Los Angeles - Je krásné, když se povede najít lapidární popisné pojmenování, které postihuje naprosto vše. U2 3D - a víte, co je potřeba.
Snímek popisovaný jako první digitální 3D koncertní film v reálném čase se zvukem 5.1 Surround Sound, u jehož vzniku bylo použito nejvíce 3D kamer, kolik se jich kdy vyskytlo u jediného projektu.
Film zachycuje sestřih ze sedmi koncertů v Jižní Americe, které byly součástí předloňského turné Vertigo. Na loňské předpremiéře na festivalu v Cannes mohli novináři spatřit pouze pětapadesátiminutovou verzi.
Plná, 84 minut dlouhá koncertní show odstartuje projekcí na festivalu Sundance 19. ledna. Distribuce National Geographic Entertaiment dokument následně dopraví do 3D a Imax kinosálů.
Od úvodních Vertigo a Beautiful Day sázejí režiséři Catherine Owens a Mark Pellington především na samotný gradující koncertní zážitek. Nezdržují se průpovídkami a scénkami ze zákulisí ani fórky ze šaten, jde se rovnou na věc.
Exkluzivně o U2: Jsou jako diamant, říká jejich stín
Směs monstrózních vystoupení z Buenos Aires, Sao Paula nebo Mexico City strhává rozdíl mezi pódiem a hledištěm: chce hrát na notu "jsme v tom všichni spolu" a všechno spěje k centrálnímu kousku Sunday Bloody Sunday.
Kamery nad hlavou koncertního publika nabídly tisícinásobná zvětšení, která autoři prostříhali s detailními záběry na hudebníky. Ještě tak vítr ve vlasech a iluze přítomnosti na koncertu je dokonalá, libovali si již žurnalisté Cannes.
U2 3D s rozpočtem 15 milionů dolarů je prvním takovým filmem natočeným, sestříhaným a promítaným v technologii 3D. Jeho tvůrci sami sebe označují za pionýry v novém zaznamenávání živých koncertů. A kdo jiný by s tím měl přijít než největší rocková fabrika současnosti.
Do budoucna má 3D převažovat i mezi hranými filmy. Prostorový zážitek by měl být jednou z cest, jak nalákat lidi do kin od počítačů s pirátskými kopiemi filmů. Ale pro jejich promítání je nutné nejdřív vystavět dostatek speciálních kinosálů, jako je IMAX. Spojené státy na tom pracují, Evropa je pozadu.
Jediný český IMAX na pražské Flóře minimálně letos s jeho uvedením nepočítá.
U2 svým 3D krokem pokračují v postranních aktivitách a frenčízách svého jména, které v mají upevnit jejich institucionalizované postavení. Premiéře U2 3D předcházelo nedávné předvánoční vydání de luxe edice alba The Joshua Tree.
Speciální balení k dvacátému výročí přelomové desky přináší pro aktuální srovnávání i koncertní DVD z vystoupení v Paříži 4. července 1987.
Pompa kapele už tenkrát nechyběla, a to měli U2 ještě před sebou další přelomovou desku Achtung Baby, která přinesla v roce 1991 změnu image, experimenty se zvukem i obří multimediální turné. Ta snaha o spektakulární bezprostřednost v nich zůstala až k desce How To Dismantle An Atomic Bomb (2004).
Umanutý Bono už v prosinci prozradil, že natáčení jejího následovníka probíhá na jihu Francie a těšit se údajně můžeme na písně inspirované tradiční marokánskou hudbou, metalem a trance.