FOTO Nenápadně slavný Jiří Kovanda vystavil nově rané práce

FOTO Nenápadně slavný Jiří Kovanda vystavil nově rané práce
Jiří Kovanda.
Jiří Kovanda proti zbytku světa.
Jiří Kovanda proti zbytku světa.
Jiří Kovanda proti zbytku světa.
Foto: HN - Lukáš Bíba
4. 4. 2014 15:33
Jiří Kovanda se vrací ke své rané tvorbě poetických performancí v novém kontextu na své první významnější pražské výstavě, jejíž název přidává ke jménu dovětek – „proti zbytku světa“.

Fotogalerie - Před sedmi lety v londýnské Tate Modern popsal sklo na rušné chodbě výzvou: „Polibte mě!“. Přes průhlednou bariéru se pak líbal s anonymními návštěvníky. Akce získala ohlasy z celého světa a Jiří Kovanda se v té době dostal do širšího povědomí, přestože umělecky působil už od 70. let.

Ke své rané tvorbě poetických performancí se teď v novém kontextu vrací na své první významnější pražské výstavě. Název přidává k Jiřímu Kovandovi dovětek – „proti zbytku světa“.

První patro Domu fotografie, znovuotevřeného prostoru Galerie hlavního města Prahy, obsadily jednoduše aranžované dokumentace prvních uměleckých představení. Ve druhém patře pak mají místo navazující koláže i instalace – listů, klacků, kostek cukru nebo barevných šňůrek na stěně.

Vybrané rané práce zasadili kurátoři Guillaume Désanges a François Piron do kontextu reprodukcí a fotokopií výtvarných děl mnoha světových tvůrců. Každé Kovandovo dílo tak vyvolává vizuální odezvu a intuitivní propojení s díly ostatních umělců minulosti i současnosti.

Prostotou a nenásilností veřejných akcí ze 70. let se po svém vyrovnával s československou totalitou. Místo okázalých politických gest se zabýval takřka nepostřehnutelnými projekty, které zkoumaly chování jednotlivce v rámci společnosti a osamělost člověka v moderním světě. Na ulici za fotografické dokumentace vrážel do kolemjdoucích nebo se upřeně díval do očí cestujícímu na eskalátorech.

„Rukama shrabuju smetí, prach, vajgly… a když toho mám hromadu, zase to rozpráším…“ zapsal si v roce 1977 na Střeleckém ostrově. Nebo na to šel úplně jednoduše: „V 19.40 jsem měl sraz s několika přáteli. Rozhodl jsem se, že na smluvené místo přijdu asi o 10 minut dřív…“. Silným rysem Kovandova díla je ostatně i neustálá polemika a balancování na hranici toho, co je a co není uměním.

Nepostřehnutelnost akcí zaručila Kovandovi klid od StB, nebylo koneckonců možné činnost jakkoliv zveřejňovat. Nenápadnost korespondovala i s jeho dílem, které vzbudilo zájem až okolo nového tisíciletí. Na ranou tvorbu pak navazoval po postmodernistickém intermezzu naplněném fotografií, malbou, kolážemi a kresbou. Těmi později své nové i dřívější akce s lehkostí doplňoval.

Kurátorsky výstavu zaštítili Francouzi Guillaume Désanges a François Piron, kteří jako by podtrhovali, že Kovanda je možná známější spíš za hranicemi než v Čechách. Ostatně, výstava přicestovala do Prahy přes Amsterdam, Brest, Valencii a Barcelonu. V Domě fotografie v Revoluční ulici teď Kovandovu instalaci rozšířilo ještě site-specific dílo a nové koláže a skulptury vycházející z raných prací.

„Kovanda nevychází z představy určitého specifického místa vhodného pro dané dílo, ani představy místa, jež by se dalo nějak uzpůsobit,“ připomíná důležitý aspekt kurátor François Piron. „Naopak konkretizuje nápad a přípravu situace, jež se má stát výchozí pro nový projekt nebo pro realizaci některého ze starších projektů. Nestará se ani o časové zařazení nebo chronologii.“

Jiří Kovanda proti zbytku světa. Do 15. června 2014. Galerie hlavního města Prahy, Dům fotografie, Revoluční 1006/5, Praha 1. Kurátoři: Guillaume Désanges, François Piron.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Soud zastavil stíhání rodičů dvou chlapců utonulých v jezeře Lhota

Soud zastavil stíhání rodičů dvou chlapců, kteří v srpnu 2018 utonuli v jezeře Lhota u Prahy. Státní zástupkyně požadovala trest na spodní hranici.

Zdroj: ČTK
Další zprávy