Lék na dopravní zácpy? Pořiďte veřejná auta, radí Němci

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová, Hugo Charvát
31. 3. 2009 9:45
Carsharing využívá stále více Evropanů
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici.
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici. | Foto: Reuters

Brémy (Ekolist) - Zejména v sousedním Německu, ale i v Itálii nebo USA roste obliba takzvaného carsharingu, tedy sdílení automobilů. Síť aut, která společně využívá větší množství lidí, se tu neustále rozšiřuje.

Výhodou veřejných automobilů je menší množství vozů v ulicích měst i úspora parkovacích míst. Například v německých Brémách je sdílení auta, pro nějž se vžil anglický název carsharing, součástí systému veřejné dopravy podporované městem.

Brémy mají zhruba půl milionu obyvatel. Carsharing zde využívá pět tisíc řidičů.

K dispozici mají sto padesát vozů v pěti kategoriích, od malých automobilů, jako je Opel Corsa, Smart nebo Ford Fiesta, až po minibusy a dodávky.

Jízdenka i klíč

Automobily se otevírají pomocí čipové karty a osobního kódu. "Každý, kdo umí vybírat peníze z bankomatu, umí používat i tento systém," vysvětluje Michael Glotz-Richter z úřadu pro dopravu a životní prostředí města Brémy.

Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra.
Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra. | Foto: Reuters

Auto je možné si vyzvednout po odeslání požadavku přes internet na čtyřiceti místech. Řidič k nim pohodlně dojede autobusem, protože sdílená auta mají doplňovat hromadnou dopravu.

Proto také funguje společná elektronická karta, kterou je možné používat jako jízdenku na veřejnou dopravu i jako přístupový klíč ke společným automobilům.

Za použití auta zaplatí zákazníci od 1,50 eura za hodinu, maximálně ale 18 eur za den. Kromě toho řidiči hradí poplatek za ujeté kilometry, palivo, daně a pojištění.

Bez vstupní investice

"Nemusíte platit žádnou investici na začátku a nemusíte využívat auto více, než potřebujete," vysvětluje výhody společných aut Glotz-Richter.

"Největší zájem je o malé vozy a většinou se jezdí v jednom nebo ve dvou lidech," vysvětluje Glotz-Richter.

Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto)
Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Zákazníky carsharingu jsou jak normální obyvatelé, tak zaměstnanci městské správy. "Soukromí zákazníci si auto nejvíce půjčují na čtyři hodiny a ujedou s ním méně než patnáct kilometrů. Prostě tak na okraj města do velkých nákupních center," říká Glotz-Richter.

Díky sdíleným automobilům ubylo v ulicích Brém 1000 soukromých vozů a uvolnilo se 7,5 kilometru parkovacích míst kolem chodníků.

Podobný systém funguje i v Itálii, kde ho využívá 17.000 zákazníků ve 40 městech. "Podle našich zkušeností nahradí jedno společně provozované auto dvacet soukromě vlastněných automobilů," říká Gianfranco Romano z italského ministerstva životního prostředí (IME).

Více z Ekolistu:

 

 

Právě se děje

před 47 minutami

Kvůli koronaviru nebudou letní wagnerovské slavnosti v Bayreuthu

Kvůli epidemii nového typu koronaviru se letos neuskuteční tradiční wagnerovské Hudební slavnosti v Bayreuthu. Ovlivní to také program příštích ročníků, uvedli organizátoři akce v bavorském městě. Oblíbené slavnosti, jež jsou vrcholem německé operní sezóny, pravidelně navštěvovala i kancléřka Angela Merkelová. Letos měly začít 25. července a skončit 30. srpna. Na slíbené nové nastudování Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův dojde až v roce 2022, na příští rok už je totiž program hotový. Diváky čeká nová produkce Bludného Holanďana a opakování dřívějších inscenací oper Tannhäuser, Mistři pěvci norimberští a Lohengrin.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Sýrie ohlásila sestřelení izraelských raket nad svým územím

Syrská protivzdušná obrana sestřelila izraelské rakety nad syrským Homsem. Informovala o tom syrská televize i agentura SANA. Podle televize izraelská letadla vypálila rakety, když byla nad libanonským územím. Izrael tradičně tyto informace nekomentuje. Podle syrských médií si operace nevyžádala mrtvé ani raněné.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Čínská basketbalová liga musí restart odložit

Plány na obnovení profesionální basketbalové ligy v Číně CBA v polovině dubna vzaly prozatím za své. Vláda nejlidnatější země světa podle agentury AP kvůli přetrvávajícím obavám z pandemie koronaviru nařídila, aby všechny velké sportovní soutěže zůstaly na neurčito přerušené.

CBA se kvůli šíření nového typu koronaviru nehraje od konce ledna, v poslední době se ale začala chystat na restart a do země se postupně začali vracet zahraniční hráči. Někteří už nastoupili do povinné dvoutýdenní karantény, jako třeba bývalý hráč NBA Jeremy Lin.

Liga podle informací médií plánovala soustředit všech dvacet účastnických týmů do dvou měst (Tung-kuan a Čching-tao) a odehrát zbytek základní části bez diváků, v přísně střežených podmínkách a pod dohledem zdravotníků. Každému celku k tomu zbývá sehrát 16 zápasů.

Na povolení úřadů bude čekat i fotbalová liga, která měla původně začít 22. února. Týmy se sice v minulém týdnu vrátily k tréninku, termín startu soutěže ale nebyl stanoven. Hovořilo se o konci dubna nebo počátku května.

Pandemie má původ právě v Číně, odkud se nákaza v prosinci začala šířit. Asijská velmoc je ale v současnosti až na čtvrtém místě žebříčku podle počtu infikovaných osob. Podle nejnovějších údajů se tam virem nakazilo přes 82.000 lidí a zemřelo na 3300. Země v poslední době hlásí poměrně nízká čísla nově nakažených, panují ale obavy, že by se zde mohl virus znovu rozšířit zejména kvůli tomu, že se do země navrátilo mnoho lidí ze zahraničí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy