Londýn/Praha - Za rekordní cenu 1,3 milionu liber, tedy 35,5 milionu korun, se v pondělí v Londýně prodal obraz Františka Kupky Pohyb. Dílo ze sbírky amerického manželského páru Hascoeových našlo anonymního kupce na telefonu při aukci moderního českého umění v prestižní aukční síni Sotheby's.
Dražba vynesla celkem 11,1 milionu liber (304 miliony korun), tedy více než dvakrát tolik, co aukční síň odhadovala. V Sotheby's padaly i rekordy za obrazy Josefa Čapka, Emila Filly a Václava Špály.
Čtěte také:
Událost pro české umění: Sothebys draží velkou sbírku
V případě Kupkova Pohybu cena s aukční přirážkou dosahuje sumy 1,456 milionu liber (39,9 milionu korun). Jde tak podle všeho o nový aukční rekord za dílo českého umělce. Dosud nejdražším vydraženým českým dílem na domácích aukcích je rovněž plátno Františka Kupky - Élévation (Výšky) IV. Před třemi lety bylo prodáno za 22,1 milionu korun bez přirážky. V zahraničí dosud kupec zaplatil nejvíc za Kupkův obraz Vertikální plány modré a červené. V New Yorku se v roce 1998 v přepočtu prodal za 18 milionů korun.
Kupkův Pohyb z let 1913 až 1919 Hascoevi koupili v roce 1999 za 225 000 liber. Aukční síň odhadovala prodejní cenu na 500 000 až 700 000 liber. Rekordní výsledek je poměrně překvapivý. Dražení autoři nejsou na Západě tak známí - byť právě Kupka je největší výjimkou a prodává se za šestimístné sumy.
Podle Jana Skřivánka, šéfredaktora časopisu Art& Antiques, je nicméně pravděpodobné, že kupec rekordního Kupky pochází z České republiky, nebo je s ní aspoň nějak spojen. To platí i pro další obrazy. "Bylo vidět, že většinou proti sobě draží čeští obchodníci s uměním, kteří asi zastupovali nějakého českého sběratele. Kupci budou z převážné většiny z České republiky," tipuje.
Kromě Kupkova Pohybu se za mimořádné ceny prodaly i další autorovy obrazy. Purpurový plán byl vydražen za 959 650 liber (26,3 milionu korun; cena stejně jako u následujících obrazů zahrnuje přirážku), Bílý kotouč za 690 850 liber (18,9 milionu korun) a Le Sourire I - Z mechanického cyklu za 385 250 liber (10,5 milionu korun).
Rekord byl překonán i u Emila Filly. Jeho obraz Sochařka ve studiu se prodal skoro za pětinásobek odhadu, za 17,1 milionu korun. Byla tak překonána nejvyšší cena za obraz, kterou byla v roce 2008 Dívka s mandolínou.
Podle Skřivánka padl aukční rekord i v případě Václava Špály. Jeho krajina Bouře u Otavy se prodala za 5,08 milionu korun - což překonává nejvyšší cenu za Špálovy obrazy dosaženou v ČR.
Na rekordní cenu se v pondělí vyšplhala i cena za obraz Josefa Čapka: jeho dvojplátno Námořník a Fantomas z let 1917 až 1920 se vydražilo s přirážkou za 15,4 milionu korun. Nejvyšší cena za Čapka při aukcích v ČR dosáhla v roce 2007 bez přirážky 12 milionů korun za Děvče v růžových šatech. Za 10,8 milionu korun se pak prodalo Zátiší s ovocem Bohuslava Kubišty a za 6,6 milionu korun Fillovo Zátiší s kalendářem.
Odhadní ceny vysoko překročily i obrazy Františka Foltýna. Imperialismus získal kupec na telefonu za 11,8 milionu korun a Dostojevského za 9,2 milionu korun. Bronz Sluneční paprsek - Motocyklista, jehož autorem je Otakar Švec, se prodal za víc než pětinásobek odhadní ceny - za 3,8 milionu korun.
Sotheby's před dražbou odhadovala, že se nabízené položky prodají celkem za pět milionů liber. Nakonec se celková částka dostala na 11,1 milionu liber. Za vyšší než odhadní cenu se prodala podstatná část položek. Sotheby's nabízelo v dražbě celkem dvě stovky děl od českých malířů a sochařů.
Sbírku, ve které se zaměřili na shromažďování děl českých abstraktních a kubistických umělců z první poloviny 20. století, budovali Norman a Suzanne Hascoeovovi bezmála 25 let. Hascoe byl americký inženýr, podnikal v polovodičích; v roce 1983 svou společnost prodal za 100 milionů dolarů.
Manželé začali intenzivně sbírat české umění počátkem 90. let a pokračovali až do smrti Hascoea v roce 2007. Jeho manželka zemřela loni a letos se jejich sbírka, která zahrnuje i další tematické okruhy, dostává postupně na trh.
Sotheby's už v roce 1997 dražila kolekci sběratele českého původu Milana Heidenreicha zaměřenou na český kubismus. Tentokrát se ale dražila díla nejslavnějších českých umělců 20. století. Ve sbírce nechybí ani díla Alfonse Muchy, Jana Zrzavého, Jana Štursy, Jana Baucha nebo Oskara Kokoschky. Kolekce čítá kresby, grafiky, malby, akvarely, sochy, menší plastiky i kubistický nábytek. Tvorbou českých autorů manželé zaplnili své sídlo v Connecticutu.
Z hlediska českého moderního umění byla aukce událostí desetiletí; šlo o vůbec o první aukci tohoto rozsahu mimo střední Evropu a podle některých odborníků by mohla zvýšit zájem právě o umělce, kteří dosud nejsou na Západě tolik v povědomí. Britský list The Daily Telegraph už konstatoval, že londýnská aukce byla pro moderní české umění mezníkem.
Kromě Kupky byli další autoři spíš předmětem lokálního zájmu, ale v posledním desetiletí se začali o jejich díla zajímat sběratelé pocházející z bývalého Československa, uvedl list před dražbou. Zájem na relativně podhodnoceném trhu začali současně s nimi projevovat i západní sběratelé.
Podle Jana Skřivánka sice aukce předčila očekávání, ale zájem o české umění v zahraničí zřejmě neoživí. "Na jednu stranu je dobře, když se to umění vrací do Česka, na druhou stranu pro známost českého umění v zahraničí by bylo lepší, kdyby zůstávalo v zahraničních sbírkách a více se s ním v zahraničí obchodovalo," dodal.
Dražby se podlě něj nezúčastnili zástupci českých veřejných sbírek. Skřivánek se přitom domnívá, že na aukci byly jen dva obrazy, které by opravdu patřily do muzea - klíčové Foltýnovo dílo Imperialismus a Čapkův Námořník a Fantomas.
I Kupkova tvorba byla v minulosti v porovnání například s dílem Vasilije Kandinského opomíjena. Až v posledních letech se dostává do povědomí pařížských i britských sběratelů. Změnu předznamenala před několika lety výstava Počátky abstraktního umění v Paříži. Kupkova Dvoubarevná fuga byla tehdy dokonce vybrána jako hlavní motiv na veškeré propagační materiály.
Mezi nejprodávanější české autory v cizině patří dlouhodobě kromě Kupky i Toyen, Jindřich Štyrský či zmíněný Emil Filla.