Praha - Street art se v galerijních institucích etabluje už od sedmdesátých let, Praha však na svou první větší mezinárodní výstavu tohoto charakteru až dosud čekala. Menší zlom tak přichází s expozicí Městem posedlí v druhém patře Městské knihovny, která se kromě prezentace význačných jmen graffiti jako je Bates nebo Delta snaží poukázat také na odvrácenou stranu pouličního umění.
Výstavu tvoří díla šestadvaceti autorů z mnoha zemí celého světa, přičemž většina jich vznikla právě pro zdi Galerie hlavního města Prahy.
Globální legendy ulic v GHMP
Jednou z největších „hvězd" je dánský vlivný writer Bates, jenž s graffiti procestoval už většinu světa a od roku 1984, kdy s touto uměleckou formou začal, se stal vzorem pro generaci dalších kluků se spreji v ruce. Někteří z nich dokonce byli dle slov kurátora Radka Wohlmuta sami mezi vystavujícími umělci. Experti Batese uctívají především pro osobitý styl písma, přesné linie a specifickou barevnost, a přestože se na scéně pohybuje už hezkou řadu let, stále dává přednost venkovní malbě.
Street art už ale dávno není pouze pouliční záležitostí. Z někdejších kluků s rebelií v srdci a sprejem v ruce se stali dospělí lidé a někteří proto začali preferovat poněkud méně adrenalinový způsob vyjádření, kam spadá i účast v galeriích.
Především pro ně a na další rozměrné plochy se vyjadřují mimo jiné baskická graffiti dvojčata How&Nosm s moderní a vysoce estetizovanou malbou v černo-červeno-stříbrných odstínech, oproti níž v jedné místnosti stojí vizuálně záměrně strohé a nepřívětivé graffiti evropského pionýra graffiti přezdívaného Delta.
Ze zajímavých zahraničních jmen je dále k vidění třeba dílo průkopníka pouličních geometrických linií a 3D objektů Zedze, jednu z mála ženských writerek s globálním renomé Swoon, aktivisty Akaye či Brada Downeyho, lyrické tagy-autoportréty basilejského Smashe 137 nebo vycházející pařížskou hvězdu jménem Horfe a další.
Na hranici umění a vandalismu
Domácí scéna pak tvoří zhruba polovinu výstavy a zastupuje ji mimo jiné Jan Kaláb (Point) s 3D tagem s pevným „stínem" na vedlejší stěně. Expresivní koláž v jedné místnosti vytvořil Bior, další patří propagátorovi českého street artu Pasta Onerovi a nostalgicky na doby lehce naivního graffiti vzpomíná dnes už legendární Masker.
S problémy vandalismu neodmyslitelně spojenými s pouličním uměním si zase pohrává XDog nebo Epos 257, který se v poslední době zabývá především promyšlenějšími projekty intervenujícími do veřejného prostoru.
K fenoménu tagování, bombingu a všeobecně poškozování cizího majetku směřuje také volná stěna z lepenkových krabic, kde jsou aktuálně podepsaní protagonisté výstavy, ovšem kde se počítá s postupnými proměnami stěn vytvořeného prostoru s tím, jak budou jednotliví umělecky nadaní návštěvníci přicházet. Otevřený zůstává i Tronův koutek. U jeho graffiti by totiž měly být k dispozici spreje s funkčními tryskami.
Umění ulice v českých galeriích
Městem posedlí představuje první českou větší přehlídku street artu a graffiti v některé z domácích galerijních institucí. V minulosti se v Praze konalo pouze několik menších projektů nebo velký mezinárodní festival Names, mezinárodní výstava sama o sobě však dosud nikoliv.
Zrovnoprávnění „umění ulice" s jinou současnou tvorbou coby legitimní náplně galerií napomáhaly v minulosti i některé zavedené kulturní domy. Například londýnská Tate Modern před čtyřmi lety uspořádala rozsáhlou expozici nazvanou Street Art, pařížský Grand Palais zase měl o rok později přehlídku pojmenovanou Le Tag.
V tomto ohledu průlomová expozice pro Česko bude v druhém patře Městské knihovny k vidění od středy 10. října až do poloviny ledna příštího roku. V rámci doprovodného programu proběhne vedle tradičních komentovaných prohlídek také několik přednášek nebo takzvaných city walks, během nichž někteří ze zástupců domácí street artové scény provedou zájemce po výrazných pražských spotech.