Když Chagall neměl peníze, maloval i na ubrus, ukazuje nový výzkum

Restaurátorka Madeleine Bisschoffová u Chagallova obrazu Synagoga v Safedu z roku 1931.
Restaurátorka Meta Chavannesová.
Restaurátorka Sandra Weerdenburgová.
Restaurátorka Meta Chavannesová.
Chagallovy obrazy v amsterdamském Stedelijku.
Foto: Reuters
Reuters ČTK Kultura Reuters, AP, ČTK, Kultura
14. 9. 2019 8:10
Modernistický malíř Marc Chagall si ve svých barvitých dílech povětšinou vystačil s osmi pigmenty a takřka nepoužíval černou. Naznačuje to nový výzkum zaměřený na tvorbu umělce, který začínal v malé vesnici poblíž Vitebsku a později působil v Petrohradu, Paříži či New Yorku.

Jak píše agentura AP, experti z nizozemského muzea Stedelijk v pátek představili výsledky pětiletého výzkumného projektu, který analyzoval devět Chagallových pláten. Autor byl známý tím, že modernistické styly jako kubismus, impresionismus, surrealismus či fauvismus kombinoval na obyčejných plátnech, v keramice, při malbě na okno, na strop operního domu či dokonce na ubrus.

Restaurátorka uměleckých děl Meta Chavannesová říká, že ji zarazilo, "jak "konzistentní" byl Marc Chagall ve výběru materiálu. "Za těch 35 let si vystačil s osmi pigmenty. To je pozoruhodné, zvlášť vzhledem k tomu, kolik za tu dobu cestoval," uvádí.

Přestože Chagallova díla, plná odkazů na židovskou lidovou kulturu a obrazů krav, oslíků či dojiček, mohou působit rozmarně až snově, podle Chavannesové autor často jen pragmaticky pracoval s materiály, které měl k dispozici.

Například jeden ze svých nejslavnějších obrazů, Šumaře na střeše, vytvořil na kostkovaném ubrusu. "Překvapilo nás, jak postupoval pragmaticky. V případě tohoto ubrusu využil jeho strukturu, některé čtverečky zamaloval. Nevyprávěl pomocí nich příběh, ale zjevně cítil potřebu je zaplnit," uvádí odbornice, podle níž je ubrus v částech díla s tenčím nánosem barvy stále patrný.

Chagall vytvořil Šumaře na střeše v letech 1912 až 1913, po přestěhování do Paříže, kdy měl nedostatek peněz. Zřejmě si nemohl dovolit koupit plátno, a tak využil ubrus. Ten, na který obraz namaloval, připomíná ubrusy utkané v běloruském Vitebsku, kde se Chagall narodil a kde v té době pobývala jeho žena Bella.

"Měl tehdy tak málo peněz, že kupoval plátna na bleším trhu. Řekl, že v té době maloval, na co se dalo. Na prostěradla, noční košile, dokonce i ubrusy," upozorňuje restaurátorka.

Restaurátorky Meta Chavannesová a Madeleine Bisschoffová u Chagallova obrazu Šumař na střeše.
Restaurátorky Meta Chavannesová a Madeleine Bisschoffová u Chagallova obrazu Šumař na střeše. | Foto: Reuters

Jiná technika, která vědcům pomocí infračerveného světla dovoluje dívat se na různé vrstvy obrazu, ukázala, že pod plátnem znázorňujícím synagogu v izraelském Safedu se nachází jiný výjev. Pokud jej člověk otočí o 90 stupňů, spatří pod ním náznak kresby podobnou Idě u okně, Chagallově známému portrétu své dcery.

Podle další restaurátorky Madeleine Bisschoffové bylo pro Chagalla typické, že kontrastní barvy, které z jeho pláten tak ostře vystupovaly, většinou soustředil na jedno dvě klíčová místa malby. Ta vyvedl do detailu, zatímco jiným se tolik nevěnoval. Týká se to například ženy a dítěte na obrazu Těhotná žena z roku 1913. Detaily krav, domů nebo tváří zde malíř několikrát předělal, posouval nebo dodělával.

Podle muzea Stedelijk mohou výsledky výzkumu, které budou publikovány v odborném německém časopisu Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, sloužit kunsthistorikům i restaurátorům, kteří by s Chagallovými díly chtěli dál pracovat.

Výzkum byl první, který na Chagallova díla aplikoval nejmodernější technologie a pátral, zda jsou si v něčem podobné.

Pod Chagallovým plátnem Synagoga v Safedu z roku 1931 se skrývá výjev podobý Chagallově kresbě jeho dcery Idy.
Pod Chagallovým plátnem Synagoga v Safedu z roku 1931 se skrývá výjev podobý Chagallově kresbě jeho dcery Idy. | Foto: Stedelijk

Devět Chagallových pláten, která byla předmětem výzkumu, amsterdamský Stedelijk od 21. září vystaví na přehlídce nazvané Chagall, Picasso, Mondrian a další: Uprchlíci v Paříži. Muzeum spravuje zhruba 40 Chagallových děl, v tomto ohledu jeho sbírka patří k nejlepším na světě. Nadcházející výstava bude po téměř 70 letech první, na které veřejnost spatří naráz většinu Chagallových děl vlastněných Stedelijkem.

Marc Chagall, vlastním jménem Mojša Šagal, žil v letech 1887 až 1985. Narodil se v městečku Ljozna u Vitebska, které je dnes součástí Běloruska, a vystudoval malířství v Petrohradě. Roku 1910 se přestěhoval do Paříže, epicentra tehdejšího evropského umění.

První světovou válku přečkal v Rusku, kde byl dokonce po revoluci v roce 1917 jmenován pověřencem pro umění ve Vitebské oblasti. Později se však vrátil do Paříže, kde už zůstal po většinu života. Jen před nacisty jako žid uprchl ve 40. letech minulého století do New Yorku.

Chagallovy obrazy se vyznačují barevností a fantaskní atmosférou, vzpírají se jednoznačnému zařazení. Kromě slavných pláten jako Já a vesnice, Vlastní podobizna se sklenicí vína, Bílé ukřižování nebo Svatební pár před Eiffelovou věží maloval také vitráže, například návrh oken katedrály v Remeši, nástěnné a stropní malby pro pařížskou Operu i newyorskou Metropolitní operu, nebo ilustroval Gogolovy Mrtvé duše a bibli.

Vytvářel též scénické dekorace a návrhy děl ze skla. Zemřel 28. března 1985 ve francouzském Saint-Paul-de-Vence ve věku 97 let.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Zaorálkův odhad: Muzea a galerie otevřou v půlce února, kina a divadla v březnu

Pokud se epidemická situace v Česku bude zlepšovat, muzea a galerie by mohly otevřít v polovině února, kina a divadla pak nejdřív v půlce března. V pondělním pořadu Události, komentáře České televize to řekl ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD.

Vláda ve středu představí upravený protiepidemický systém známý pod zkratkou PES. V pátém stupni nově umožní zprovoznit výdejní okénka pro knihovny, sdělil ministr. Ve čtvrtém stupni se teoreticky otevře šance pro hudbu či divadlo, avšak maximálně pro 20 procent kapacity hlediště a ne více než 300 lidí, kteří budou muset mít respirátory a prokázat se negativním testem. "Bude to pro mimořádné akce," naznačil Zaorálek. Fungování v takto omezeném režimu uplynulé dny kritizovali ředitelé pražského Národního divadla či ostravského Národního divadla moravskoslezského, podle nich se za těchto okolností nevyplatí hrát.

Zaorálek tomu v Událostech, komentářích přitakal, když řekl, že tato opatření jsou pro běžný provoz příliš tvrdá. Podle něj by se tak koncerty a divadla mohly ve větší míře vrátit až po přechodu Česka do třetího stupně protiepidemického systému. "Tam by byla možnost jít bez negativních testů, bylo by to pouze s respirátory, a tam se otevře šance pro 30 procent diváků. První šance pro divadla a kina tak svitne v tom třetím stupni, což bude při pozitivním vývoji epidemie nejdříve v polovině března," odhaduje ministr kultury.

před 3 hodinami

Getafe vstřelilo v Bilbau rekordně rychlý gól, ale utrpělo debakl

Fotbalisté Getafe sice skórovali v Bilbau už v 18. sekundě a vstřelili svůj nejrychlejší gól ve španělské lize v historii, z Baskicka ale nakonec odjeli s debaklem 1:5. Athletic se po vysokém vítězství posunul z třináctého místa tabulky na deváté, na třinácté místo kleslo Getafe.

Hosté šli do vedení hned z první akce zápasu díky hlavičce Marca Cucurelly. Už ve 13. minutě však podobně zblízka, ale akrobaticky nohou, srovnal Raúl García. Athletic skóre otočil pět minut po přestávce díky hlavičce Yeraye Álvareze a pojišťovací trefu přidal po hodině hry také hlavou opět García. Další dvě branky domácí vstřelili v závěrečné čtvrthodině.

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Bilbao - Getafe 5:1 (12. a 61. R. García, 50. Álvarez, 75. Berenguer, 82. De Marcos - 1. Cucurella).

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Zemřel designér a keramik Václav Šerák

Ve věku 89 let zemřel designér a sochař Václav Šerák. Byl autorem mnoha keramických plastik a designérem výrobků několika keramických závodů. Svůj monumentální expresivní styl uplatnil také v architektuře nebo při tvorbě plastik z ledu a sněhu. O jeho sobotním úmrtí v pondělí informovala kurátorka Dita Hálová, která mu roku 2014 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu připravila retrospektivní výstavu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Hvězdou týdne v NHL je díky pěti gólům Toffoli

Hvězdou týdne v NHL byl vyhlášen útočník Tyler Toffoli z Montrealu. Osmadvacetiletý Kanaďan byl ve sledovaném období nejlepším střelcem soutěže s pěti góly ze čtyř zápasů, během nichž si připsal celkově osm bodů.

Toffoli pomohl Canadiens stát se teprve druhým týmem v historii NHL, jenž získal alespoň bod v prvních šesti utkáních sezony. Montreal je navíc všechny odehrál na ledě soupeře.

Druhou hvězdou byl vyhlášen veterán Joe Pavelski. Šestatřicetiletý centr dovedl Dallas ke dvěma vítězstvím v úvodních dvou zápasech sezony sedmi body za tři góly a čtyři asistence, v obou případech navíc vstřelil vítězné branky.

Jako třetí byl oceněn brankář John Gibson z Anaheimu, který minulý týden zlikvidoval 95 z 99 střel. Ve třech utkáních měl průměr 1,33 inkasované branky na zápas a úspěšnost zásahů 96 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy