U příležitosti nedávných 85. narozenin významného českého autora posledních desetiletí Karla Malicha uspořádala výstavu jeho děl Galerie Zdeněk Sklenář. Ve výstavních prostorách na pražském Smetanově nábřeží uvádí soubor šesti nejnovějších grafických listů Karla Malicha vydaných v letošním roce.
Karel Malich patří k nejuznávanějším tvůrcům české výtvarné scény. V současné době je znám především svými barevnými pastely a drátěnými objekty. V těchto plastikách počátkem 70. let rozvinul další způsob zaznamenávání energetického dění, jímž se zabývá většinu svého tvůrčího života.
Karel Malich začínal v 50. letech krajinomalbou. V 60. letech přešel k abstrakci, chtěl uchopit prostor zevnitř a boural pevný tvar. Grafiky, koláže a kresby tohoto období jsou reflexí Malichova vztahu ke krajině a způsobu vnímání mikrosvěta, který jej v mládí obklopoval. Vycházejí ze zkušenosti osobitého prožitku přírody jeho rodiště v Holicích, jejich okolí a především tamního kameneckého kopce, přetransformovaného do sestavy geometrických prvků a linií.
Obrys kopce, který se objevuje v grafikách, temperách i kvaších už na začátku 50. let, se nadále stal symbolem objevujícím se v další tvorbě. Další zlom v Malichově tvorbě nastal počátkem 70. let, kdy již mezinárodně uznávaný autor nesměl publikovat svá díla a uzavřel se v ateliéru. Začal se zabývat proměnlivými energiemi, proudícím vzduchem, pohledem na mraky. Pastely z první poloviny 80. let patří ke stěžejní etapě Malichovy práce, ve které autor zásadně přehodnotil realitu okolního světa do subjektivních vizí překračujících smysly uchopitelný prostor.
Od roku 1982 se v kresbách objevuje tvar ovoidu, který nadále Malichovy často velmi komplikované a zdánlivě chaotické vize propojuje. K druhé poloze patří kresby, které se soustřeďují na zachycení světelných událostí v jejich tvarových proměnách. Ty posléze vyústily do větších pastelů, které Malich na konci 80. a 90. let vytvořil.