Největší propadáky roku mají na triku Cage a Murphy

Kamil Fila Kamil Fila
9. 1. 2009 17:35
Princ Kaspian utnul v Narnii éru velkých fantasy filmů
Speed Racer
Speed Racer | Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Přes veškeré nářky, že loňský rok přinesl spoustu špatných filmů, nelze tvrdit, že film jako umělecké odvětví i průmysl je v nějaké velké krizi. Ačkoli studia nyní dělají opatření kvůli světovému finančnímu propadu, za loňský rok se jim každopádně zvýšily zisky a nikdo se nepohybuje na hraně krachu.

Jen v zámoří měla hlavní velká šestka hollywoodských studií tržby přes 9,9 miliard dolarů, což je víc než čtyřprocentní nárůst oproti 9,5 miliardám z roku 2007. Domácí tržby v USA a Kanadě pak vzrostly o 2 procenta oproti roku 2007 na 9,78 miliardy.

Foto: Aktuálně.cz

Lístků se sice prodalo o něco méně: 1, 36 miliardy oproti 1, 4 miliardy před rokem. Ale cena vstupenky stoupla průměrně o 4, 7  procenta.

Na pozitivní mezinárodní i domácí účetní bilanci se podílel hlavně batmanovský Temný rytíř, čtvrtý díl Indiana Jonese a další komiksově laděné hity jako Iron Man a Hancock.

Kromě komerčních úspěchů se Hollywood (tradičně) koncem roku vytasil i se snímky, do nichž jsou vkládány vyšší ambice - a letošní úroda se zdá být vskutku dobrá. Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, Milk, The Wrestler, Gran Torino, Frost/Nixon, Doubt nebo Nouzový východ (Revolutionary Road).

Čtěte také:
Autoři nejhoršího filmu spáchali zločin proti humoru

Tato fakta je potřeba připomínat vždy, když se mluví o negativních stránkách současné kinematografie často posedlé velikášstvím a utápějící se v povrchnosti. Ovšem bylo tomu někdy jinak? Nestačí dívat se na nezdary a nešvary jako na zábavné syndromy? Vždyť přece hvězdy a režiséři musejí mít své vrtochy.

Foto: Aktuálně.cz

Zbývá ještě dodat, jak se měří komerční propadák: aby film začal vydělávat, potřebuje utržit více než dvojnásobek svých nákladů na produkci a reklamu - 50 procent z tržeb si totiž berou kinaři. Padesátiprocentní podíl z tržeb ze zahraničí navíc nejde do rukou přímo studiím v Hollywoodu, ale část je určena pro místní distributory.

Jistě, že dnes filmům hojně pomáhá uvádění na DVD, ovšem i zde existují značné náklady na reklamu. Určité výnosy přináší i prodej televizních práv. Každopádně film, který je ve výrazném minusu v kinech, obvykle nebývá hit ani na DVD, čili je těžké zalátat ztrátu.

Filmové podnikání přitom zůstává značně riskantní. Téměř nikdy nelze dopředu předpovědět, zda film bude úspěšný. Finanční čísla odrážejí příliš mnoho věcí. Můžou značit popularitu či nepopularitu herců, špatný marketing, hloupou dějovou premisu, aktuální a náladové společenské ovzduší či příliš velkou konkurenci v určité sezóně, kdy se několik filmů mezi sebou navzájem požere.

Foto: archiv

V roce 2008 se do vkusu publika nejvíce nestrefily tři filmy, jejichž výbuch byl slyšet opravdu velmi daleko. Prvním byl akční sci-fi Speed Racer o futuristických automobilových závodech, druhým sci-fi komedie Seznamte se s Davem o mimozemské lodi v podobě normálně velkého Eddieho Murphyho osazené týmem malých Eddie Murphyů, a třetím velkým propadákem bylo pokračování Letopisů Narnie s podtitulem Princ Kaspian.  Až letos se uzavřou účty velkorozpočtové Austrálie, která měla premiéru v prosinci a určitě bude patřit k největším propadákům.

Speed Racer

Speed Racer je na tom nejspíš zdaleka nejhůře, poněvadž měl nejenom vysoké produkční náklady okolo 120 milionů dolarů, ale i poměrně velkou reklamní kampaň (k níž nebyla zveřejněna žádná suma).

Počítalo se s tím, že snímek sourozenců Wachowských, kteří před pár lety stvořili masově kultovní Matrix, bude filmem pro celou rodinu a že z něj poplynou i značné zisky díky hračkám a suvenýrům.

Potřeštěný, záměrně naivní a nerealistický styl filmu se ale úplně minul s očekáváním a upoutávky nejspíš víc diváků odradily, než přilákaly. Speed Racer se navíc ukázal jako film, který technologicky předběhl dobu, protože nejlépe vypadá na formátem s vysokým rozlišením jako je Blu-Ray, zatímco klasický filmový materiál a promítací plátno mu tolik nesvědčí.

Americké tržby se zastavily na 44 milionech a celkové díky zámoří (hlavně Asii, neboť film vychází svou poetikou z japonského animovaného seriálu) nakonec na 93 milionech. Očekávala se přitom minimálně čtvrt miliarda. Nelze ani počítat, že uvedení na Blu-Ray discích ztrátu smaže. Speed Racer zůstane stejně nepochopeným vizionářským filmem jako byl v 80. letech Tron a v 90. letech Dick Tracy.

Seznamte se s Davem

Seznamte se s Davem
Seznamte se s Davem | Foto: Bontonfilm

Komedie Seznamte se s Davem naproti tomu měla reklamu minimální. Studioví hlavouni se nejspíš na poslední chvíli zalekli, že se bude opakovat katastrofální výsledek podobně koncipovaného snímku s Eddiem Murphym -  Pluto Nash  v roce 2002 ustavil nový propadákový rekord. Při nákladech okolo 100 milionů utržil po celém světě jen zpátky jen 7 milionů. Seznamte se s Davem "naštěstí" stálo jen 60 milionů a v amerických kinech se dostal k necelým dvanácti. Celosvětově utržil 50 milionů.

Eddie Murphy tak potvrdil svou pověst naprosto nevypočitatelné hvězdy. V posledních letech vydělává díky Shrekům a hloupým komediím typu Zamilovaný profesor, Dr. Dolittle, Bláznivá školka, V tom domě straší a Norbit. Jenomže jiné, obdobně hloupé komedie (dokonce i méně nevkusné) tituly jako Svatý muž, Show Time a Jsem agent končí v hlubokém minusu.

Navíc už v 80. a 90. letech měl Murphy na kontě obří krachy v podobě dnes již zapomenutých snímků Noci v Harlemu a Upír z Brooklynu. Budoucnost tohoto herce je zkrátka velmi nejistá. Anebo možná až příliš jistá. V roce 2009 ho čeká čtvrtý Shrek a v roce 2010 další sci-fi komedie Neuvěřitelně se zmenšující muž.

Letopisy Narnie: Princ Kaspian

U Letopisů Narnie: Prince Kaspiana to na první pohled nevypadá tak tragicky. Snímek celosvětově utržil 420 milionů a z toho v Americe skoro 142. Problém je v tom, že produkční náklady se vyšplhaly na astronomickou sumu okolo 200 milionů a reklama přišla přinejmenším na dalších 50.

V porovnání s prvním dílem (292 doma a 745 celkem) tak jde o propad zájmu a tržeb o více než 56 procent celosvětově a 48 procent v Americe. Náklady na první film přitom byly o několik desítek milionů méně.

V tomto případě už studio Disney také vyvodilo závažné následky. Ještě loni v červnu u příležitosti pražské premiéry tvůrci tvrdili, že se chystají natáčet třetí díl, ale v minulých týdnech přinesly oborové časopisy zprávu, že sága definitivně nebude pokračovat.

Znamená to mimo jiné i konec éry velkých fantasy filmů. Už předloni se takto nestačila rozjet sága Zlatý kompas a poměrně brzy se uzavře celá série Harry Potter. Narnia, která se svými sedmi díly měla šanci okupovat plátna minimálně jednu dekádu, se tak dýchavičně zastavila u druhého filmu.

Nicméně, není divu. Film se opravdu nepovedl. Velkému množství lidí připadal kýčovitý, umělý, špatně zahraný, nepříliš svižně dovyprávěný a hlavně bez jakéhokoli kouzla. Zůstala po něm jen pachuť podivné, militantně křesťanské propagandy, jež na plátně vyzněla mnohem nepřijatelněji než v původních knihách C. S. Lewise, které se dodnes hojně čtou a předávají z generace na generaci.

Nebezpečný cíl a další

Foto: archiv

Neuvěřitelně nízké tržby zaznamenaly loni i další filmy. Zabijácký thriller Nebepečný cíl s Nicolasem Cagem doplatil na to, že móda těchto filmů skončila v 90. letech a Cageova hvězda navíc slábne (náklady bez reklamy 45 mil.; celosvětové tržby 40 milionů).

Podobně mimo čas vypadalo i akční drama Redbelt, kde se umělecký režisér David Mamet pustil do tematiky zápasů bez pravidel (rozpočet 7 milionů; celosvětové tržby 2 miliony).

Radost z jednoho propadáku ale může mít řada diváků. Fantasy s předlouhým názvem In the Name of the King: A Dungeon Siege, volně vycházející z počítačové hry, bude zřejmě posledním filmem, na nějž dostal režisér Uwe Boll větší peníze. Zhruba 60 milionový rozpočet se z celosvětových tržeb okolo 11 milionů vskutku nevrátí.

Boll má ve filmovém průmyslu status současného nejhoršího režiséra vůbec a je téměř univerzálně nenáviděn fanoušky počítačových her, které adaptuje jako na běžícím pásu (Alone in the Dark, Bloodrayne, Postal, Far Cry).

Dungeon Siege, jenž vznikl už v roce 2007 a do amerických kin byl uveden až loni, snad přesvědčí investory, že žádné další větší peníze si už tento německý režisér nezaslouží. Má sice rozděláno dalších sedm filmů, ale všechny vyrábí s minimálními rozpočty.

Od loňského roku totiž nemůže spoléhat ani na benevolentní německé zákony, které mu umožňovaly odepisovat si náklady z daní. Zákon by upraven tak, aby už nebylo možné po uwebollovsku tunelovat.

 

Právě se děje

Další zprávy