Taková normální rodinka s židovskou hvězdou

Jan Šprincl
16. 3. 2007 9:00
Recenze - Kdysi prominentní brněnský autor, pak člověk na okraji společnosti, následně vysoký ústavní činitel a nyní zase spisovatel, se vrací na pódia.
Foto: Divadlo na Zábradlí/Martin Špelda

V projektu Československé jaro uvedlo Divadlo na Zábradlí novou hru Milana Uhdeho Zázrak v černém domě. A jako kdyby se jí vědomě uzavíral kruh, který Uhde začal na začátku osmdesátých let autobiografickou hrou Velicé tiché Ave.

V retrospektivním dramatu řešil dopad norimberských zákonů na smíšenou rodinu a strach arijského otce o sebe sama i společenské postavení. Židovská manželka pro něj byla nechtěnou koulí na noze a svědomím zároveň.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Čtěte rozhovor s Milanem Uhdem: Politika mě jako drama nezajímá

Zázrak v černém domě ten konflikt rozehrává dál, na minulost se dívá s větším odstupem, i když tématem, poetikou i formou v 80. letech zůstává. Teď jen Uhde do zcela vážného dramatu, které formují zločinné režimy minulého století a dědičná duševní nemoc, vnáší humor a zaplňuje ho víc postavami.

Ve funkcionalistické vile žijí staří manželé Eduard a Heda Pompeovi (Jiří Ornest a Marie Spurná), jejichž vtah drží při sobě hlavně díky manželčině toleranci - ta ji, jak pochopíme, musela mít s manželem hlavně během války víc než dost.

Foto: Divadlo na Zábradlí/Martin Špelda

V rodinném domě se v jednu chvíli setkávají také jejich děti Ivan (Leoš Noha) a Dušan (Igor Chmela) s manželkami (Natálie Drabiščáková a Alena Štréblová). První syn komunistickému režimu sloužil, druhého režim perzekvoval. Zasunuté vzpomínky, nevyřčená obvinění i strach z pravdy o sobě a blízkých souvisí s prokletým domem i nemocnou sestrou Šárkou (Magdaléna Sidonová).

Text dramaturgicky spadá do cyklu Československé jaro, ve kterém jsou uváděny současné texty (letos se Zábradlí ještě chystá na Miladu od Jiřího Pokorného a Cestu do Bugulmy Jáchyma Topola). Na Zázraku je ale znát, že se současnosti vymyká; duch hry leží v minulosti.

Brání se, ale teze minulého století do ní promlouvají, text je vrstevnatý, komplikovaný a v porovnání s dnešními hrami nabízí mnoho témat. "Doba" se pozná i v maličkostech: dnes by nikoho nenapadlo pojmenovat postavy jako Viťka nebo Dušan, nesetkali bychom se s figurou souseda-odpovědníka a hlavně by nikdo neřešil paternitní spory a tíhu židovství během války.

Foto: Divadlo na Zábradlí/Martin Špelda

V tom je setkání s Uhdeho dramatem vzácné, nesnaží se být "up to date", ale nenamyšleně věří, že předestřené problémy vyžadují řešení i dnes. Pro inscenaci textu to má ale úskalí.

Herci ze Zábradlí si často nevědí s psychologií postav rady, některé leitmotivy i téma zahazují a soustředí se jen na rodinný konflikt, protože druhá světová válka je pro většinu z nich pravěkem. Jako kdyby mezi repertoárem moderních textů a transformované klasiky nepřijali text za svůj. Drží se jich neustálá tenze, která je zbytečně nutí k větší expresivitě, než malý prostor zvládne.

Foto: Divadlo na Zábradlí/Martin Špelda

Scéna je uzavřena do bílé kostky se čtyřmi dvěřmi, kde ani cesta ven neznamená možnost uniknout pryč z prokletého domu. V klaustrofóbním prostoru pak soubor umně lavíruje mezi crazy komedií ve stylu Fan Vavřincové, uvěřitelnými příběhy Igora Chauna a intimitou knih Karola Sidona.

Zázrak v černém domě ale není divadelním muzeem; režisér Juraj Nvota jako "specialista" na rodinná dramata umí vyzdvihnout neuralgické body textu a citlivě je podpořit. Možná, že časem se na ně napojí i soubor.

Milan Uhde: Zázrak v černém domě. Režie Juraj Nvota, scéna Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková, hudba Michal Novinski, dramaturgie Ivana Slámová. Divadlo na Zábradlí, Praha, premiéra 9. března 2007.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy