Divadelní tipy: Třikrát klasika. Dudák, Hamlet a Bluff

Tatiana Brederová
4. 12. 2013 15:35
Nejzajímavější prosincové premiéry v pražských divadlech
Strakonický dudák v Národním divadle.
Strakonický dudák v Národním divadle. | Foto: ND

Divadelní tipy - Nenechte se zmást všudypřítomným předvánočním nevkusem a dejte šanci divadlu! Prosinec nabízí Pražanům několik lahůdek v podobě dlouho očekávaných premiér - těmi jsou mimo jiných Strakonický dudák v Národním divadle, Bluff v Divadle v Celetné anebo Hamlet ve Švandově divadle.

Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák (Národní divadlo)

Režisér Jan Antonín Pitínský se periodicky vrací k české realistické klasice od počátku svého působení v divadle. V Národním uvedl už Maryšu, Babičku i Markétu Lazarovou. Našimi furianty tedy navazuje na již započatou a bohatou tradici.

Foto: ND

Příběh nejznámější Tylovy báchorky asi není potřeba nikomu připomínat. Prolínaní realistické a magické roviny z ní dělá nevyčerpatelnou inspiraci pro divadelníky dodnes. O to větší očekávání vyvolává Pitínskeho interpretace - režisér s klasikou pracuje vždy velice citlivě, respektuje text, dobové reálie, ale vše vnímá prizmatem výsostně současným.

Co ale diváka nezklame téměř určitě, budou herecké výkony. Do hlavních mužských rolí režisér obsadil trojici přímo ďábelskou - mladý multitalent Igor Orozovič byl donedávna hvězdou ostravského publika a postava Švandy je jeho první hlavní rolí nastudovanou v novém angažmá v Národním divadle. 

Karel Dobrý, který měl v inscenaci ztvárnit Pantalona Vocilku se zranil, a tak ho na poslední chvíli nahrazuje Filip Kaňkovský, který vstoupil do závěrečných zkoušek a během čtrnácti dnů roli nastudoval. Premiéra se proto uskuteční neobvykle hned nadvakrát 19. ledna, kdy odpoledne a večer oba alternující herci vystoupí každý při své premiéře.

Společně s Ondřejem Pavelkou (Kalafuna), Magdalénou Borovou (Dorotka) a Taťjanou Medveckou (Rosava) tak Pitínský po dlouhých desetiletích oživuje Strakonického dudáka na deskách první české scény.

Premiéra 19. 1. 2014, první uvedení 5. a 6. 12. 2013 v 19:00 v Národním divadle.

 

William Shakespeare: Hamlet (Švandovo divadlo na Smíchově)  

Klasiku pro změnu světovou uvede Švandovo divadlo na Smíchově. Sezonu 2013/2014 vedení této scény nazvalo "Druhá tvář" - je ve znamení hledání, a to nejen hledání nové dramaturgické identity divadla, ale i ve znamení hledání nových významů v známých titulech.

Foto: Švandovo divadlo

Hamlet je právě hrou, při inscenování které je možné počítat u diváků se základní znalostí postav, děje a myšlenky. Tedy, s Hamletem divák už do divadla přichází a není nutné ho dál vysvětlovat - naopak, může se naprosto destruovat a významově obracet.

Daniel Špinar je silná režisérská osobnost a jeho scénický rukopis vždy vyzní daleko víc než upozaděný text. V součinnosti s názvem sezony je možné tedy očekávat režisérskou exhibici, ve které z Hamleta nezůstane na kameni kámen. Přednedávnem si Špinar na konto připsal další ocenění - Cenu Josefa Balvína, kterou získal v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka za inscenaci Kabaret Kafka (původně divadlo Reduta Brno, nyní Divadlo Na zábradlí Praha). Jako divadelní osobnost je tedy ve středu pozornosti a sledovat jeho tvorbu se vyplatí.

Inscenace slibuje exponování zejména motivu rodinné tragédie, který dodá inscenaci jakýsi "skandinávský" rozměr. Pro mladičkého Patrika Děrgla bude Hamlet první velkou rolí, za necelé dva roky své kariéry se již ovšem zapsal do povědomí odborné i laické veřejnosti a proto bude jeho výkon jistě ostře sledován.

Premiéra 7. 12. 2013 v 19:00 ve Švandově divadle na Smíchově.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Boris Hybner: Bluff (Divadlo v Celetné)

Třetí prosincový divadelní tip sice není klasikou v pravém slova smyslu, ale je znovunastudováním legendární inscenace Divadla na provázku z osmdesátých let. Autorem libreta Bluff je mim Boris Hybner, a tedy není překvapením, že původní brněnské (režie Peter Scherhaufer) i aktuální pražské nastudování (režie Karel Král) je improvizovanou černou groteskou.

V Bluffu si jednu z hlavních rolí zahraje Matouš Ruml.
V Bluffu si jednu z hlavních rolí zahraje Matouš Ruml. | Foto: CPA Eduard Erben

Základním motivem libreta je protiklad rozvernosti hudby Beatles a naškrobeného anglického policajta Bobbyho. V původní inscenaci hrála velikou roli právě improvizace a vlastní vklad performerů (hlavní role měla osm alternací!), autoři adaptace v Celetné také slibují variabilnost a změny pointy.

Na jedné straně je inscenace poklonou geniálnímu komikovi Hybnerovi a jeho dílu, na druhé straně je jakýmsi překlenutím normalizace a dneška. Jaké budou posuny dnešní adaptace, co autoři z původního libreta přijali a co ne? Co ještě promlouvá k dnešnímu divákovi a co je mu již vzdálené? Co je dnešním ekvivalentem Beatles, normalizace a naškrobeného policajta? Odpovědi na tyto otázky budou jistě zajímavé. 

Premiéra 11. 12. 2013 v Divadle v Celetné.

 

Právě se děje

Další zprávy