Recenze - Pod prostým, ale všeříkajícím názvem Pointshop vystavuje jeden z respektovaných oldschoolových writerů Point aka Cakes aka Splash (občanským jménem Jan Kaláb) v Trafo Galerii v pražských Vysočanech.
Může se zdát, že si ve svých třiceti letech dal s první samostatnou výstavou docela na čas, ale ono je naopak s podivem, že se k ní vůbec odhodlal. Graffiti na autorské výstavě v galerii zas tak často nepotkáte. Je to tak trochu hodně proti jeho „filozofii".
Je jasné, že když se už v nějaké galerii objeví, je lepší pokud se jedná o alternativní prostor; tak jako v případě Trafa, které je navíc součástí Pointovy domovské scény a zároveň zázemí - Trafačky. Také je jasné, že je to po otevírací výstavě 5+kk nejvýznamnější projekt, který se tady zatím uskutečnil.
To ale na věci moc nemění. Ta výstava, navíc - jak název deklaruje - prodejní, je prostě ze své podstaty problematická. Ještě by to - aspoň teoreticky - mohla být od autora ironie, to by ale nesmělo jít o retrospektivu, na které ukázal všechny své nejlepší kusy.
Jsou tady např. dokumentační fotografie jeho projektů z Čech i ze světa nebo sádroví 3D pointíci, které dodnes můžete sem tam po Praze potkat na římsách domů (nakonec i na Trafačce jeden stojí), což byla mimochodem jeho diplomová práce na Akademii výtvarných umění.
K vidění je i varianta Point-totemu, který se objevil loni na graffiti workshopu v Poděbradech, fotky záplatovaných chodníků a rozvolněných a pomalovaných dlažebních kostek, které vytvářejí hravé geometrizující kompozice, nebo na výšku stěny velká asambláž, jejíž jednotlivé části-předměty jsou potagované. Nechybějí bohužel ani posprejovaná plátna.
Jak už jsem kdysi napsal: alfou a omegou, leskem i bídou graffiti, je tag - „pár osobních písmen", jejichž stín writer sotva kdy překročí. Nejinak je to tady. Point je všude, kam se jen podíváte. Jeho „jméno" je s výjimkou chodníkových kompozic jediným tématem celé výstavy, pro jiný než ego-obsah tady není místo. Zbytek je stylová a estetická ekvilibristika.
Řečeno hodně natvrdo: POINTa je jasná - Point do svého shopu připravil soubor dekorativních předmětů, které (dobře) prodává jeho značka.
Svým způsobem je sympatické, že ani on sám si na nic nehraje a nepředstírá, že vytvořil něco jiného než zboží, za které si chce nechat slušně zaplatit. A v tomhle ohledu si opravdu nezadá se zavedenými autory z oblasti volného umění své generace.
Strategie je dobře patrná. Asambláž je k mání i po jednotlivých kusech, multiplikovaní pointíci, odlití z formy, jsou buď původní autentické „originály" (dražší) nebo menší ze „speciální výstavní edice" (levnější). Do Pointovy sběratelské superligy se naopak řadí pointík vyvedený v bronzu. Koupit se dají i trička, plakáty a pohledy.
Pointshop o svém autorovi a jeho aktivitách vypovídá dost, je ale svým způsobem tragikomický. Jedním z principů graffiti je podpisem anektovat a označit. Obvykle k tomu dochází venku, v exteriéru a nelegálně. Je vtipné, že Point tímto způsobem nenásilně vstupuje i do samého srdce domácností a lidé mu za to ještě platí.
Smutné naopak je, že si ho může nad gauč do obýváku pověsit kdokoli, stačí jen vykešovat na dřevo. Pointova výstava, ať je jaká chce, dokazuje, že graffiti je dnes i u nás žádaná komodita, která má svoje nákupčí i sběratele a další si jistě brzy najde.
Ale vyvolává i otázky, z nichž minimálně jedna je zásadní: Dává graffiti v galerii a tag na plátně za padesát litrů ještě smysl?
Point: Pointshop. Trafo Galerie, Praha Vysočany. Výstava se koná do 5. června.