Videoinstalace nazvaná Konzumní umění zobrazuje mladou ženu, která s neskrývaným potěšením pojídá banán. Práce, která vznikla za časů komunistické nadvlády, kdy si běžní lidé banány nemohli dovolit, patří do dějin polského moderního umění a bývá interpretována jako symbol genderové i politické svobody.
Na podporu tohoto díla se v pondělí večer před Národním muzeem ve Varšavě sešly stovky lidí, kteří demonstrativně pojídali banány, informoval web gazeta.pl.
Mezi umělci i opozičními politiky vyvolalo odstranění videoinstalace vlnu nevole, podle nich se jednalo o úzkoprsé rozhodnutí a cenzuru.
Kritici rozhodnutí na sociálních sítích pod hashtagem #stopcenzurze zveřejňovali fotografie, na nichž sami konzumovali toto ovoce. Divadelní historička Joanna Krakowská pak na Facebooku založila skupinu nazvanou Jedení banánů před Národním muzeem, kam na její výzvu v pondělí večer dorazily stovky lidí. Uspořádaly happening oslavující uměleckou svobodu a ženské umění.
"Banánová revoluce!" křičeli účastníci akce, kteří třímali žluté ovoce v gestu napodobujícím držení pistolí.
"Oslavujeme vítězství a vzdáváme hold umělkyním. Protestujeme proti cenzuře a požadujeme v Národním muzeu náležité místo pro ženy," prohlásila jedna z organizátorek akce.
"Protestujeme proti cenzuře v naší zemi, zejména cenzuře v umění," řekla agentuře AFP pětadvacetiletá právnička Marta Syrewiczová, která v ruce držela banán.
Ředitel muzea Jerzy Miziolek se několik hodin předtím v reakci na kritiku rozhodl díla Natalie LL, Katarzyny Kozyry a dalších autorů vrátit na místo. Zde však podle něj budou vystavena pouze do 6. května, než bude v muzeu nainstalována nová expozice.
"Je nutné udělat jisté tvůrčí změny" kvůli omezenému prostoru v galerii a vdechnout instituci "novou dynamickou vizi", vysvětluje ředitel Miziolek, proč s dílem Natalie LL pro novou expozici dál nepočítá.
Miziolek svůj krok vyřadit díla zdůvodňoval obavou, že můžou být škodlivá pro děti a mládež. Svou argumentaci podpořil zveřejněným dopisem, v němž si matka jednoho školáka stěžovala, že její syn byl návštěvou muzea traumatizován.
Zákaz vystavovat kontroverzní dílo Natalie LL přišel poté, co byl ředitel předvolán ministrem kultury. Polská média proto spekulovala, že na rozhodnutí měli vliv představitelé vládnoucí konzervativní strany Právo a spravedlnosti známé pod zkratkou PiS, kteří v minulosti výtvor označovali za nevhodný a obscénní a před letošními parlamentními volbami v Polsku se staví za konzervativní, tradiční hodnoty, zatímco například odmítají práva LGBT menšiny. Ředitel Miziolek jakýkoli tlak ze strany ministerstva popřel.
Britský deník Telegraph v této souvislosti připomíná, že polský ministr kultury Piotr Gliński byl veřejností kritizován už v minulosti. Snížil například dotace festivalům, které chtěly uvést kontroverzní divadelní hry zabývající se křesťanskou tematikou, stejně jako omezil financování populárního nového muzea Evropské centrum Solidarity v Gdaňsku. Stejně tak Gliński nechal vyhodit populárního divadelního režiséra, který ministra kritizoval.
Díla polské autorky Natalie LL provázela kontroverze také v Česku. Před pěti lety je chtěla vystavit Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, nakonec akci zrušila "z technických důvodů". Český rozhlas - Radio Wave - tehdy napsal, že výstava pobuřovala explicitním sexuálním obsahem. Po protestech odborníků a veřejnosti krajská galerie výstavu znovu zpřístupnila.