Začíná Pražské Quadriennale. Lidé budou krví mé instalace, říká francouzský umělec

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
6. 6. 2019 17:11
Světová přehlídka scénografie Pražské Quadriennale, která dnes začíná v Průmyslovém paláci, Křižíkových pavilonech a Malé sportovní hale na Výstavišti, se letos výrazně přibližuje současnému umění.
Vizualizace projektu Romaina Tardyho pro Malou sportovní halu v Praze.
Vizualizace projektu Romaina Tardyho pro Malou sportovní halu v Praze. | Foto: Pražské Quadriennale

Dokládá to i jeden ze tří hlavních hostů přehlídky, francouzský umělec žijící v Bruselu a spoluzakladatel značky ANTIVJ Romain Tardy. Často spolupracuje s hudebníky, například v Praze bude účinkovat již počtvrté - naposledy loni na festivalu Signal uvedl videoinstalaci Future Ruins, promítanou na fasádě kostela sv. Cyrila a Metoděje na Karlínském náměstí.

Romain Tardy.
Romain Tardy. | Foto: Pražské Quadriennale

Pořadatelé Pražského Quadriennale letos Tardymu dali za úkol vytvořit instalaci, která prolíná scénografii s moderní technologií. Tardy si přizval desítky spolupracovníků, odborníků na světelný a zvukový design, specialisty na virtuální realitu nebo umělce zabývající se dotykovými instalacemi.

Výsledek mohou diváci spatřit ode dneška do příští neděle 16. června, kdy Quadriennale končí, v Malé sportovní hale. Právě publikum bude důležitou složkou, podle Tardyho dokonce "krví mé instalace, kterou jsem nazval Blue Hour", říká v rozhovoru.

Aktuálně.cz: Proč se vaše instalace jmenuje Blue Hour?

Název vystihuje tu hodinu, kdy se den mění v noc a my se také dostáváme na rozhraní lidského a technického. Myslel jsem, že bude zajímavé nechat prolnout, co je skutečné a virtuální, co je fyzické i nefyzické. Ten rozdíl se v době, ve které žijeme, stírá.

Vaše instalace jsou obvykle venku, na fasádách domů, tady naopak proměňujete interiér, do kterého budou vstupovat lidé. Bude na ně Blue Hour reagovat?

Návštěvníci jsou nejdůležitějším komponentem. Oni budou krví, která pohání celou mou interaktivní instalaci. Mohou změnit podobu a obsah prostředí Blue Hour po vizuální, zvukové nebo světelné stránce. Publikum se stane herci, změní tradiční vztah mezi jevištěm a publikem.

Vizualizace projektu Romaina Tardyho pro Malou sportovní halu v Praze.
Vizualizace projektu Romaina Tardyho pro Malou sportovní halu v Praze. | Foto: Pražské Quadriennale

Jakým způsobem se z diváků stanou herci?

To je komplikované…

Budou o své proměně vůbec vědět?

Myslím, že ano, od prvního pohledu bude jasné, že jde o velkorozměrnou, imerzivní - tedy publikum vtahující - instalaci. Nechci prozradit příliš mnoho, ale každý návštěvník bude v prostředí Blue Hour veden tak, aby si všímal, jak ovlivňuje světlo, zvuk, video, pozadí a také dotykové složky prostředí.

Jedním ze spolupracovníků je i specialista na hmatové podněty. Nebude to jako v muzeu, kde se lidé nesmějí ničeho dotknout. Tady je naopak vítané, aby se lidé věcí dotýkali a prozkoumávali je. Neexistuje špatný nebo dobrý způsob, jak se uvnitř Blue Hour chovat, důležité je objevování.

Pro mě bylo velkou zkušeností spolupracovat s tolika lidmi. Bylo jich osmdesát, lidé z mnoha oborů, kromě těch, co jsem jmenoval, také odborníci na virtuální realitu.

Zní to trochu jako sci-fi.

Svým způsobem ano. Když se propojí virtuální realita a jiné současné technologie, ale tady není jen to. Jde o vztah člověka a technologií. Je to zajímavé také na senzuální úrovni. Zamýšleli jsme se, jak zapojit všech pět smyslů, aby divák co nejlépe prozkoumal prostředí vytvořené technologiemi.

Technologie usnadňují život, ale také odcizují. Je nějaká cesta, jak s nimi smířit člověka?

Pořád máme něco do činění s digitálním, virtuálním světem. Můj osobní názor zní, že je dobré poznat technologie a jejich možnosti. Nemusím všechno používat, ale je důležité to objevit. A nemyslím si, že technologie jednou zaplaví 100 procent veřejného života.

V Praze stojí vinárna Cyber Dog, kde obsluhuje robot. Přes mobil si objednáte víno, robotická ruka nalije přesnou míru a vozíček připevněný u stropu vám skleničku dopraví až ke stolu. Prý to tak v budoucnu bude ve všech hospodách, lidská práce bude příliš drahá.

Této verzi budoucnosti nevěřím. Mojí vizí je najít mírovou a příjemnou spoluexistenci s digitálním světem. Doufám, že takové konce, jaké líčíte, nenastanou.

Cítíte se být umělcem?

Ano, něco mezi multidisciplinárním a vizuálním umělcem. Posledních deset let dělám velké instalace. Většinou dočasné a site-specific. Jsem objevovatel na pomezí umělecké instalace, scénografie a nových technologií.

Máte rád divadlo?

Divadlo? K němu mám osobní vztah, můj otec je herec. Ale častěji jsou mé projekty svázané s hudbou nebo módou. Pro divadlo jsem také něco dělal, ale není to má hlavní praxe. Raději přivádím krátká představení ven z divadla. Dělám divadlo z ulice.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 20 minutami

Seriál běžců v Ruce vyhráli Klaebo a Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru v běhu na lyžích ve finské Ruce vyhráli norští favorité Therese Johaugová a Johannes Hösflot Klaebo. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na celkové 22. místo, Michal Novák v patnáctikilometrovém závodu klesl na 38. pozici.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Třicátý čas zaběhla ve stíhačce Kateřina Janatová, jež díky tomu získala první bod v sezoně. Celkově byla klasifikována v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

"Spravila jsem si náladu po sobotě," připomněla Razýmová svou 27. pozici z klasické desítky. "I když je bruslení moje slabší disciplína a startovala jsem až ze 30. místa, tak se mi dařilo postupně sjíždět soupeřky. Celý závod jsem si sice odtáhla sama, ale když člověk sjíždí, tak je to pro něho povzbuzení a dodává mu to síly. Takže 14. nejrychlejší čas považuji s ohledem na to, že jsem nejela ve skupině, za dobrý výkon. Cítila jsem, že mám hodně sil," uvedla Razýmová v tiskové zprávě svazu.

V mužské stíhačce se na rozdíl od závodu žen rozhodovalo až v závěru. Vítěz sobotní klasické patnáctky Klaebo sice startoval s půlminutovým náskokem před Rusem Alexandrem Bolšunovem a krajanem Emilem Iversenem, ale zvolil rozvážnější tempo a v polovině závodu už jela tříčlenná skupina pohromadě. Sázka na závěr Klaebovi vyšla ideálně - ve stoupání těsně před cílem podle očekávání nastoupil a soupeře setřásl. Druhý dojel vítěz SP z minulé sezony Bolšunov, třetí byl Iversen.

Klaebo díky 39. vítězství v kariéře předstihl v historickém pořadí běžců Pettera Northuga a stíhá další norskou legendu Björna Dählieho, jenž má na kontě 46 výher.

Nejlepší z Čechů Novák startoval stejně jako Razýmová s třicítkou a ještě na 10. kilometru bodované místo držel. Pak mu ale došly síly a propadl se na 38. pozici. Adam Fellner obsadil 64. místo.

Po zrušení závodů v Lillehammeru kvůli pandemii koronaviru plánovaných na příští víkend pokračuje SP běžců na lyžích za dva týdny v Davosu.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Muži - stíhací závod 15 km volně: 1. Klaebo (Nor.) 35:09,8, 2. Bolšunov (Rus.) -0,7, 3. Iversen -3,0, 4. Holund (oba Nor.) -19,5, 5. Niskanen (Fin.) -27,3, 6. Musgrave (Brit.) -27,7, 7. Červotkin -32,9, 8. Bělov -33,4, 9. Melničenko (všichni Rus.) -35,9, 10. Hakola (Fin.) -37,1, …38. Novák -2:41,7, 64. Fellner (oba ČR) -5:33,9.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Klaebo 296, 2. Bolšunov 257, 3. Iversen 219, 4. Holund 176, 5. Musgrave 148, 6. Niskanen 147, …42. Šeller (ČR) 9, 49. Novák 2.

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Hronek bude hrát v Hradci Králové do konce roku

Detroitský obránce Filip Hronek bude pokračovat v extraligovém Hradci Králové, kterému vypomáhá od začátku hokejové sezony. Třiadvacetiletý český reprezentant se dohodl s Mountfieldem na prodloužení smlouvy do konce kalendářního roku. Klub to uvedl na svém twitterovém účtu.

NHL předběžně plánovala při pandemii koronaviru odložený start nového ročníku na 1. ledna, ale termín je stále nejistý. Hronek v této sezoně nasbíral ve 14 zápasech 14 bodů za pět branek a devět asistencí, díky čemuž je nejproduktivnějším obráncem extraligy. Původně byl domluven na spolupráci s mateřským klubem do konce listopadu.

Detroit draftoval Hronka v roce 2016 ve druhém kole na 53. pozici. Následně odešel talentovaný bek už s 41 extraligovými starty a čtyřmi body za čtyři asistence z Hradce Králové do Saginawu do OHL. Následně nastupoval na farmě v týmu Grand Rapids v AHL, s který v roce 2017 získal Calder Cup.

Do sestavy Detroitu se Hronek prosadil od sezony 2018/19 a v NHL má na kontě 111 zápasů a 54 bodů za 14 branek a 40 asistencí. Českou republiku reprezentoval na posledních dvou světových šampionátech. Loni v Bratislavě byl vyhlášen nejlepším obráncem turnaje a dostal se i do All Star týmu.

V této sezoně nechyběl před třemi týdny ani na turnaji Karjala, kde si ve třech zápasech připsal gól a asistenci a v posledním utkání s Ruskem vedl tým jako kapitán.

Zdroj: ČTK
Další zprávy