Vítězové byli oznámeni tuto středu večer v pražském Lucerna Music Baru.
Podle koordinátora ceny Pavla Uretšlégra se vítězové v hlavních kategoriích liší. Toyota Vangelis "žhne fosforeskujícím světem plným zvukových experimentů, Klara Wodehn má blíž k intimnímu projevu a pokojíčkové psychedelii", srovnává Uretšlégr. "Společným jmenovatelem obou je i v Česku aktuálně silně rezonující hyperpop, který osobitě překračují k jiným žánrům," dodává. Slovo hyperpop označuje podžánr elektronické hudby smazávající hranice mezi ironií, seriózností, autenticitou a umělostí.
Cenu Jany "Apačky" Grygarové za publicistiku si odnášejí Julie Pátá a Timon Láska. Podle poroty jsou příkladem inspirativní mladé kulturní novinařiny.
V oboru publicistiky se pohybuje také iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš, kterou založili kulturní novináři a jež se zabývá stavem jejich profese. "Pokrývání kulturních témat se deprofesionalizuje a přesouvá do hobby sféry, čímž hudební scéna jako křehký a podfinancovaný ekosystém trpí," říká porotkyně a hudebnice Aneta Martínková. Podle ní iniciativa prosazuje téma ve veřejném prostoru a například apeluje na politiky, aby celý umělecký sektor zprofesionalizovali zavedením takzvaného statusu umělce, což by mohlo být legislativní opatření pomáhající tvůrcům na volné noze.
Ve výzvě Bastl Electronic Track, která cílí na producenty elektronické hudby, porota ze 42 přihlášených skladeb ocenila track Drill zpěvačky a producentky Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia.
Na slavnostním večeru v Lucerna Music Baru vystoupili nominovaní Klara Wodehn, Anna Vaverková, Petra Hermanová a Toyota Vangelis. Všichni obdrželi tradiční vizuál limitované stokusové série LP, která obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny české scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze všech kategorií.
"Tímto okamžikem Vinyla nekončí. Na domácí hudební scéně už několik let působíme celoročně, během roku opět chystáme sérii koncertů, přednášek či vzdělávacích workshopů na řadě míst po celé České republiky," doplňuje za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr. Vloni kritici deskou roku vyhlásili nahrávku Bečvou od kytaristy Tomáše Niesnera. Objevem roku se stal digitální písničkář Mat213, počinem roku pak festival Pop Messe.