbu, tzv. jewel - ta musela vzniknou během jednoho dne na základě "navigačního systému" heslovitých karet. I Kissed Glen Gould nicméně naleznete spolu s ostatními dadaistickými skladbami na albu Jewels, které vyšlo i mimo "podporovatelský" okruh.
12. Susej (2007)
Skladba zaznamenává rozmluvu starého a mladého Blixy Bargelda. Zvukově stojí na restaurované nahrávce kytary z počátku 80. let, nahrané kdesi v díře pod sklepem studia. Melancholický a sebezpytný kus končí oním povědomým zvoláním "Touha je jedinou energií!" Album Alles Wieder Offen znamená umělecký vrchol současné sestavy Einstürzende Neubauten pracovně nazvané3.0. Po letošním narozeninovém turné k třiceti letům existence ohlásila skupina hiatus. V duchu své estetiky se ale nikdy oficiálně nerozpadnou. Vše je znovu otevřené.