Lék na dopravní zácpy? Pořiďte veřejná auta, radí Němci

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová, Hugo Charvát
31. 3. 2009 9:45
Carsharing využívá stále více Evropanů
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici.
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici. | Foto: Reuters

Brémy (Ekolist) - Zejména v sousedním Německu, ale i v Itálii nebo USA roste obliba takzvaného carsharingu, tedy sdílení automobilů. Síť aut, která společně využívá větší množství lidí, se tu neustále rozšiřuje.

Výhodou veřejných automobilů je menší množství vozů v ulicích měst i úspora parkovacích míst. Například v německých Brémách je sdílení auta, pro nějž se vžil anglický název carsharing, součástí systému veřejné dopravy podporované městem.

Brémy mají zhruba půl milionu obyvatel. Carsharing zde využívá pět tisíc řidičů.

K dispozici mají sto padesát vozů v pěti kategoriích, od malých automobilů, jako je Opel Corsa, Smart nebo Ford Fiesta, až po minibusy a dodávky.

Jízdenka i klíč

Automobily se otevírají pomocí čipové karty a osobního kódu. "Každý, kdo umí vybírat peníze z bankomatu, umí používat i tento systém," vysvětluje Michael Glotz-Richter z úřadu pro dopravu a životní prostředí města Brémy.

Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra.
Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra. | Foto: Reuters

Auto je možné si vyzvednout po odeslání požadavku přes internet na čtyřiceti místech. Řidič k nim pohodlně dojede autobusem, protože sdílená auta mají doplňovat hromadnou dopravu.

Proto také funguje společná elektronická karta, kterou je možné používat jako jízdenku na veřejnou dopravu i jako přístupový klíč ke společným automobilům.

Za použití auta zaplatí zákazníci od 1,50 eura za hodinu, maximálně ale 18 eur za den. Kromě toho řidiči hradí poplatek za ujeté kilometry, palivo, daně a pojištění.

Bez vstupní investice

"Nemusíte platit žádnou investici na začátku a nemusíte využívat auto více, než potřebujete," vysvětluje výhody společných aut Glotz-Richter.

"Největší zájem je o malé vozy a většinou se jezdí v jednom nebo ve dvou lidech," vysvětluje Glotz-Richter.

Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto)
Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Zákazníky carsharingu jsou jak normální obyvatelé, tak zaměstnanci městské správy. "Soukromí zákazníci si auto nejvíce půjčují na čtyři hodiny a ujedou s ním méně než patnáct kilometrů. Prostě tak na okraj města do velkých nákupních center," říká Glotz-Richter.

Díky sdíleným automobilům ubylo v ulicích Brém 1000 soukromých vozů a uvolnilo se 7,5 kilometru parkovacích míst kolem chodníků.

Podobný systém funguje i v Itálii, kde ho využívá 17.000 zákazníků ve 40 městech. "Podle našich zkušeností nahradí jedno společně provozované auto dvacet soukromě vlastněných automobilů," říká Gianfranco Romano z italského ministerstva životního prostředí (IME).

Více z Ekolistu:

 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy