Divadelní tipy - Vánoce jsou svátky klidu a míru. Tohle moudro slýcháme běžně; většina z nás ale moc dobře ví, že klid i mír se každoročně dostaví tak na dvě hodiny. Jinak jsou celé svátky naopak příkladně stresové období, v němž je třeba provést bezpočet úkonů, bez nichž by to jaksi nešlo. Proč si tedy klid a spočinutí neprodloužit v pohodlném křesle hlediště? A že jsou ty Vánoce, najde se pro každého něco. Jste-li milovníkem klasického divadla, zajděte na Vinohrady, pokud vás lákají netradiční projekty, navštivte divadlo Duncan centre, a jestli jste Brňáci, oslavte narození Páně v Huse na Provázku.
EKS: Hon na lišku (Divadlo Duncan centre)
Počítače, internet, chytré telefony... Zvykli jsme si na bleskový převod informací všeho druhu. Nikdo už dlouze nelistuje knihami, aby se dozvěděl něco, co neví. Přehršel všudypřítomných zpráv ale plodí i nemalé zmatky a smysly se v důsledku obrany rychle otupují. Kdokoli může zůstat v kontaktu se svými blízkými i těmi vzdálenějšími, aniž by je vůbec potkával - lidské kontakty tak pomaličku mizí.
Problematika neustálého rozvoje techniky a věd je oblíbeným námětem nejrůznějších uměleckých počinů. Zřejmě proto, že právě umění je jistou opozicí přetechnizované společnosti. Po svém se tématu chopila i nově vzniklá skupina mladých tanečníků, kteří absolvovali Konzervatoř Duncan centre. EKS upozorňuje na problém ztráty osobních kontaktů v dnešní technické době utopistickou vizí člověka jako součásti umělého superstroje, člověka, který žije ve světě binárních čísel, kde k jakékoli změně dojde až po stisknutí toho správného tlačítka.
Skupina EKS, která na pole české tanečně-divadelní produkce vstupuje právě tímto projektem, se snaží o kooperaci tance a divadla s ostatními uměleckými obory. V Honu na lišku tak bude kolaborovat scénografie, interaktivní projekce, tanečníci a hudební skladatel, kteří společně zrodí audiovizuální podívanou o světě, v němž bychom snad zanedlouho mohli žít.
Ryze dámskou sestavu tanečnic tvoří Pavla Vařáková, Markéta Kuttnerová, Kateřina Blažková a Sabina Novotná, jimž velel Ondřej Krejčí, autor celé koncepce a choreografie. O srovnatelně podstatnou hudební složku se postaral Philip Reiner Ovenberg a světelný design je dílem Františka Fabiána.
Divadlo Duncan centre (Branická 41, Praha 4), premiéra v pondělí 10. 12. ve 20. 00, první repríza 11. 12. ve stejný čas.
William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy (Divadlo na Vinohradech)
Shakespeare je opravdu nesmrtelný. Jeho hry z repertoárů divadel evidentně jen tak nezmizí. A ačkoli se nezřídka někdo pokusí vypořádat se s nimi nově a jinak, stejně bohatě převládají tradiční a poněkud konzervativní inscenace. Diváci se zkrátka rádi vrací do dob dávno minulých a Shakespearovy texty jsou tak kvalitní, že snad opravdu aktualizaci nepotřebují a fungují stejně dobře i dnes.
Pokud patříte mezi ony milovníky historie, právě pro vás přichystalo Divadlo na Vinohradech premiéru jedné z nejhranějších autorových komedií - Zkrocení zlé ženy. Na rozdíl od Daniela Špinara, který na loňských Shakespearovských slavnostech uvedl zběsile zmodernizovanou verzi hry, vsadil režisér Juraj Deák právě na tradiční zpracování bez velkých novot. Zvolil tak cestu menšího odporu jak pro sebe, tak i pro diváky.
Kromě toho také Deák s dramaturgem Patrickem Fridrichovským obsadili do hlavních rolí slavné tváře televizních obrazovek, kterých má soubor vinohradského divadla nemálo. Bohatého měšťana z Padovy tak ztvární Oldřich Vlach, jeho ukázněnější dceru Hana Vagnerová a hubatou Kateřinu, kterou je třeba zkrotit, Andrea Elsnerová. Tu bude stavět do latě seriálový švihák Filip Blažek, který od dob svých kučeravých princů značně zmužněl a jistě si tak dokáže ochočit každou neposlušnou děvu. V dalších rolích se pak objeví Michal Novotný, Jaroslav Satoranský, Otakar Brousek ml. či třeba Martin Kraus.
Divadlo na Vinohradech (náměstí Míru 7, Praha 2), premiéra v pátek 14. 12. v 19. 00, první repríza v pondělí 17. 12. ve stejný čas.
J. A. Pitínský: Betlém aneb Převeliké klanění sotva narozenému Jezulátku (Husa na provázku)
Během adventu se vánoční atmosféra neobjevuje jen na ulicích mezi všemi těmi trhy a koledy pějícími dětmi. Biblické příběhy o narození Ježíše Krista každoročně zaplavují i divadelní prkna. A v předvánočním čase je takové spočinutí při sledování téměř pohádkového vyprávění vítané. Ne vždy se ale jedná jen o vyprávění srdceryvné, výjimkou nejsou ani značně uvolněnější interpretace Spasitelova porodu.
Příkladem trochu jiného přístupu je i letošní obnovená premiéra inscenace textu Jana Antonína Pitínského Betlém aneb Převeliké klanění sotva narozenému Jezulátku. Pitínský, který je jednou z klíčových postav nejen brněnské divadelní scény, biblický příběh přebásnil do novějšího jazyka a výrazně ho tak přiblížil dnešnímu divákovi.
Takto upraveného textu se posléze chopila další výrazná osobnost brněnského divadla, režisér Vladimír Morávek. Spojením sil obou tvůrců tak vznikla křehká, místy i komediální, nápaditá předvánoční podívaná se zázrakem, která jistě potěší každé dítko a rodičům snad kromě zábavy poskytne i tu pravou sváteční náladu, o niž všichni během let stále rychleji přicházíme.
Svatou rodinku, tři krále a další postavy, které v žádném betlémě nemůžou být zbytné, v Huse na provázku ztvární Andrea Buršová, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Petr Oslzlý j. h., Jiří Š. Hájek j. h., Tomáš Sýkora nebo například Tomáš David.
Husa na provázku (Zelný trh 9, Brno), premiéra v pátek 14. 12. v 19. 00, první repríza v sobotu 15. 12. v 15. 00 a 19. 00.