FOTO Král kýče Jeff Koons poprvé vystavuje v New Yorku

Jeff Koons s jedním ze svých "balonových psů".
Jeff Koons.
Jeff Koons při novinářské prohlídce.
Jeff Koons s kurátorem newyorské výstavy Scottem Rothkopfem.
Vlak plný bourbonu. Zobrazit 18 fotografií
Foto: Reuters
Kultura Reuters Kultura, Reuters
26. 6. 2014 9:21
"Nejdražší žijící výtvarník" vystavuje na své dosud největší retrospektivě všechna zásadní díla - od vlaku plného bourbonu přes sex s Cicciolinou až k pozlacenému Michaelu Jacksonovi s jeho Bubblesem.

Fotogalerie - Americký výtvarník a "kronikář popkultury" Jeff Koons se po čtyřletých přípravách naplno představuje v newyorském Whitney museu.

Minulý rok se po prodeji skulptury Ballon Dog (Orange) konečně dočkal i titulu "nejdražší žijící umělec". Socha přišla nového majitele na 58,4 milionu dolarů (1,17 miliardy korun).

Současná výstava, která se otevře veřejnosti v pátek, je samozřejmě monumentální - Koons poprvé vystavuje samostatně v New Yorku a jako první umělec sám "ovládl" celý prostor Whitney Musea.

Koons, který na uměleckou scénu vtrhl v 80. letech a kariéru přiživil mimo jiné krátkodechým manželstvím s italskou pornohvězdou a později poslankyní italského parlamentu Ilonou Staller aka Cicciolinou, vždy rád ohromoval a šokoval svět, a to nejen v úzkém okruhu znalců výtvarného umění.

Expozice, která se v listopadu přestěhuje i do pařížského Centre Pompidou a poté i Guggenheimova muzea v Bilbau, nabízí 150 děl, která vznikla v průběhu více než tří desítek let.

V expozici lze najít vysavače z roku 1980, které Koons vystavil při svém prvním samostatném veřejném vystoupení, ale také basketbalové míče, vlak plný bourbonu i pozlacenou sochu Michaela Jacksona s opičákem Bubblesem. A samozřejmě nechybí ani obrazy s Cicciolinou, které si pohrávají s estetikou pornografie.

Ne nadarmo je Koons titulován jako "král kýče" kvůli používání každodenních předmětů a popartových metafor, kterým cestu ovšem prorazili už Andy Warhol a Roy Lichtenstein. New York Times neváhal Koonse před časem ocejchovat jako personalizaci toho "druhu sebepropagačního hypeu a senzacionalismu, který charakterizuje to nejhorší z osmdesátých let".

 

Právě se děje

Další zprávy