reklama
 
 

Recenze: Mordparta s Jiřím Bartoškou si v ničem nezadá s kriminálkami ČT. V tom dobrém i zlém

6. 9. 2016
Na Primě začal vyšetřovat vraždy tým Jiřího Bartošky. Ukazuje, že když si komerční televize vybere stejný žánr jako veřejnoprávní, tak se výsledek její snahy nemusí lišit. Mordparta je kriminálka, která se může zařadit po bok Prvního oddělení, Exorcisty či Rapla.

Kriminálky jsou v Česku značně populární, jakýsi pomyslný monopol na ně má však Česká televize (ČT). Ta sype doslova jednu za druhou a nutno říct, že při pohledu na jejich sledovanost dává tato smršť smysl. Spíš překvapí, že komerční stanice jsou střídmější a nevydaly se už dávno do tvrdšího konkurenčního boje.

Zvlášť když vidíme, jak teď Doktoru Martinovi slušně konkuruje primácká Mordparta s Vojtěchem Kotkem a Jiřím Bartoškou. Nejen co do čísel. Ukazuje, že mezi kvalitou českých komerčních kanálů a veřejnoprávní televize nemusí být zase tak propastný rozdíl.

Při pohledu na oba nedělní primetimeové soupeře by neznalý divák těžko určil, který z nich má být "komerční" a který "veřejnoprávní". Pravděpodobně by je mezi sebou zaměnil, protože Mordparta na rozdíl od Doktora Martina splňuje základní vypravěčské standardy.

Vlastně jde obecně o rutinní a konzervativní seriál, který velmi čistě naplňuje českou představu o tom, jak má vypadat kriminálka. Tuzemští diváci mají rádi svůj klid, takže když se jim tvůrci snaží vyhovět, musí mnohdy ustupovat a svou práci různě obrušovat a rozmělňovat, aby nebyla příliš tvrdá. Když toto přijmeme, můžeme říct, že se tvůrci Mordparty se svým úkolem poprali celkem vkusně.

Možná o maličko víc řeší rodinné problémy protagonistů, padne o trochu víc sprostých slov, ale jinak jde o zcela "normální" kriminálku. Podle prvních dvou epizod se dokonce zdá, že scenárista Tomáš Bombík si dává záležet, aby měla každá epizoda nějaké nosné téma a poučení na konci, což může být trochu banální a doslovné, ale taky to ukazuje na snahu jednotlivé díly ozvláštnit.

Adekvátní práci odvádějí i herci, kteří jsou seriálově prkenní jen někdy. Režiséři Peter Bebjak a Róbert Šveda navíc dobře pochopili, že charisma Jiřího Bartošky je pro film či televizi použitelné tehdy, kdy pokud možno nemluví a zádumčivě se dívá do kamery. Neznamená to nutně, že by byl špatný herec – svým způsobem nic takového jako "špatný herec" neexistuje. Režisér ale musí umět pracovat s jeho specifickým rozsahem, kdy v konkrétním bodě "charismatický pán pronášející jednovětné bonmoty" funguje na maximum, ale v jakýchkoliv nuancích, během nichž by měl předvádět umělé emoce, strmě padá.

Platí tedy, že pokud je divák zvyklý na zahraniční produkci krimi s komplikovanými zápletkami, společenskými přesahy, promyšlenou psychologií postav a vymakaným řemeslem, nemá mu Mordparta ani v nejmenším co nabídnout.

Pokud má však rád ospalé české První oddělení, Případ pro Exorcistu, Místo činu Plzeň a další, kde se kámoši policajti potloukají vzrušujícím světem zločinu a nakonec nějakým způsobem narazí na pachatele, nejspíš nebude zklamaný. Když komerční televize opustí (levnější a rychlejší) produkci telenovel, očividně si dokáže poradit srovnatelně s ČT.

Mordparta - upoutávka | Video: TV Prima |  00:42

autor: Martin Svoboda | 6. 9. 2016

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama