Autor Vetřelce naznačil, odkud jsou stvořitelé lidstva

Kamil Fila Kamil Fila
28. 12. 2011 8:00
První video ze sci-fi Prometheus Ridleyho Scotta
Foto: Aktuálně.cz

Londýn/Los Angeles - V uplynulém týdnu se nahromadilo množství trailerů na nejočekávanější filmy roku 2012. Po třetím dílu Batmana s názvem Temný rytíř povstává a „předpokračování" (prequelu) Pána prstenů Hobitovi se objevila i první krátká ukázka „nepokračování" Vetřelce, filmu s názvem Prometheus.

Jde o návrat režiséra Ridleyho Scotta do fikčního vesmíru ságy Vetřelec, ovšem bez toho, aby tu byli přímo tito černí xenomorfové. Film byl původně zamýšlen jako prequel k Vetřelci, kterého režisér natočil v roce 1979 a zahájil jím slavnou ságu.

Foto: Aktuálně.cz

Nakonec se ale projekt rozrostl v epickou sci-fi s propracovaným vesmírem a vlastní mytologií, jež bude s největší pravděpodobností pojednávat o původu lidstva na Zemi.

Scott nicméně dodává, že diváci v příběhu poznají „stopy vetřelčí DNA". Ostatně minulý týden na evropské prezentaci projektu řekl, že film byl prvotně inspirován touhou odkrýt, odkud se vzal vesmírný nájezdník neboli pilot - představitel mimozemské rasy, v jehož ztroskotané lodi najdou astronauti vetřelčí vejce. Tříčlenná výprava objevila v křesle před teleskopem obřího neznámého tvora, který jevil známky napadení vetřelcem.

I vizuální návaznost zřejmě zůstane zachována. Výtvarníkem filmu je H. R. Giger, autor podoby původního Vetřelce. Právě jeho návrhy jsou dobře viditelné v traileru.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Prometheus má být název filmu i jméno vesmírné lodi vyslané do kosmu všemocnou korporací podobnou té z vetřelčí ságy. Jde také o odkaz na řeckého hrdinu, protože vesmírnou pouť lze prý vnímat jako „výzvu bohům". Režisér rovněž dříve řekl, že film je částečně inspirovaný švýcarským sci-fi spisovatelem Erichem von Dänikenem a jeho známou kontroverzní teorií, že život na Zemi odstartovala mimozemská civilizace, jacísi vesmírní bohové.

„Vatikán a NASA jsou zajedno v tom, že je matematicky vysoce nepravděpodobné, že to, čeho jsme dosáhli, by bylo možné bez malé pomocí zvenčí," prohlásil Scott ještě před začátkem natáčení s tím, že tato myšlenka se ve filmu objeví.

Foto: Aktuálně.cz

Film byl dlouho jen tématem mnoha spekulací. Studio 20th Century Fox vydalo pouze oficiální synopsi, kde se praví: „Scott vytvořil epickou sci-fi situovanou do nejnebezpečnějších koutů vesmíru. Film vysílá tým vědců a průzkumníků na výpravu, která otestuje jejich fyzické i dušení limity a zavede je do vzdáleného světa, kde objeví odpovědi na ty nejhlubší otázky a záhady života."

POZOR, SPOILER! S první ukázkou se ale začínají objevovat i podrobnosti. Příběh se bude odehrávat v roce 2058, kdy se při archeologických vykopávkách zjistí, že lidstvo bylo „geneticky navrženo" bytostmi zvanými „hvězdní žokejové" (Space Jockeys), kteří učinili planetu Zemi obyvatelnou. Společnost Weyland Corporations vyšle loď Prometheus, která má podle koordinát nalezených ve vykopávkách najít mimozemskou planetu „žokejů" a provést s nimi „první kontakt".

Mimozemšťané přijmou své „výtvory" přívětivě. Jeden ze členů posádky Promethea se ale rozhodne ukrást mimozemské biotechnologie, pomocí nichž lze stvořit nový život. „Bozi" se rozzlobí a vyšlou na lidstvo nové monstrum. Lidé proti „Bohům" rozpoutají válku vytvořením vlastního monstra, které může zničit celý „Ráj". KONEC SPOILERU

Foto: Aktuálně.cz

V rychle stříhaném tmavém traileru ovšem hvězdné žokeje pravděpodobně ani nevidíme; představují se zde pouze vesmírné lokace i jednotlivé postavy a objevuje se zde slogan, že hrdinové „hledáním našeho počátku objeví náš konec" - to vše doprovázeno patřičně nervydrásající hudbou a zvukovými efekty.

Nejspíše ani druhá ukázka, která by již tradičně měla mít dvě a půl minuty a prozradit více z děje, ale asi nenabídne jedno z hlavních překvapení filmu - Ridley Scott totiž slibuje, že se pokusí o ekvivalent šoku, který publiku v roce 1979 způsobilo vyskočení vetřelce z hrudního koše.

Ve snímku hrají Michael Fassbender, držitelka Oscara Charlize Theronová a švédská herečka Noomi Rapaceová - představitelka tetované hackerky Lisbeth ze švédských adaptací detektivní trilogie Milénium. Fassbender by prý mohl hrát androida známého z Vetřelců, Rapaceová ztělesní vědkyni jménem Elizabeth Shawová - ta má být hlavní kladnou postavou.

Foto: Aktuálně.cz

I další vetřelecký film (byť bez vetřelců) tak bude postaven na silných ženských figurách, pro něž má Ridley Scott slabost (Thelma a Louisa, G. I. Jane). Theron naopak bude za padoušku, či přinejmenším problematickou figuru, s níž se budou ostatní tvrdě konfrontovat. V dalším obsazení figurují Patrick Wilson, Idris Elba či Guy Pearce.

Scénář mají na svědomí Jon Spaihts (od něj byla realizována zatím jen hororová sci-fi Černá hodina) a Damon Lindelof (seriál Lost, filmový Star Trek či Kovbojové a vetřelci).

Natáčení Promethea začalo v červenci 2011 na úpatí islandské sopky Hekla. Sekvence točená na Islandu zabere v novém filmu asi 15 minut. Přesto dvoutýdenní práce zaměstnaly kolem 160 islandských a 200 zahraničních členů štábu. Měsíční krajina kolem vulkánů má posloužit jako kulisa pro "počátek věků". Filmovalo se i u vodopádu Dettifoss, který je nejmohutnějším evropským vodopádem podle průtoku vody, a potom už v londýnských studiích Pinewood.

Premiéra je plánována na léto 2012, poté hodlá superpracovitý 74letý Scott natočit remake své další sci-fi klasiky Blade Runner.

Čtěte také:
Ridley Scott hodlá natočit nového Blade Runnera
Vetřelci hráli v hororu, akčňáku, vyprávění i blbnutí
Ridley Scott prý objasní původ života na Zemi
Kultovní Blade Runner je definitivně hotov. Na DVD

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Čtyřiačtyřicetiletý bek Chára pokračuje v NHL, dohodl se s Islanders

Čtyřiačtyřicetiletý slovenský obránce Zdeno Chára bude i nadále působit v NHL, kde se dohodl na roční smlouvě s New York Islanders. Vítěz Stanleyova poháru z roku 2011 s Bostonem se chystá na 24. sezonu v nejlepší lize světa. Loni 205 centimetrů vysoký rodák z Trenčína opustil po 14 letech Boston, kde byl kapitánem, a zamířil do Washingtonu.

V minulé sezoně měl Chára základní příjem 795 tisíc dolarů a na bonusech si mohl vydělat dalších až 730 tisíc dolarů. Islanders, kde začal v roce 1997 svou kariéru v NHL, finanční podmínky jeho kontraktu nezveřejnili. Klub z Long Islandu jej draftoval v roce 1996 ve třetím kole na 56. pozici.

Sedminásobný účastník Utkání hvězd a držitel Norris Trophy pro nejlepšího obránce z roku 2009 hrál také za Ottawu. S 1608 zápasy v NHL je Chára 13. v historickém pořadí a v nadcházející sezoně by se mohl posunout až na 7. místo před Marka Recchiho (1652 utkání).

V minulém zkráceném ročníku kvůli pandemii koronaviru si Chára v základní části připsal za Washington v 55 zápasech 10 bodů za dvě branky a osm asistencí. V pěti duelech play off nebodoval. Celkově v NHL nasbíral 666 bodů (207+459). V bojích o Stanleyův pohár sehrál rovných 200 utkání a zaznamenal 70 bodů (18+52).

Pozůstalým po civilistech zabitých při útoku USA v Kábulu omluva nestačí

Omluva nestačí, řekl v sobotu Afghánec Ímal Ahmadí, který při útoku americké armády v Kábulu přišel na konci srpna o deset příbuzných. Pentagon původně útok bezpilotního letadla vydával za akci proti autu s atentátníky, v pátek se ale omluvil a přiznal, že zemřelo deset civilistů. Mezi oběťmi útoku z 29. srpna byla i tříletá Ahmadího dcera. Z deseti mrtvých bylo sedm dětí.

Střela z bezpilotního letounu zasáhla auto Ahmadího bratra. Rodina požádala Washington, aby incident vyšetřil a aby byli potrestáni vojáci, kteří jsou za incident zodpovědní.

"Omluva nám nestačí, Spojené státy by měly najít toho, kdo to udělal," řekl Ahmadí. Rodina podle něj také bude požadovat finanční odškodné a převoz několika členů do jiné země, kterou Ahmadí ale neupřesnil.

Zabitý řidič a Ahmadího bratr pracoval delší dobu pro americkou humanitární organizaci. Americká média hned po útoku uváděla, že mrtví jsou civilisté a že nic nepodporuje tvrzení Pentagonu o tom, že v autě byly výbušniny. Raketa auto zasáhla, když řidič vjížděl na příjezdovou cestu k domu a děti se rozběhly řidiče přivítat.