YouTube se mění v televizi. Rychle a zběsile

Pavel Kroulík
21. 2. 2012 17:25
Videoportál chce "vysílat" vlastní obsah
Zabijácká dodávka na YouTube.
Zabijácká dodávka na YouTube. | Foto: Aktuálně.cz

New York - Portál YouTube dává 100 milionů dolarů na to, aby nebyl místem, kde se "jen" sdílí domácí videa a počiny střihačů-amatérů. Chce se stát televizí nového typu pro ty, kteří klasickou televizi nesledují, resp. dívají se na své oblíbené pořady a stránky na mobilech, noteboocích či tabletech, když mají volno a chuť.

Portál byl doposud spíš synonymem bláznivých internetových fenoménů v čele s mluvícími psy, tancujícími kočkami, roztomilými batolaty a monology šílenců různého druhu. Nyní chce nabídnout až 25 hodin programů denně prostřednictvím asi stovky kanálů.

Část z nich by měly tvořit kanály celebrit, ale trumfem v nabídce budou vlastní pořady a "autorská tvorba". K tomu mají oblíbenému portálu pomoci i známé celebrity a hvězdy včetně hollywoodských jmen.

Nový vzhled z konce roku 2011. Zdroj: YouTube.com
Nový vzhled z konce roku 2011. Zdroj: YouTube.com | Foto: Adam Fiala

Stomilionový balík už přilákal jména, jako jsou režisér Justin Lin, který stojí za filmem Rychle a zběsile 5 nebo seriálem Community. Na streamové televizi budoucnosti by se měl podílet i tvůrce a producent kriminálek CSI Anthony E. Zuiker nebo Nancy Tellem, bývalá prezidentka zábavní divize CBS.

Portál věří, že dělá správný krok směrem k tomu, jak budou lidé v budoucnu konzumovat zábavu. Zatímco klasické televizi ubývají diváci a jejich vkus se tříští, stoupá počet těch, kteří své oblíbené show sledují na nových přístrojích - a to zejména v cílové skupině 18-35 let, která je pro inzerenty velmi lukrativní.

Uživatel YouTube stráví se stránkou patnáct minut denně, zatímco průměrný americký televizní divák prosedí před obrazovkou čtyři až pět hodin. A změnit tento poměr chce YouTube právě „vysíláním" vlastních programů. Sází na to, že „opravdový obsah" rozprostřený na mnoha kanálech zachytí různorodě zaměřené diváky, aby sledovali YouTube déle, pravidelněji a častěji - což bude zajímavé právě pro zadavatele inzerce. 

Už teď YouTube nabízí skoro padesát kanálů s původním obsahem. Najdete mezi nimi ModernMom pro ženy v domácnosti, SciShow nebo kanály pro fanoušky wrestlingu i domácích mazlíčků. Funguje sportovní Network A nebo španělskojazyčný Tutele a nejnověji třeba Pitchfork.tv -  „vysílání" známého trendy webu o hudbě.

Zakladatelé YouTube Steve Chen a Chad Hurley.
Zakladatelé YouTube Steve Chen a Chad Hurley. | Foto: Reuters

Svoje vlastní kanály chystají Madonna či rapper Jay-Z; zatím popové hvězdy používají většinou YouTube jen jako shromaždiště videí. Na novém obsahu by se měly podílet i zavedené instituce jako deník Wall Street Journal. Jeho novináři by měli pro YouTube natáčet exkluzivní reportáže. Transformace portálu se výrazně projeví i na designu úvodní stránky, kde se budou nabízet nejpopulárnější programy a kanály.

Vlastními programy portál reaguje také na nástup televizních přijímačů nové generace, které podporuje jeho vlastník. Tzv. Google TV vyvinutá s pomocí Sony by měla v Evropě přijít už brzy na trh a diváci díky ní budou sledovat i YouTube, který Google koupil před pěti lety.

Producent Zuiker už prý dává dohromady tým, který bude točit hororovou sérii. Režisér Lin kupodivu nebude dělat seriál, ale spojil se se dvěma YouTube hvězdami Ryanem Higou a Kevinem Wu, kteří se proslavili zpěvem i krutě humornými videi.

Lin s nimi na kanálu YOMYOMF hodlá produkovat jakousi odvážnější verzi talentové show. YouTube ostatně prohlašuje, že diváci se prý dočkají pořadů, proti nimž bude vztyčený prostředníček rapperky M.I.A. o přestávce Super Bowlu jen čajíček.

Super Bowl - Madonna
Super Bowl - Madonna | Foto: Reuters

Pro tvůrce a umělce, kteří tento v mnohém riskantní krok podstoupí, je to každopádně možnost, jak se vymanit z dozoru studií a producentů. Bude jen na nich, jak a čím zaujmou diváky a jakou frekvenci zvolí. Na nové díly budou vždy „upsaní fanoušci" upozorněni.

YouTube není jediná stránka, která začíná s výrobou vlastních pořadů, o totéž už se pokoušejí Netflix nebo Hulu. Na rozdíl od nich však YouTube plánuje kratší délku dílů, jež by v průměru neměly překročit 10 minut.

Čerstvá data ukazují, že si lidé nyní přes YouTube přehrávají čtyři miliardy videoklipů denně, což je o čtvrtinu více než před osmi měsíci. O třicet procent narostlo množství obsahu, které na jeho servery nahrávají uživatelé. Díky reklamě vydělává ročně přes pět miliard dolarů.

Analytici samozřejmě řeší finanční stránku a rentabilitu nového zaměření. Upozorňují, že investovaných 100 milionů je polovina jednoho hollywoodského blockbusteru, na druhé straně už existuje know-how a důkazy, že televize na internetu může být levná, a přitom úspěšná. Jistý pel jednoduchosti i amatérismu může být internetové televizi stále vlastní, byť nároky diváků asi budou s rozvojem tohoto segmentu stoupat.

Foto: Profimedia.cz

Investované peníze chce YouTube získat zpět podílem z reklamních výnosů. Podle mediální firmy, která na YouTube nakupuje reklamu pro giganty typu Proctor & Gamble nebo studia Fox, platí inzerenti do deseti dolarů za tisíc zhlédnutí videa, v němž je jejich upoutávka.

Za příklad úspěšné firmy dávají analytici společnost Maker Studios, která má již nyní na YouTube tři kanály. Má 160 zaměstnanců a vyprodukuje měsíčně na 300 videí, které mají dohromady na 500 milionů zhlédnutí. Tematicky se pohybují od parodií na trailery přes virální a bláznivá videa až po sérii o zabijácké dodávce a jejím řidiči.

Nové tvůrce chce portál nalákat i filmovým festivalem, který vyhlásil spolu s režisérem Ridley Scottem. Produkční společnost Scott Free slavných bratrů Ridleyho a Tonyho z přihlášených snímků vybere 50 semifinalistů a bude je „promítat" na www.YouTube.com/yourfilmfestival.

Diváci z nich zvolí deset finalistů a ti budou v srpnu k vidění na 69. benátském festivalu; porota pod vedením režiséra Ridleyho Scotta vybere vítěze, jenž obdrží půl milionu dolarů na práci se Scottovic firmou. Organizátoři doufají, že přitáhnou zejména mladé profesionály - tvůrce i producenty.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Koronavirus zmařil plány na koupi budovy v Bruselu pro předsednictví, Česko si ji nejspíš pronajme

Ministerstvo zahraničí ustoupilo od záměru koupit novou budovu pro stálé zastoupení Česka v Bruselu, píše Deník N. Pořídit ji chtělo v souvislosti s nadcházejícím českým předsednictvím v Evropské unii. Koronavirová krize zpozdila jednání, nebylo reálné, aby nová nemovitost byla připravena k užívání pro české předsednictví v Radě EU ve druhé polovině roku 2022, řekl deníku mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Ministerstvo zahraničí nyní podle své mluvčí Zuzany Štíchové uvažuje pro předsednictví o pronájmu prostor.

Zdroj: ČTK
Další zprávy