Otec Star Wars mizí. K experimentům do garáže

Martin Svoboda
6. 6. 2012 9:16
George Lucas ohlásil po něúspěchu Red Tails ústup z filmového mainstreamu
Foto: Aktuálně.cz

Praha - George Lucas patří mezi nejvlivnější filmaře Ameriky a tudíž světa, ačkoliv režíroval jen šest filmů, z nichž čtyři byly součástí jediné série. Je to tvůrce milovaný i nenáviděný, leckdy dokonce milovaný a nenáviděný najednou. Existují i lidé, kteří chodí po ulici s odznáčkem „George Lucas Ruined My Childhood" (George Lucas mi zničil dětství), přestože se na některý díl jeho slavné ságy Star Wars musí podívat alespoň jednou měsíčně. Nyní, po finančním i uměleckém neúspěchu leteckého válečného dramatu Red Tails, potvrdil kultovní režisér svůj odchod do mainstreamvého důchodu.

U příležitosti promítání Cosmopolis, a shodou okolností také výročí premiéry Star Wars (v roce 1977) pozují na červením koberci v Cannes režisér George Lucas a jeho partnerka Mellody Hobson
U příležitosti promítání Cosmopolis, a shodou okolností také výročí premiéry Star Wars (v roce 1977) pozují na červením koberci v Cannes režisér George Lucas a jeho partnerka Mellody Hobson | Foto: Reuters

Šťastný začátek se spratky

Lucas patří do generace „filmových spratků", režisérů, kteří většinou velmi dobře znali teorii a plni uměleckých ideálů se vydali říkat Hollywoodu, co má dělat. Ačkoliv se sám oborovým vzděláním nepyšní, vysnil si spíš kariéru automobilového závodníka, spolu s F. F. Coppolou, Martinem Scorsesem a Stevenem Spielbergem přebral během sedmdesátých let otěže po odcházející generaci tvůrců a završil nástup Nového Hollywoodu.

Zprvu se skutečně vydal nekomerční cestou a vznikly komorní kousky THX 1138 (1971) a oscarový "černý kůň" Americké graffiti (1973), ale už Star Wars (1977), tenkrát ještě bez podtitulu, odhalily výjimečný Lucasův talent, a sice chápání diváka. V době, kdy si najal režijně schopnějšího Kershnera na realizaci sequelu, jemuž ale přiřadil římskou číslovku V a zakončil ho cliffhangerem, o jeho obchodním talentu nebylo pochyb.

Od té chvíle se nikdy neprojevil jako výjimečný režisér nebo (chraň bůh) scenárista, ale trochu paradoxně vůči svému spratkovskému původu jako dokonalý byznysmen, který plní zakázku diváků na jedinečnou podívanou.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

V tomhto ohledu se mu nemůže rovnat ani jeho přítel Spielberg (jejich společným dítětem je Indiana Jones), který vždy ryze komerční díla střídal s uznávanými pokusy o umění.

Spielbergovi se navíc nestalo, že by prodadl jediné sérii a spjal s ní svůj život natolik, aby mu nezbylo nic jiného než její nekonečné propagování a rozšiřování.

Foto: Aktuálně.cz

Možná ani Lucas sám neví, jak k tomu došlo, ale zbytek dosavadního života strávil coby rukojmí vlastního výtvoru. Když pak na přelomu tisíciletí splatil dluh a konečně dal fanouškům Novou trilogii, poprvé se jasně ukázalo, jak moc ho jím stvořený fenomén přerostl. Jakkoli měl totiž neomezené možnosti (zprvu finanční, postupně i technické), nedokázal už nové nároky celé škály diváků splnit. Přestože vydělal další horentní sumy, značná část fanoušků Staré trilogie ho začala, hlavně tedy za první dva díly prequelové trilogie, bez přehánění až nenávidět.

Slepenec brakových motivů

Přitom udělal jen to, co lze považovat za pochopitelné - posunul novou trilogii směrem k mladé generaci. Jenže skalní fanoušci považovali zacílení na diváky, kteří byli během premiéry „kanonických" dílů sotva na světě, za zradu. Za to může mylné přesvědčení uctívačů, že Lucas točí pro fanoušky, že tvoří kulty. To jsou ale v podstatě „vedlejší produkty". Jeho cílem jsou ve skutečnosti masy. A jak sebekriticky přiznávají racionálnější fanoušci v dokumentu The People versus George Lucas, nemají přece právo rozhodovat za Lucase, jak má vlastní filmy pojmout.

Když se tedy rozhodl natočit trilogii pro současné teenagery, kdokoliv jiný se může přidat, nebo ne, ale to není Georgův problém. Jenže řekněte to lidem, kteří znají každou vteřinu Impéria nazpaměť a jejich povlečení střídá motivy Hvězdy smrti a Millenia Falconu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Lucas sám se vyjadřoval podobně. „Musí to odpovídat hlavně mým představám," bylo vždy jeho heslo.

Lucas není vizionář a tvůrce nových světů, i když ho za něj jiní často označují. Nikdy se netajil tím, že Star Wars byly především slepencem jeho oblíbených brakových motivů, a to platilo o Staré trilogii jako o Nové. Pokud nějakou vizi má, tak spočívá ve vytvoření světa, který zaujme a pobaví. A troufám si tvrdit, že k universu Star Wars má v důsledku mnohem méně osobní vztah než mnozí diváci.

Z těchto důvodů prakticky ztrácí smysl diskutovat o kvalitě Nové trilogie. Je to prostě komodita, která když se prodávala, byla ospravedlnitelná.

Foto: Aktuálně.cz

Vysněný propadák

Jenže pak udělal Lucas chybu, která se mu nevyplatila - po třiceti letech se rozhodl opustit značku a vyprodukovat svůj údajně vysněný film Red Tails. I když jen v roli producenta, rozhodně z něj v rozhovorech vyzařuje nadšení a zájem. Se šokem ale zjistil, že „George Lucas bez Star Wars" nikoho nezajímá. Na projekt sotva našel distributora. V různých talk show pak tvrdil, že to způsobuje námět snímku o černých letcích za druhé světové války - zlí bílí producenti se proti jeho revolučnímu příběhu údajně spikli.

Ukazuje se tak ovšem spíš Lucasovo odtržení od reality. Nejenže místo Afroameričanů ve světové válce není zcela nezmapované (Zázrak ve Svaté Anně z roku 2008 režiséra Spikea Leeho), ale komedie Tylera Perryho zaměřené na černé publikum představují v dnešní nejisté době jednu z mála komerčních jistot. Takže by se producenti spikli leda sami proti sobě.

Vysvětlení neúspěchu je tedy nasnadě: George Lucase už s trochou nadsázky nikdo nepovažuje za živého člověka a svěřit mu peníze na něco zcela nového nepovažovali hlavouni ze studií za lukrativní. Zatímco James Cameron si dokázal vydupat megadrahý Titanic - snímek podle nesčetněkrát oživené události, která byla obecně považována za vyčpělou - a po víc než desetileté pauze namodralé eko-fantasy Avatar, opět za nejvyšší rozpočet v historii, Lucas si sotva prosadil mnohem úspornější rozpočet, a to přestože nebyl mimo branži tak dlouho jako Cameron.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Odchod do "důchodu"

Lucase to ale nezastavilo a nakonec snímek (natáčený mimochodem ze značné části v České republice) přišel do kin. A přišel poprvé v jeho životě finanční neúspěch. Nesl to dost očividně těžce, začal dokonce nahlas uvažovat o konci mainstreamové kariéry. A tyto myšlenky již neopustil. Na začátku roku nadhodil, že nenatočí další Star Wars, jak se šuškalo, protože nemá zapotřebí se znovu setkávat se stejnou nenávistí. Dopisy hrozící mu smrtí přece nebyly výjimečné. A nyní to v rozhovorech podle časopisu Empire potvrzuje. "Odcházím z mojí společnosti a opouštím svou práci. Dodělám pár povinností a přesunu se k sobě do garáže, ke svojí pile a kladivu, a natočím si pár filmů jako hobby. Vždycky jsem chtěl dělat experimentální filmy a nebát se je uvést do kina."

George Lucas
George Lucas | Foto: Aktuálně.cz

Ano, George Lucas, jeden z nejvýdělečnějších režisérů všech dob, jehož všechny projekty si přese vše udržují značnou část spokojeného publika, se už dál nechce „bát" o své filmy v kinech. Zprvu se to jeví jako „důchod, nedůchod", ale představa „malých experimentálních filmů George Lucase" je tak nepatřičná, až můžeme vážně pochybovat o jejich vzniku. I kdybychom se jich dočkali, měly by nějaký ohlas?

Zatímco F. F. Copola takový „důchod" zahájil již před časem a jeden odpočinkový film, Tetro, má relativně úspěšně za sebou, Lucas nebude mít odchod od mainstreamu tak snadný. Jeho jméno se vlastně stalo synonymem filmů vzniklých především pro peníze. Zvláštní osud muže, který přišel do Hollywoodu plnit své sny, aby nakonec doplatil na to, že je nadále nedokázal plnit svým fanouškům. Na jednu stranu zrealizoval vlastní americký sen a čistě co se zisku a přínosu kinematografii týče, mu může nezávidět málokterý filmař, přesto končí „velkou" kariéru nespokojený a zahořklý. I takový je Hollywood.

 

Právě se děje

Další zprávy