Praha/San Francisco (Ekolist) - Kalifornie chce ve svých městech vybudovat systém dobíjecích stanic pro auta na elektřinu. V budoucnu to má výrazně přispět ke snižování emisí, píše deník Guardian.
Třicet šest milionů obyvatel Kalifornie vlastní 21 milionů automobilů, které jsou zodpovědné za 40 % emisí skleníkových plynů tohoto amerického států.
Nahrazením jednoho milionu benzínových automobilů vozidly na elektrický pohon by se tyto emise podstatně snížily.
Kalifornská vláda plánuje, že se elektricky poháněné automobily na ulicích objeví během příštího desetiletí.
Starostové San Franciska, Oaklandu a San José už zveřejnili plán investic, který má uvedení elektromobilů na trh v oblasti zálivu San Francisco podpořit. Do roku 2012 na něj chtějí uvolnit jednu miliardu dolarů.
Čtěte také: Schwarzenegger a spol. stanovují vlastní emisní limity
První ze Spojených států
"San Francisco se stane vedoucí metropolí Spojených států v oblasti automobilů na elektrický pohon," řekl pro deník Guardian manažer obchodního rozvoje společnosti Better Place Jason Wolf.
Tato dopravní firma bude mít na starosti vybudování příslušné infrastruktury, zejména pak výstavbu už zmiňovaných dobíjecích stanic.
Celkově jsou automobily ve světě zodpovědné za 20 % emisí oxidu uhličitého. Jejich snížení by výrazně přispělo ke zpomalení globálního oteplování.
S plně nabitou baterií společnosti Better Place bude klasické kryté auto schopno ujet 160 kilometrů, což je ideální vzdálenost pro cestování v městských oblastech, píše Guardian.
Čtěte také: Kalifornie začala získávat energii z kravského trusu
Chuck Reed, primátor San José, deníku řekl: "Zatímco soukromé společnosti vyrábějí automobily, veřejná správa má před sebou důležitý úkol, a to zajistit infrastrukturu, která majitelům automobilů na elektrický pohon zaručí bezproblémové užívání dopravního prostředku."
Příkladná Kalifornie
Kalifornie je osmou největší ekonomikou na světě a má jednu z nejprogresivnějších legislativ ohledně klimatických změn. Cílem je snížit do roku 2020 hladinu skleníkových plynů na úroveň roku 1990.
Dan Kammen, ředitel Výzkumného centra trvale udržitelné dopravy na Kalifornské univerzitě Guardianu řekl: "Tato forma spolupráce soukromého sektoru a veřejné správy je přesně tím, co potřebujeme k vytvoření nových pracovních míst při budování infrastruktury čisté energie a k regeneraci ekonomiky a životního prostředí jak na lokální, tak globální úrovni."
Více z Ekolistu: