V bohatých zemích se pije méně vody z PET lahví

Vanda Králová, Hugo Charvát
8. 11. 2008 10:15
Přednost dostává pitná voda z kohoutku
Voda z koutku už neděsí. Balená voda je na ústupu.
Voda z koutku už neděsí. Balená voda je na ústupu. | Foto: Jiří Kropáček

Praha/Curych (Ekolist) - Jedničky na světovém trhu s balenými nápoji se pokoušejí odradit spotřebitele v bohatých zemích od pití vody z plastových lahví. A vrátit je k pitné vodě z vodovodu.

Důvodem jsou prý ohledy na životní prostředí. Mezitím ale firmy expandují na trhy v rozvíjejících se zemích, upozorňuje agentura Reuters.

Souvislosti:  Zabiják voda. Zemřou kvůli ní denně čtyři tisíce lidí

Firma Nestle, největší prodejce balené pitné vody na světě, před časem uvedla, že světová finanční krize a ohledy na životní prostředí snižují její prodej v západní Evropě a USA.

Společnost Pepsi ve třetím čtvrtletí ohlásila dvouciferné snížení prodeje svých balených vod, například Propelu a Aquafiny, zatímco firmě Danone (Evian, Volvic) se snížila poptávka ve Francii, Španělsku a Británii.

Mohou za to ekologové

Řada kritiků, jako je například Světový fond ochrany přírody WWF, proti balené vodě brojí s tím, že se kvůli balení a dopravě plýtvá přírodními zdroji. A to kvůli nápoji, který nemusí být zdravější ani bezpečnější než voda z kohoutku.

Vodu z kouhoutku využvají v bohatších zemích nejen na mytí rukou, ale stále častěji i k pití.
Vodu z kouhoutku využvají v bohatších zemích nejen na mytí rukou, ale stále častěji i k pití. | Foto: Reuters

"To je problematická část pro celé odvětví," říká analytik investiční společnosti Sarasin Patrick Hasenboehler. "Když máte doma čistou pitnou vodu, je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak ušetřit peníze. Navíc pro některé lidi je pití vody z vodovodu místo z plastových lahví tak trochu módní záležitostí," řekl Hasenboehler agentuře Reuters.

Více o vodě: Objev: Nejteplejší voda světa má 407 stupňů Celsia

Podle konzultační firmy Zenith International kontroluje Nestle 19,2 procenta trhu s balenou vodou, druhá je Coca-Cola s podílem 9,4 procenta, následuje Danone s 8 procenty a Pepsi s 4,8 procenta.

John Harris, výkonný viceprezident Nestle Waters, minulý týden prohlásil, že jeho firma vyslyšela potřebu větší ohleduplnosti k životnímu prostředí a snižuje spotřebu energie při výrobě plastových lahví a lobbuje za větší objem recyklace.

"Věříme, že dokážeme využít možnosti trvale udržitelné ekonomiky v našem odvětví a naše prodeje opět porostou," uvedl Waters.

Ekologičtější PET lahve

Dodal také, že objem používaných plastů k balení pitné vody poklesl od roku 2002 o 22 procent. Společnost současně propaguje pitnou vodu jako vhodnou náhradu limonád a kalorických nápojů, které podle Harrise tvoří až 21 procent energetického příjmu Američanů.

Firma Coca-Cola oznámila, že pracuje na snížení váhy obalů nápojů a že investovala více než 80 milionů dolarů do výstavby šesti recyklačních zařízení na plastové lahve. Podle zprávy o udržitelném rozvoji firmy chce nápojový gigant snižovat ekologickou stopu výroby a ochránit přírodní zdroje.

Podívejte se: Video: Ve světové zásobárně vody se jí nenapijete

Podle analytika Hasenboehlera však bude mít prodej kvalitní minerální a pramenité vody i nadále své místo na světovém trhu, a to zejména v bohatých zemích. Značky nižší kvality to ale budou mít těžké v dobách, kdy si západní spotřebitelé budou muset utáhnout opasky.

"Bude těžké takovou vodu prodat, zejména v Evropě a USA," dodal Hasenboehler.

Podle Zenithu vzrostla celosvětová spotřeba v roce 2007 o šest procent na 206 miliard litrů, což představuje 30,8 litru na osobu. Největší trh je v USA, další v pořadí je Čína a Mexiko.

Podle Garyho Roethenbaugha ze Zenithu však spotřeba i nadále poroste, podle něj se v roce 2012 prodá o 32 procent více vody, tedy asi 272 bilionů litrů, napsala agentura Reuters. Prodejci však budou zřejmě cílit na zákazníky v chudších zemích, již dnes se jim daří třeba v Indonésii, Mexiku a Argentině.

Více z Ekolistu:

 

Právě se děje

Další zprávy