Nabídku elektrokol lze rozčlenit takřka stejně jako u kol, která elektrický pohon nemají. Na jednotlivé typy se můžet podívat v doprovodné grafice. Oproti kolům bez motoru jsou zde však i jisté konstrukční rozdíly:
Rám – liší se hlavně u kol s motorem uprostřed
Rám elektrokol může být skoro totožný s běžným bicyklem, to v případě elektromotoru vpleteného v předním či zadním kole. Zde je v rámu rozdíl obvykle pouze v otvorech pro vnitřní vedení kabeláže a úchytech pro akumulátor. Pokud byste elektriku odstrojili, získáte takřka obvyklý rám kola.
Elektrokola se středovým pohonem již vyžadují rám jiný. V jeho středu je vytvořen speciální prostor pro umístění celku elektromotoru s převodovkou. Další odlišnosti v rámech pak nabízí některé značky, které do něj ukrývají akumulátor, ten je potom takřka neviditelný, například splývá s rámovou trubkou nebo je ukryt v sedlovce.
Rámu se bezprostředně týká jeho geometrie. Zde jsou pravidla totožná pro všechna kola. Geometrie se liší podle určení kola, jeho velikosti, ale také zda jde o kolo dámské, či pánské. Do geometrie rovněž zasahuje průměr kol (plášťů). Elektrokola kopírují trendy především kol MTB. Takřka zcela zmizela kola s průměrem ráfků 26 palců, nahradily je rozměry 27,5 a 29 palců.
Převody – středový pohon si vystačí s jedním převodníkem
Pokud se týká převodů, zde vládne takřka shoda. Vzadu je obvykle kazeta s různým počtem koleček. Počet se liší podle ceny kola, nejlepší jich mají až 11. Řazení obstarává klasická přehazovačka.
Vpředu se to liší opět podle umístění elektromotoru. Je li motor v předním či zadním kole, mohou být použity běžné kliky s jedním až třemi převodníky. Rozdíl je u středového umístění elektromotoru, zde často bývá jen jeden, maximálně dva převodníky.
Brzdy – pozor na čildlo vypínání motoru!
Systémy brzd se od běžných kol neliší: lze vidět klasické ráfkové ovládané lanky, někdy hydraulikou, pak kotoučové mechanické a hydraulické. Opět záleží na kvalitě a ceně elektrokola. Zásadní specialitou brzd elektrokol, kromě těch nejlevnějších, je existence čidla, která při zmáčknutí páček vypínají elektrickou asistenci. Je to logické, proč zatěžovat brzdový systém zastavováním váhy jezdce, kola a ještě se prát s elektromotorem.
Tolik o mechanických částech elektrokola, příště se podíváme na jeho elektrickou část.