Chcete být milionářem? patří k ikonickým televizním soutěžím, a to po celém světě. Vždyť se okolo ní odehrává i děj oscarového snímku Milionář z chatrče.
Televize Nova včas pochopila její potenciál, když ji začala vysílat už v roce 2000, tedy dva roky po premiéře ve Velké Británii. Tehdy se u nás ještě tvůrci programu snažili držet krok se světem.
Od té doby proteklo pod Karlovým mostem hodně vody a show se po opětovných zrušeních a střídání televizních stanic vrací už coby silné retro. Se studiem, grafikou a stylem tak identickým s tím, co držíme v paměti, až bychom mohli uvěřit, že zesnulý Vladimír Čech poslal domů poslední soutěžící teprve včera.
Přibyla jedna nová nápověda, jinak ale jako bychom cestovali časem o patnáct let zpět. Někoho tento návrat do minulosti uklidní, na jiného může působit ve své důslednosti trochu strašidelně.
Máme samozřejmě tendenci si minulost nostalgicky vylepšovat, takže nám může připadat, že nový moderátor Marek Vašut dělá příliš často reklamu dalším pořadům Novy a jeho řeči jsou poněkud hloupější než ty Čechovy. Ve skutečnosti bychom však jistou úroveň promování vystopovali i ve zlaté éře soutěže a není důvod vyčítat komerční stanici, když upozorňuje na své produkty – prohodit se soutěžícím pár vět o seriálu Ulice není žádná hrůza.
A co si budeme nalhávat, i řeči Vladimíra Čecha byly většinou prázdné a pouze povrchně tepaly do soutěžících, rozhodně to nebyl žádný mistr improvizovaných promluv co do jejich obsahu, jeho výhodou byl však projev.
Můžeme nejspíš říct, že lišácky nedůvěryhodný Čech měl pevnější charisma než Vašut, který spíš než vychytralý pokušitel působí, jako když se přestárlý pán nepřipouštějící si svůj věk pokouší na baru flirtovat s mladou dívkou. Starším divačkám, jež statisticky tvoří divácké jádro podobných show, může ale něco podobného imponovat.
Rovněž se zdá, že pověstné stupidní rozjezdové otázky tentokrát zabírají víc prostoru – nejde jen o první jednu dvě, ale zhruba čtyři, jinak se ale úroveň obtížnosti příliš nemění. Největší rozrušení způsobí, když se objeví nějaké „současné“ téma, například týkající se internetu (viz otázky na české youtubery) – to je v tomto retru viditelně vetřelcem a narušuje iluzi bezčasí a světa pro sebe sama. Naštěstí takových otázek mnoho není, tvůrci raději sahají po lidových příslovích.
Chcete být milionářem? je nepochybně terárium. Udržované vědomě a se vší snahou tak, aby bylo oddělené od okolního prostoru a především od času. Co z toho vyplývá, asi není třeba popisovat – buď vám tento přístup vyhovuje a je právě tím, co od televize očekáváte (a že české televize vám to dopřávají plnými hrstmi), nebo není důvod se tímto comebackem vůbec zabývat.