reklama
 
 

Čtveřice výtvarníků rozpráví s geometrií v letohrádku Hvězda

10. 9. 2014 13:38
Stanislav Kolíbal, Stanislav Diviš, Petr Písařík a Karel Štědrý konfrontují svá geometricky abstraktní díla se stavbou, která je oslavou geometrie.

Praha - Výstava Rozpravy s geometrií, která představuje čtyři současné české umělce pracující s geometrickou abstrakcí či abstraktním uměleckým projevem obecněji. V pražském letohrádku Hvězda představují svou tvorbu Stanislav Kolíbal, Stanislav Diviš, Petr Písařík a Karel Štědrý.

Expozice není jen konfrontací čtyř významných představitelů současného umění, ale také jejich děl s geometrií samotného prostoru letohrádku.

Nejznámějším ze čtveřice je sochař, malíř, ilustrátor a jevištní výtvarník Stanislav Kolíbal, který patří k nejvýznamnějším postavám českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století. Jeho díla nazývají historikové umění emocionální geometrií, od figurální plastiky prošel přes studium přírodních tvarů až k minimalistickému jazyku geometrie a abstrakce. S Kolíbalovým disciplinovaným výrazem na výstavě kontrastuje Divišova malba, ve které za zobrazení abstraktní geometrické formy ručí konkrétní tah štětcem.

Ve srovnání s Kolíbalem a Divišem je Petr Písařík mistrem nedisciplinované abstrakce, kterou vytváří z nejobyčejnějších a často již použitých předmětů. Vychází přitom z modernistické tradice, jejíž estetické formy neváhá porušovat.

Karel Štědrý zastupuje nejmladší generaci české abstraktní malby. V minulosti se obracel k modernistickým a matematickým tématům, jako například k Pietu Mondrianovi a dalším umělcům, jejichž dílu dává novou vizuální formu. V letohrádku představuje své poslední obrazy s tématem geometrie.

Rozpravy s geometrií jsou obecnými rozpravami o historických a estetických souvislostech abstraktního myšlení a jeho projevu ve výtvarném umění, ale i zcela konkrétními rozpravami o rozmanitých formách geometrie v současném českém umění.

Hvězda je dvoupatrový lovecký letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy, díky kterému získal své jméno. Stavba z let 1555 až 1558 s unikátním půdorysem hexagramu podle vlastního návrhu arcivévody Ferdinanda pochází z dílny trojice architektů pod vedením Giovanniho Lucchese.

V hodovní síni v nejvyšším patře se dochovala původní podlaha z glazovaných cihel s geometrickou vazbou. Analogické prvky lze najít také na podlahách v prvním patře a v přízemí. V tomto prostoru se představují autoři čtyř generací, jejichž díla geometrii zkoumají uměleckými prostředky stejně jako geometrie prostoru nabízí dílům další možné významy.

autor: ČTK | 10. 9. 2014 13:38

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama