Chicago - V USA zemřel jeden z nejvýznamnějších amerických filmových kritiků Roger Ebert, bylo mu 70 let. Informoval o tom list Chicago Sun-Times, pro který Ebert 46 let pracoval. Trpěl rakovinou štítné žlázy.
"S obzvláště těžkým srdcem oznamujeme, že zesnul legendární filmový kritik Roger Ebert," napsal Chicago Sun-Times.
Po operaci přišel o značnou část spodní čelisti, nemohl mluvit a měl problémy s příjmem potravy. V úterý na svém blogu napsal, že kvůli návratu rakoviny bude muset s prací zvolnit. Tehdy uvedl, že běžně napíše ročně 200 kritik, ale v loňském roce jich bylo přes 300. Od roku 1967 publikoval několik recenzí týdně v deníku Chicago Sun-Times a jeho články byly v USA přetiskovány v dalších zhruba dvou stovkách médií.
Světovou proslulost Ebertovi přineslo účinkování v několika vlastních televizních pořadech, ať už to bylo Sneak Preview od roku 1975 či Siskel & Ebert & the Movie od roku 1986.
Palec nahoru
Ebert do showbyznysu zavedl prototyp vlídného filmového fanouška ve svetru, který ve správnou chvíli prokáže schopnost bystrého úsudku a nebojí se vynést verdikt "palec nahoru" nebo "palec dolů".
Fenomén "palců" pronikl časem i na plakáty a obaly laserdisků, videokazet a DVD - nálepka "Two Thumbs Up!" (oba palce nahoru) značila shodu dvou televizních kritiků na tom, že dotyčný film opravdu stojí za vidění.
Ebert vystudoval na univerzitě v Chicagu angličtinu, jako teenager byl zapojen do komunity fanoušků sci-fi a vynikal na řečnických soutěžích. V 70. letech krátce spolupracoval s režisérem satirických, comicsově laděných soft-pornofilmů Russem Meyerem, jemuž napsal scénáře ke snímkům Beyond the Valley of the Dolls (Za údolím panenek, 1970), Up! (Vzhůru!, 1976) a Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (Pod údolím Ultra-lištiček, 1975).
Ebertův styl psaní byl přístupný a neakademický, nicméně ovlivněný akademickým studiem filmu - je známa jeho velká náklonnost ke "kápovi filmových teoretiků" Davidu Bordwellovi, s nímž si navzájem vyměňují uznalé zdravice.
Do svých recenzí Ebert často zapojoval anekdoty, osobní zážitky a vzpomínky, občas psal recenze v podobě povídek, básní, písniček, otevřených dopisů či imaginárních konverzací. Typický byl pro jeho psaní břitký sarkasmus, ale zároveň velká úcta k základním lidským hodnotám a obrana humanistických idejí.
Ačkoli se nyní Ebert prohlašoval za agnostika, v 80. a 90. letech často stavěl své recenze na probuzené, kriticky chápané katolické víře. To mu umožňovalo přijímat vážně míněná duchovní díla a zároveň odmítat náboženské kýče či naopak znevažování spirituálních témat.
Ebert je vůbec prvním nositelem prestižní Pulitzerovy ceny za kritiku a v roce 2005 se stal prvním filmovým kritikem s vlastní hvězdou na známém chodníku slávy v Hollywoodu.
Znají i mnozí filmoví fanoušci v Česku. V roce 2002 se jako porotce zúčastnil filmového festivalu v Karlových Varech.