Splnilo se mi přání zanechat po sobě stopu, říká pěvkyně Červená. Má svou planetku ve vesmíru

ČTK ČTK
22. 6. 2018 15:16
Shluk balvanů s číslem 26897 po ní pojmenovala jeho objevitelka Lenka Kotková z Ondřejova. Nese již název "Červená".
Soňa Červená
Soňa Červená | Foto: Zlatá Praha

Světoznámá operní pěvkyně Soňa Červená v Praze převzala osvědčení o pojmenování planetky č. 26897, která nyní nese jméno "Červená".

Jde o planetku objevenou českou astronomkou Lenkou Kotkovou, rozenou Šarounovou, v srpnu roku 1995 v Ondřejově.

Planetku tvoří přibližně čtyřkilometrový shluk balvanů držících pohromadě vlastní gravitací, který obíhá mezi Sluncem, Marsem a Jupiterem ve vzdálenosti 170 až 600 milionů kilometrů od Země.

"Přála jsem si po sobě zanechat nějakou stopu a tohle zbožné přání se mi vyplnilo," uvedla dvaadevadesátiletá pěvkyně a svoji děkovnou řeč doplnila citátem: "Čím by bylo tvé štěstí, kdybys neměla těch, kterým svítíš" z knihy Tak pravil Zarathustra od Friedricha Nietzscheho. "Planetka Červená by měla vydržet miliony let," podotkla Kotková.

V rámci slavnostního dopoledne vystoupil otec objevitelky planetky, bývalý člen České filharmonie Jaroslav Šaroun. Doprovodil mladou pěvkyni Lucii Laubovou, která zazpívala písně Havířská a Balada složené Bohuslavem Martinů pro otce Červené Jiřího Červeného a jeho kabaret Červená sedma. Sama Červená pak zazpívala skladbu svého otce s textem Eduarda Basse Písnička z mládí.

Umělkyně, která v 60. letech emigrovala za dramatických okolností z totalitního Československa a po roce 1989 se vrátila zpět, zůstává i ve vysokém věku aktivní. Mezzosopranistka zpívala v nejvýznamnějších operních domech světa, v San Francisku byla rekordních 11 sezon.

Mimořádné výkony podávala v operách Richarda Wagnera a Leoše Janáčka. Její nejslavnější rolí byla Carmen. V inscenaci dirigenta Herberta Kegela zpívala na předních světových scénách více než stopadesátkrát.

Červená v roce 2004 obdržela jako zvláštní cenu kolegia cenu Thálie, v roce 2011 z rukou ministra kultury medaili Artis Bohemiae Amicis a 28. října 2013 ji prezident Miloš Zeman vyznamenal medailí Za zásluhy.

V září 2010 se stala čestnou členkou Státní opery Praha. Mezinárodní výbor Kennedyho centra pro umění (KCICA) ji ocenil zlatou medailí za zásluhy na poli umění. U příležitosti jejích devadesátin ji v roce 2015 tehdejší ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) udělil titul Dáma české kultury.