Praha - Výstava Rozpravy s geometrií, která představuje čtyři současné české umělce pracující s geometrickou abstrakcí či abstraktním uměleckým projevem obecněji. V pražském letohrádku Hvězda představují svou tvorbu Stanislav Kolíbal, Stanislav Diviš, Petr Písařík a Karel Štědrý.
Expozice není jen konfrontací čtyř významných představitelů současného umění, ale také jejich děl s geometrií samotného prostoru letohrádku.
Nejznámějším ze čtveřice je sochař, malíř, ilustrátor a jevištní výtvarník Stanislav Kolíbal, který patří k nejvýznamnějším postavám českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století. Jeho díla nazývají historikové umění emocionální geometrií, od figurální plastiky prošel přes studium přírodních tvarů až k minimalistickému jazyku geometrie a abstrakce. S Kolíbalovým disciplinovaným výrazem na výstavě kontrastuje Divišova malba, ve které za zobrazení abstraktní geometrické formy ručí konkrétní tah štětcem.
Ve srovnání s Kolíbalem a Divišem je Petr Písařík mistrem nedisciplinované abstrakce, kterou vytváří z nejobyčejnějších a často již použitých předmětů. Vychází přitom z modernistické tradice, jejíž estetické formy neváhá porušovat.
Karel Štědrý zastupuje nejmladší generaci české abstraktní malby. V minulosti se obracel k modernistickým a matematickým tématům, jako například k Pietu Mondrianovi a dalším umělcům, jejichž dílu dává novou vizuální formu. V letohrádku představuje své poslední obrazy s tématem geometrie.
Rozpravy s geometrií jsou obecnými rozpravami o historických a estetických souvislostech abstraktního myšlení a jeho projevu ve výtvarném umění, ale i zcela konkrétními rozpravami o rozmanitých formách geometrie v současném českém umění.
Hvězda je dvoupatrový lovecký letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy, díky kterému získal své jméno. Stavba z let 1555 až 1558 s unikátním půdorysem hexagramu podle vlastního návrhu arcivévody Ferdinanda pochází z dílny trojice architektů pod vedením Giovanniho Lucchese.
V hodovní síni v nejvyšším patře se dochovala původní podlaha z glazovaných cihel s geometrickou vazbou. Analogické prvky lze najít také na podlahách v prvním patře a v přízemí. V tomto prostoru se představují autoři čtyř generací, jejichž díla geometrii zkoumají uměleckými prostředky stejně jako geometrie prostoru nabízí dílům další možné významy.