Londýn - Rok 2007 přinesl finanční rekordy dvěma žijícím umělcům asi nejznámějším luxusním provokatérům. O co jsou dnes slavnější, o to nebezpečněji bruslí na pomezí popkulturního braku a totálního kýče.
A marketingově jim to vychází. Získávají jak přízeň veřejnosti, tak bohatých kupců - pro které jsou jejich díla vlastně jen dražšími a kulturně posvěcenými variantami zboží z designových obchodů.
Damien Hirst v srpnu prodal diamantovou lebku nejmenované investiční skupině a rázem se tak stal nejlépe zaplaceným žijícím umělcem.
O pár měsíců později v říjnu zase Jeff Koons za rekordní sumu 23,6 milionu dolarů vydražil v aukční síni Sotheby's objekt Visící srdce (Fuchsiová/Zlatá). Srdce o výšce 2,7 metru a váze 1600 kg spuštěné od stropu vyhlíží jako obří ozdoba ještě většího vánočního stromečku.
Diamanty v platině posázenou lebku, kterou Damien Hirst vytvořil pro letošní výstavu v londýnské galerii White Cube, odkoupili investoři za 100 milionů dolarů, tedy přibližně dvě miliardy korun.
Pro lásku boží - to není užaslý povzdech skrblíků, nýbrž titul díla, v jehož základě se skrývá lebka pětatřicetiletého muže, který žil někdy v období mezi 1720 a 1810.
"Vypadá mnohem lépe, než jsem čekal," uvedl krátce po jejím dokončení. "Trochu jsem se bál, že dopadne jako prsten Aliho G. Chtěl jsem, aby byla bez jediného kazu, tak jako jsou bez kazu diamanty. Dal jsem je úplně všude, jsou i uvnitř v nosní části."
Kousek, který část kritiky považuje za vtipnou reflexi současného celebritami posedlého ovzduší a jiní ho vidí jako naprostý nevkus, šel na trh s už tak dost závratnou výrobní cenou - odhadovanou na 12 milionů liber.
"Doufám, že se lidé při pohledu na dílo budou cítit povzneseni, že jim to vezme dech," říkal autor novinářům před vernisáží.
Ti ale byli v hodnocení dosti rozpolcení. Jack Malver z The Times napsal, že lebka "na první pohled připomíná něco mezi kabelkou, jaké nosí manželky slavných fotbalistů, a diskotékovou koulí."
Jak Jeffa Koonse, tak Damiena Hirsta spojuje pověst někdejších mladých skandalistů, kteří se dokázali etablovat v institucionalizované baviče, které trh radostně vítá. Oběma bývá vyčítána jak sebestřednost, tak dokonaný úpadek a přechod od komentátorů konzumu ke buržoustským kýčářům.
Možná právě dráždivost té otázky, kam vlastně patří, napomáhá růstu cen jejich děl na světových aukcích. Jeff Koons si v posledních šesti letech polepšil čtyřnásobně. Prodejem srdce dokonce pokořil právě aukční prvenství Damiena Hirsta z letošního června, kdy jeho objekt Lullaby Spring - skříňka obsahující 6 136 ručně malovaných pilulek - vydělal 19,5 milionu.