Recenze: Seriál Kosmo chce být vtipný za každou cenu, zachraňuje ho promyšlený scénář

Česká televize v neděli začne vysílat pětidílný komediální seriál Kosmo, který odpovídá takřka na všechny zásadní otázky týkající se povahy češství konkrétně a slovanství obecně. Scenárista Tomáš Baldýnský udělal pro tuzemskou televizní komiku docela dost.
Kosmo - upoutávka | Video: Česká televize

Lze odletět na Měsíc v tramvaji? Jak vypadají ňadra Boženy Němcové? A jak po konzumaci kuřat vypadají prsa ministra školství, tělovýchovy a kosmonautiky Antona Hrabiše? Na takřka všechny zásadní otázky týkající se povahy češství konkrétně a slovanství obecně odpoví nový pětidílný komediální seriál Kosmo, který v neděli začne vysílat Česká televize.

Jeho scenárista Tomáš Baldýnský udělal pro tuzemskou televizní komiku docela dost. Baldýnského seriál Comeback sice může být brán i jako důkaz, že jeden gauč ještě sitcom nedělá, přesto však kadencí i načasováním vtipů neměl přinejmenším v uplynulé dekádě konkurenci. Co na tom, že zdaleka ne všechny fóry fungují a že údernost těch povedených má jednoznačně přednost před soudržností postav. Hrdinové jsou však svébytně čeští a okamžitě uvíznou v paměti.

Novinka Kosmo není typický sitcom. A ne proto, že zde chybí gauč. Jde dílem o politickou satiru a dílem o absurdní komedii o národní povaze.

Když uprostřed brdských lesů vznikne projekt, jehož cílem je dostat Čechy jako první Slovany na Měsíc, asi příliš nepřekvapí, že příprava na pobyt ve vesmíru zahrnuje rotování na jeřábu či běh s ovcí na zádech. V jídelně se většinou podává prejt či sulc, ale když je třeba trénovat, kuchařka umí i bílé maso se salátem. Tedy vinnou klobásu s vlašákem.

Vytunelovaný projekt neběží dál z vůle boží, ale spíš jakýmsi kocourkovským samospádem. Nový ministr školství, tělovýchovy a kosmonautiky by ho sice rád zastavil, ale pokuta z Evropské unie, mastná jako kobliha z české jídelny, to nedovolí. A tak se korektní a pravdomluvná blondýna, která absolvovala výcvik v Houstonu, a trojice vykutálených Čecháčků, kteří prošli výcvikem s ovcí, přičemž jeden i v tomto ohledu lže, má opravdu vydat do kosmu.

Raketu s designem tramvaje dodají zlaté české ručičky a peníze zajistí hrabivé české pracky. Tedy "velkodrůbežář" Anton Hrabiš, který má jen několik požadavků. Třeba že se do vesmíru musí vydat i jedna z jeho "nebeských" slepic za 39,90.

Zkrátka terén jako dělaný pro politickou satiru. Nejsympatičtější na ní je, že si dělá rovným dílem legraci z americké korektnosti i české nekorektnosti a navrch nešetří ani řadu slovanských bratří.

Opět platí, že některé vtipy jsou za každou cenu. A těch vrcholně legračních je tu jen pár. Ale zase stojí za to. Seriál Kosmo však dokáže být i dojemný. Někdy k tomu pomůže variace na českou hymnu, jindy hymna slovenská; nebo píseň We Are The Champions kombinovaná s pohledem na typickou českou hospodu nikoliv přes romantizující růžové brýle, ale přes zlatavý filtr piva v půllitru. Občas k podobně jímavému efektu postačí nevtíravá situační opilecká etuda na řetízkovém kolotoči.

Do stereotypů se tu někdy jemně ťuká, jindy se do nich zabuší kladivem doslovnosti. Ale je za tím vidět promyšlený scénář, který kupříkladu nedělá blbku z prsaté blondýnky, jež by měla velet vesmírné výpravě. Blbku udělá až z její zcela jinak disponované náhradnice. Když to vypadá, že tvůrci jsou občas sami v zajetí klišé, následující chování postav většinou podobné obavy rozptýlí. A taková změna klidně přijde až o několik epizod později.

Tím nejlepším v seriálu Kosmo vlastně není politický humor, neboť je až příliš obecný. V tomto ohledu lépe fungují krátké a trefné epizody Kanceláře Blaník, které díky internetové produkci a pojetí, jež si vystačí se třemi herci, a přitom umí do děje dostat kohokoli, reagují rychle na konkrétní kauzy. Výsledek sice není nadčasový, ale řeže do živého.

Kosmo však je silné tehdy, když nekomentuje politiku uplynulých měsíců či let, ale tropí si šprýmy z povahy, která Slovany trápí po staletí. Vtipy o Polácích, Slovácích i Češích jsou rýpavé, a přitom je v nich i kousek dobrosrdečného přitakání faktu, že jsme všichni "bratia". Stateční a vážní Poláci, kteří do kosmu hrdě berou psa, Slováci, již tam pošlou raději jen kapsli s modelem "nejmenších velehor", i Češi, kteří z donucení naložili slepici a odstartovat se jim podařilo jen s cizí pomocí.

Parodie na kapitánův deník ze Star Treku či ironické využití "vznešené" hudby z Vesmírné odysey patří do kategorie jednorozměrných legrácek, ale místy se smích spojí s emocemi, které jsou v české televizní komedii vzácností. Podobnou jako ta ňadra obrozenkyně Boženy Němcové, která poletují vesmírem.

Tvůrci si kladli nesmyslné cíle. Rozpočet měli radši investovat do scénáře, ne do směšně vypadajících opulentních scén, hodnotí seriál Martin Svoboda. | Video: Martin Svoboda

před 7 minutami

Národní knihovnu v noci napadli hackeři, pro veřejnost je uzavřena

Národní knihovna se stala v noci na úterý terčem kybernetického útoku. Řekla to mluvčí knihovny Irena Maňáková. Po zjištění útoku knihovna odstavila klíčové systémy a odborníci pracují na jejich bezpečném znovuzprovoznění, doplnila. Vedení Národní knihovny kvůli útoku podává trestní oznámení na neznámého pachatele.

před 14 minutami

U Tuniska se potopila loď s migranty, utonulo nejméně 57 lidí

U Tuniska se potopila loď s migranty, kteří se pokoušeli dostat z Libye přes Středozemní moře do Evropy. Nejméně 57 lidí se utopilo, dalších 33 se povedlo zachránit, napsala dnes agentura Reuters s odvoláním na tuniský Červený půlměsíc. Agentura AFP s odvoláním na tuniské ministerstvo obrany píše o stejném počtu zachráněných a více než 50 pohřešovaných.

Třicítce lidí se podle mluvčího tuniského ministerstva obrany povedlo zachránit tak, že se drželi ropné plošiny nedaleko tuniského pobřeží. Poté jim pomohli pracovníci z plošiny, přiblížila agentura AP. Po pohřešovaných pátrá tuniské námořnictvo. Flavio di Giacomo z Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) na twitteru uvedl, že všech 33 přeživších pochází z Bangladéše, národnost dalších lidí neupřesnil.

před 32 minutami

První krok k vyloučení kolegů Navalného z voleb. Ruští poslanci schválili omezení kandidátů

Ruští poslanci v prvním čtení přijali návrh zákona, který zakazuje nechat se zvolit poslancem členům organizací, prohlášených za extrémistické či teroristické. Předloha si podle agentury AFP bere na mušku hnutí uvězněného opozičního politika Alexeje Navalného, které se prokuratura snaží zakázat jako extrémistické. Děje se tak čtyři měsíce před zářijovými parlamentními volbami, před kterými se vládnoucí strana Jednotné Rusko potýká s poklesem popularity.

Pro návrh hlasovalo 293 poslanců, 45 bylo proti.

Návrh předložila skupina zákonodárců v čele s předsedou výboru pro bezpečnost a potírání korupce Vasilijem Piskarjovem z Jednotného Ruska, uvedla agentura TASS. Iniciativa předpokládá, že občan, účastnící se činnosti společenského či náboženského sdružení a organizací, které soud prohlásil za extremistické či teroristické, nemá právo být zvolen poslancem Státní dumy, dolní komory ruského parlamentu.

před 57 minutami

Zastavení stíhání Štrougala a Vajnara za střílení na hranicích je pravomocné

Zastavení stíhání bývalých vrcholných představitelů komunistického režimu Lubomíra Štrougala a Vratislava Vajnara, které se týkalo používání střelných zbraní na československých hranicích, je pravomocné. Rozhodlo o tom Městské státní zastupitelství v Praze, které se ztotožnilo se závěrem znalců, že bývalý předseda vlády i exministr vnitra trpí duševní chorobou, jež jim znemožňuje chápat smysl trestního řízení. O posunu v úterý informoval právní zástupce poškozených Lubomír Müller, informaci následně potvrdil mluvčí zastupitelství Aleš Cimbala.

Štrougalovi je 96 let a Vajnarovi 90. Policejní Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu (ÚDV) zahájil jejich stíhání v listopadu 2019. Mužům kladl za vinu zneužití pravomoci, za což jim hrozilo dva až deset let vězení. Úřad obvinil také někdejšího generálního tajemníka Komunistické strany Československa Miloše Jakeše, který ale následně ve věku 97 let zemřel.