V komorním sálu České národní budovy se sešla přibližně stovka posluchačů, mezi nimi také český prezident Petr Pavel. Marhoul večer věnoval anglickému Julianu Sandsovi, který roku 2019 účinkoval v jeho filmu Nabarvené ptáče. Loni v lednu herec tragicky zahynul v bouři při horolezecké túře v Kalifornii, bylo mu 65 let.
"Julian Sands hraje v Nabarveném ptáčeti postavu Garbose, což je vlastně ten nejvíce negativní aktér, ale ve skutečnosti byl Julian neuvěřitelně citlivý a empatický člověk," vzpomíná Václav Marhoul. Angličan mu na verandě hotelu v Českém Krumlově po večerech třeba předčítal verše anglického romantického básníka z 19. století Johna Keatse. "Přiznávám, že jsem mu absolutně nerozuměl, ale zaujala mě ta melodičnost jeho projevu. Zpráva, že zahynul v horách, nás strašlivě zasáhla, tak jsme se velmi rychle domluvili na tom, že mu večer věnujeme," vysvětluje režisér.
Pozůstatky Sandsova těla na hoře Mount Baldy vloni v červnu nalezli turisté. Po herci pátrali v horách na jihu Kalifornie záchranáři i dobrovolníci od ledna. Jeho zmizení nahlásila policii manželka poté, co se nevrátil z horské túry. V té době panovalo v oblasti špatné počasí a varování před lavinami.
Sands pocházel z Velké Británie, v 80. letech minulého století se však odstěhoval za prací do Hollywoodu. Nejvíce ho proslavila hlavní role v romantickém snímku Pokoj s vyhlídkou či role čaroděje ve filmu Démon Warlock. Herec v minulosti navštívil karlovarský festival.
Jeho památku nyní Václav Marhoul s herečkou Jitkou Čvančarovou připomněli prostřednictvím Máje, lyrickoepické skladby Karla Hynka Máchy vydané roku 1836. Bývá považována za vrcholné dílo českého literárního romantismu. Mácha v ní zcela vybočil z obrozeneckého programu první poloviny 19. století. Pojal ji jako osobní zpověď rozervaného člověka plného nejistot a otázek po smyslu života.
"Studiem Máje jsme se k tomuto dílu dostali hlouběji. Až jsem se trošku zastyděla, jak málo jsem se mu kdy věnovala. Protože ta báseň je geniální," uvádí Jitka Čvančarová. "Myslím, že o Máji se s Václavem Marhoulem budeme ještě dost dlouho bavit, protože až teď jsme zjistili, kolik vrstev ta báseň opravdu má," doplňuje herečka, jež v režisérově Nabarveném ptáčeti oceněném devíti Českými lvy ztvárnila bláznivou Ludmilu.
Podle Marhoula má Máj nevýhodu v tom, že bývá vnímán jako povinná četba. Báseň je tak složitá a tragická, že člověk pořádně objeví její krásu, až když ji začne zkoumat zevrubně, domnívá se filmař.
"Druhá věc je angličtina. Já jsem zjistil, že existuje šest překladů, ale ten problém překladu je v jambickém verši, v melodičnosti, důrazu na jiné slabiky nebo v jiném frázování, takže jsme se s tím strašně trápili a jsme rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo. Protože jsem snad v životě neměl takovou trému jako před tímto vystoupením, manžety na smokingu mi musel zapínat zvukař," uzavírá Václav Marhoul.
Recitace Máje byla součástí doprovodného programu Českého týdne v New Yorku. Trojici koncertů České filharmonie v Carnegie Hall a vystoupení Pražského filharmonického sboru na náměstí Times Square ještě doplní filmový festival, který v České národní budově nabídne americkou premiéru nového životopisného snímku Smetana plus dokumenty o dirigentech Jiřím Bělohlávkovi a Semjonu Byčkovovi nebo projektu Čhavorenge Idy Kelarové.
Až do konce roku lze v New Yorku také navštívit fotografickou výstavu Štěpánky Stein a Vendy Mlejnské nazvanou Allegro Forte: Tváře české hudby.