Protagonistkou dnešního koncertu festivalu Pražské jaro byla oblíbená česká pěvkyně Dagmar Pecková. Ve Dvořákově síni Rudolfina zazpívala cyklus Nipponari od Bohuslava Martinů a výběr z Písní z Auvergne Josepha Canteloubeho a sklidila uznalý aplaus od publika i Pražské komorní filharmonie (PKF), která ji doprovázela. Za dirigentským pultem tohoto žádaného tělesa stanul jeho zakladatel, slavný dirigent Jiří Bělohlávek.
Písňový repertoár odlehčilo Pražské nokturno Petra Ebena a Symfonie D dur Josepha Haydna zvaná Zázrak. Nekončícího potlesku se dostalo i Bělohlávkovi.
Nipponari byl jedním z prvních projektů, v němž se mezzosopranistka Pecková a dirigent Bělohlávek před 21 lety setkali. "Je na něm vidět, že ho Martinů napsal velmi mladý, bez velkých zkušeností s instrumentací. Zvláštní je, že violy hrají tóny, které normálně na instrumentu nejsou," řekl tento týden novinářům jeden z nejúspěšnějších českých dirigentů a šéf londýnského Symfonického orchestru BBC. Postupné vytváření barevnosti je podle něj dobrodružné a velmi zajímavé.
Za srdeční záležitost považuje Bělohlávek Pražské nokturno, které Eben původně napsal pro Salcburský festival. Na Pražském jaru jej dirigent uvedl ve stejný den jako přesně před deseti lety. Eben se ve stručné skladbě s množstvím náladových poloh podle Bělohlávka poklonil mozartovskému géniu a může tak směle konkurovat světovému repertoáru.
Koncert uzavřela Symfonie Zázrak, kterou PKF zvolila proto, že Haydnova tvorba tvoří základ jejího repertoáru. "Dává velkou příležitost hobojistovi a je to symfonie, která patří do vrcholných děl," míní dirigent.
Pecková i Bělohlávek vystupovali na festivalu nesčetněkrát a pravidelně také zasedají v jeho umělecké radě. Přednosti festivalu spatřují v jeho tradici a dobrých základech, na něž se mohou stavět i nové trendy v klasické hudbě. Peckovou čekají ještě letos koncerty v Norsku, Švédsku a na počátku nového roku i hostování v Sydney a na Novém Zélandu. Nejdříve ale plánuje tři měsíce volna, na které se podle svých slov "strašně těší".
Bělohlávek bude připravovat v nejbližších týdnech pro britský festival v Glyndenbourne inscenaci Dvořákovy opery Rusalka, poté bude účinkovat v Číně a Japonsku. V létě ho pak čekají londýnský festival klasické hudby BBC Proms a začátek nové sezony koncertního cyklu jeho orchestru BBC. V Národním divadle v Praze bude v příští sezoně připravovat novou inscenaci opery Hry o Marii od Martinů.
Pražské jaro dnes nabídlo i další zajímavá představení z jiných hudebních žánrů. V Kongresovém centru zazněla v české premiéře symfonie Pán prstenů, kterou vytvořil Howard Shore na motivy vlastního soundtracku ke stejnojmenné filmové sáze režiséra Petera Jacksona, Státní opera Praha uvedla obnovenou premiéru Verdiho Otella.













