Recenze: Chlapi, máte právo na "své" pařby. Naposledy!

Martin Svoboda
30. 5. 2013 14:46
Pařba na třetí končí sérii o "odvazech" nudných chlápků
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Pařbu na třetí máme tendenci nemít rádi, stala se typickým snadným terčem kritiky od recenzentů i diváků. Naházet na ni kupu výtek je nejspíš snadnější než tak neučinit, což však nutně neznamená, že si ony výtky i zaslouží.

Především se o Pařbě na třetí mluví jako o očividném náletu na peněženky publika a snaze vylákat z nich každý volný dolar. Toto odhalení si odbudeme hned ze začátku: Ano, třetí Pařba vznikla pro peníze a chce jich co nejvíc. Moc se jí to oproti předchozím dílům nedaří, takže dobrodružství téhle party skončí, ale to je věc jiná.

Foto: Warner Bros.

Bylo by však nesmyslné Pařbě vytýkat komerčnost a rozhořčeně si na ni ukazovat prstem. Proč by filmaři nenavázali na úspěšnou sérii, která dosud jednoznačně vydělávala, tudíž měla své diváky? Tady nemluvíme o Kmotrovi nebo Mechanickém pomeranči, ale o třech chlápcích, co se ob sezonu ožerou do bezvědomí a potýkají se s následky. Proč by to nedělali třeba deset let, když se na to chceme koukat?

Místo abychom tedy vznešeně kroutili hlavami nad důvody návratu wolfpacku, podívejme se na to, jak si Todd Phillips a jeho parta s výzvou poradili. Jistě jim totiž neušlo, jak obtížnou výchozí pozici zatíženou značnou nedůvěrou po nevýrazné dvojce (pravděpodobný důvod nižších tržeb) mají před sebou.

Už žádná Pařba!

Phillips udělal to nejlogičtější, co mohl. Ve chvíli, kdy si byl každý jistý tím, že další Pařba bude zbytečná, nedůstojná a nudná, nechá hrdiny přemýšlet o tom, jestli už jejich chování není dost zbytečné, nedůstojné a nudné.

Foto: Warner Bros.

Snad neprozradím mnoho, když řeknu, že tentokrát bujarou oslavou nezačínáme, ale končíme, a kocovina (přímý překlad původního názvu) tedy film neotevírá, ale uzavírá. Stejně tak je závěrečná scéna Vykoupení z věznice Shawshank citována na úplném začátku. Není to jednoduché otočení formátu naruby, ale naznačení „uzavření cyklu".

To není můj bystrý poznatek, celá kampaň si zakládala na parodování velkých plakátových hesel „It All Ends", připomínajících snahu studií lákat na poslední díly sérií jako na něco tak velkolepého, až se z toho tají dech. Především si vzpomeňme na závěrečného Harryho Pottera, který byl tak moc "posledním", že už nezvládl být ještě něčím dalším.

Foto: Warner Bros.

Podobná parodická vlna prostupuje celý film, který bez ustání připomíná vlastní minulá dobrodružství, naoko přehnaně na nich lpí a naznačuje „epické ukončení" se vším všudy.

Pokud nesledujeme záběry z předchozího dílu nebo přímý odkaz, tak o minulých eskapádách alespoň někdo mluví.

Je to za hranou, stejně jako je za hranou, když si parta v podstatě nudných lidí dokola omílá tu jedinou vzrušující událost, co se jim někdy před lety přihodila.

Kolik svých dnů může muž mít?

Hrdinové Pařeb právě takovou partou nepochybně jsou. Ed Helms vypadá na první pohled jako vyloženě nezajímavý chlápek. I Bradley Cooper, jindy idol žen, vystupuje spíš jako nijaký hezounek. Až mírně mentálně narušený Zach Galifianakis jim dovoluje hodit vlastní starosti za hlavu a pořádně se odvázat. Je jejich slabinou, vědí, že by ho měli kontrolovat, ale nejsou toho vždy schopní.

Foto: Warner Bros.

A právě prostoduchý Galifianakisův Alan, který jako by byl symbolem představy o nespoutané chlapské legraci, musí být po smrti svého otce uzavřen do sanatoria a vyléčen. Cesta do blázince, na níž ho přátelé doprovázejí, má ukončit jejich staromládenecké dovádění.

Jenže minulost v podobě excentrického bisexuálního zfetovaného pana Chowa je dožene a opět donutí dělat šílené věci a opět se jimi v koutku duše bavit. Tentokrát nejde o paření samotné, ale výtržnosti jiného typu - opravdové dobrodružství s vloupačkami a dvojitými podrazy pod vedením mafiána Johna Goodmana.

V celém snímku se především třou dvě základní emoce - touha co nejvíc si užívat a uvědomění si, že každá sranda musí někdy končit a určení hranice je nezbytnost. Jednička a dvojka připomínaly především známou reklamu prohlašující, že „i muži mají své dny". Tentokrát se nabízí zamyšlení nad tím, kolik takových dnů může muž mít a co v nich všechno smí dělat.

Stojí to za to

Nemyslím si, že značné nadužívání postavy Alana plyne výhradně z faktu, že se stal nejpopulárnější (nebo spíš jedinou populární) figurou. Jistě to lze pokládat za jeden z hlavních důvodů, ale jeho do extrému hnané výstupy rozhodně mají i jiný než prvoplánově humorný dopad.

Foto: Warner Bros.

Někdy vzbuzují spíš shovívavý úsměv a jindy jako by z nich šel strach. Uvědomujeme si, že v reálném světě by člověka jeho ražení snad každý z nás nenáviděl a snažil se ho zbavit. Poslední, kdo by se o něj chtěl starat, je někdo jako Bradley Cooper.

V rámci filmu však přesně chápeme, proč k němu hrdinové tíhnou, co pro ně znamená - že ho vnímají jako do extrému zahnaný symbol toho, čím oni být nemohou, ačkoliv by si to možná trochu přáli.

Podobně pan Chow značí odvázanost v neředěné formě, ale v kombinaci s jeho amorálností a prohnaností může působit až zneklidňujícím dojmem. Takhle se prostě správný chlap nechová! A pokud se na něco série zaměřovala zcela nepochybně, tak na to, jak se baví „správný chlap".

Nechci vyvolat dojem, že se komediální série mění v existenciální drama o lidské zodpovědnosti. Za prvé proto, že mnoho z těchto prvků je zároveň zveličováno a zesměšňováno. A pak proto, že nakonec Phillips stejně vše hodí za hlavu a naznačí, že přemýšlet o tom všem je hezká věc, ale ne ve chvíli, když zrovna máte své dny. Na ně prostě máte právo a bránit se jim nemá smysl. Potom musí přijít pořádná pařba, jinak to nejde! Vše končí tam, kde začalo. It All Ends Tonight.

Pařba na třetí
The Hangover Part III
Žánr: Komedie
Režie: Todd Phillips
Obsazení: Bradley Cooper, Jamie Chung, Ed Helms, Zach Galifianakis, Ken Jeong, Mike Epps, Sondra Currie, Heather Graham, Sasha Barrese, John Goodman, Melissa McCarthy, Jeffrey Tambor, Justin Bartha, Brian Metran, Adrian Voo
Délka: 100 minut
Premiéra ČR: 30.05.2013
 

Právě se děje

Další zprávy