reklama
 
 

Zemřel veselý a hravý popartista James Rizzi

30. 12. 2011 8:00
Jeho práce kombinující tisk a sochy měly 3D efekt

New York - Ve věku 61 let zemřel americký popartový umělec James Rizzi. Alexander Lieventhal z galerie Art 28 GmbH & Co ve Stuttgartu, která vystavuje a prodává Rizziho obrazy, uvedl, že umělec zemřel v pondělí ve svém ateliéru v New Yorku.

Malíř a výtvarník měl na první pohled jasně rozpoznatelný rukopis a díky němu se těšil velké popularitě. Byl známý svými jasnými barvami a hravými „komiksovými obrazy". Jeho práce kombinující tisk a sochy vytvářely prostorový 3D efekt.

Podle svého dlouholetého přítele Matthewa Posnicka si po celý život udržel dětský pohled - nevinný, legrační, se schopností vidět zázrak ve všem, co potkal. Kunsthistoriky je řazen ke stylu urban primitive, mnozí v něm nacházejí spojnice s Miróem i Kleem. 

Jestliže popartisté čerpali pro svá díla inspiraci z popkultury, Rizziho dílo se stalo přímo její součástí. "Co v jeho umění vidíte, to také dostanete," řekl Lieventhal. "Každé dítě se na to může podívat a porozumět tomu, co se snaží sdělit - oslavu života."

Jeho žádaný styl se objevil na řadě míst - od reklamy pro japonskou železnici přes průvodce po New Yorku a limitovanou edici karet pro tamní metro až po návrhy známek pro německou poštu. V Německu navrhnul i titulní stranu hamburských novin nebo třetí verzi „brouka" pro koncern VW - New Beetle v roce 1999. Pro tamního boxera a komentátora Henryho Markea vytvořil speciální kabát.

Největší popularity dosáhl Rizzi v Asii a právě v Německu, kde ho - jak píše BBC - letušky žádaly o podpis, kdykoli nastoupil do letadla. Ostatně pro Lufthansu navrhl v roce 1996 veselý design jejích strojů. Rizzi se věnoval i designu: v Braunschweigu stojí od roku 2001 jeho budova nazývaná Happy Rizzi House, loni byl v Oberhausenu v jednom z největších nákupních center Evropy odhalen Rizzim vytvořený strop.

V polovině 70. let si rodák z Brooklynu udělal jméno v New Yorku jako streetartista svými malbami na zdech. Na začátku 80. let navrhl obal první desky skupiny Tom Tom Club, vedlejšího projektu členů slavných Talking Heads Tiny Weymouthové a Chrise Frantze. Udělal pro ně také dva animované klipy.

V roce 1996 byl oficiálním umělcem letních olympijských her v Atlantě, o rok později měl tuto funkci pro jazzový festival v Montreux ve Švýcarsku. V roce 1998 byl vybrán, aby vytvořil oficiální plakáty pro světový fotbalový šampionát ve Francii.

Z jeho volné tvorby jsou známé především tisky a 3D konstrukce zachycující veselá městská panoramata (populární je kupříkladu dílo Times Square - Everyone Should Go There). Někdy budovy znázorňoval jako lidské bytosti.

Ke konci života se Rizzi vrátil i k malířství. Slovy jednoho z kritiků jeho obrazy připomínaly „setkání Picassa a animačního studia Hanna-Barbera, struktura děl evokovala kubismus i indiánské vlysy".

Traduje se, že svou techniku kombinující sochu a tisky vytvořil z "lajdáctví" na University of Florida. Na kursech malířství, tisku a sochařství měl předvést všechny tři techniky, aby prošel. Měl však čas jen na jednu práci, a tak vytvořil lept, udělal dva jeho tisky, ručně je nakoloroval, a připevnil části jednoho tisku druhý. K dodání hloubky a prosotru ještě použil drát. Dostal dobrou známku od všech tří učitelů a začal tuto techniku dál propracovávat.

autor: Kultura | 30. 12. 2011 8:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama