Lék na dopravní zácpy? Pořiďte veřejná auta, radí Němci

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová, Hugo Charvát
31. 3. 2009 9:45
Carsharing využívá stále více Evropanů
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici.
Carsharing je výhodný hned z několika důvodů: Snižuje počet aut v ulicích, je ekologičtější a nevyžaduje vysokou vstupní investici. | Foto: Reuters

Brémy (Ekolist) - Zejména v sousedním Německu, ale i v Itálii nebo USA roste obliba takzvaného carsharingu, tedy sdílení automobilů. Síť aut, která společně využívá větší množství lidí, se tu neustále rozšiřuje.

Výhodou veřejných automobilů je menší množství vozů v ulicích měst i úspora parkovacích míst. Například v německých Brémách je sdílení auta, pro nějž se vžil anglický název carsharing, součástí systému veřejné dopravy podporované městem.

Brémy mají zhruba půl milionu obyvatel. Carsharing zde využívá pět tisíc řidičů.

K dispozici mají sto padesát vozů v pěti kategoriích, od malých automobilů, jako je Opel Corsa, Smart nebo Ford Fiesta, až po minibusy a dodávky.

Jízdenka i klíč

Automobily se otevírají pomocí čipové karty a osobního kódu. "Každý, kdo umí vybírat peníze z bankomatu, umí používat i tento systém," vysvětluje Michael Glotz-Richter z úřadu pro dopravu a životní prostředí města Brémy.

Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra.
Němci si nejraději půjčují menší auta, třeba oply Corsa či Astra. | Foto: Reuters

Auto je možné si vyzvednout po odeslání požadavku přes internet na čtyřiceti místech. Řidič k nim pohodlně dojede autobusem, protože sdílená auta mají doplňovat hromadnou dopravu.

Proto také funguje společná elektronická karta, kterou je možné používat jako jízdenku na veřejnou dopravu i jako přístupový klíč ke společným automobilům.

Za použití auta zaplatí zákazníci od 1,50 eura za hodinu, maximálně ale 18 eur za den. Kromě toho řidiči hradí poplatek za ujeté kilometry, palivo, daně a pojištění.

Bez vstupní investice

"Nemusíte platit žádnou investici na začátku a nemusíte využívat auto více, než potřebujete," vysvětluje výhody společných aut Glotz-Richter.

"Největší zájem je o malé vozy a většinou se jezdí v jednom nebo ve dvou lidech," vysvětluje Glotz-Richter.

Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto)
Sdílená auta jsou součástí veřejné dopravy. Stejně jako třeba tramvaje nebo autobusy. (Ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Zákazníky carsharingu jsou jak normální obyvatelé, tak zaměstnanci městské správy. "Soukromí zákazníci si auto nejvíce půjčují na čtyři hodiny a ujedou s ním méně než patnáct kilometrů. Prostě tak na okraj města do velkých nákupních center," říká Glotz-Richter.

Díky sdíleným automobilům ubylo v ulicích Brém 1000 soukromých vozů a uvolnilo se 7,5 kilometru parkovacích míst kolem chodníků.

Podobný systém funguje i v Itálii, kde ho využívá 17.000 zákazníků ve 40 městech. "Podle našich zkušeností nahradí jedno společně provozované auto dvacet soukromě vlastněných automobilů," říká Gianfranco Romano z italského ministerstva životního prostředí (IME).

Více z Ekolistu:

 

 

Právě se děje

před 21 minutami

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK
Další zprávy