Název výstavy Napřed uhořet podle jejího kurátora Petra Vaňouse neodkazuje k oběti, ale k samotnému procesu hoření - času a transformaci v něm.
"Tvorba předpokládá energetické spalování a právě tudy vede cesta k tomu, aby vzniklo něco nového," dodává. Vystavené fotografie a objekty je podle Vaňouse třeba vnímat jako jednolitý projekt, který spojuje právě téma času a jeho plynutí.
Ivan Pinkava se na výstavě prezentuje netradičně barevnými fotkami. "Jsou vesměs z posledních tří let, kdy jsem začal pracovat s barvou. Neznamená to můj jednoznačný příklon k barvě, spíše právě teď to tak v mé práci je, s černobílou fotkou budu určitě ještě pracovat," vysvětluje.
"Možná jsem už nechtěl být čtený jako výhradní autor černobílých fotografií, protože to je přece z hlediska obsahu obrazu zcela nepodstatná informace. Bráním se tak jisté muzealizaci, kterou dnes černobílá fotka s sebou nese," dodává Pinkava.
Pinkavovy fotky doplňují v ostravské galerii objekty pětatřicetiletého absolventa sochařství na pražské AVU Eliáše Dolejšího. Toho při práci inspiruje poslech hudby, ale i příroda, architektura a stroje, zkrátka vše, co ho obklopuje. To samé se týká různorodosti materiálů, Dolejší pracuje například s betonem nebo pryskyřicí.